بیمه تکمیلی بازنشستگان دستاورد بزرگ تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم

بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران یکی از دستاوردهای بزرگ سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم است. در حال حاضر افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر با جامعه آماری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خدمات این نوع بیمه بهره‌مند هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، تأمین اجتماعی در ۲.۵ سال گذشته در راستای ارائه خدمات بهینه به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران اقدامات اثرگذاری به ویژه در بخش بیمه تکمیلی انجام داده است. در حال حاضر ۵۰ درصد سهم حق بیمه تکمیلی از سوی این گروه‌های تحت پوشش و ۵۰ درصد دیگر توسط تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.
کاهش سهم پرداختی افراد مستمری‌بگیر تحت پوشش تأمین اجتماعی یکی از برنامه‌های تحولی و راهبردی سازمان جهت کمک به جامعه هدف بوده تا از این طریق بتوانند با پرداخت سهم کمتر، ضمن رضایتمندی خدمات مطلوب‌تری را در بخش بیمه تکمیلی دریافت کنند.

افزایش تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص خدمات رفاهی سازمان به بازنشستگان گفت: پرداخت به‌موقع حقوق بازنشستگان به عنوان کار بزرگی از سوی سازمان است. همچنین چهار میلیون نفر از بیمه تکمیلی بازنشستگان استفاده می‌کنند که ۵۰ درصد هزینه آن را سازمان می‌پردازد. در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۸۰ درصدی تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان و افزایش ۱۲۰ درصد رقم کمک سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه بودیم. امسال نیز افزایش ۵۰ درصدی تعهدات را اجرایی کرده‌ایم.

مشارکت در پرداخت بخشی از هزینه بیمه تکمیلی
سازمان تأمین اجتماعی با توجه به اینکه حدود هشت میلیون نفر از جامعه تحت پوشش خود را در قالب مستمری‌بگیران و بازنشستگان و افراد تبعی خدمات‌رسانی می‌کند اجرای تعهدات بیمه تکمیلی و مشارکت در پرداخت بخشی از هزینه این بیمه را به عنوان یک تکلیف به خوبی اجرایی کرده است.
تسهیل انجام امور مرتبط با بازنشستگان و مستمری‌بگیران جهت دریافت خدمات همه‌جانبه از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir یکی از موارد مهم برای ارائه به‌هنگام خدمات به این گروه از جامعه هدف است.
فراهم شدن امکان ثبت‌نام یا انصراف بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر مستمری‌بگیران و افراد تبعی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی و همچنین امکان ثبت و ارائه غیرحضوری گواهی اشتغال به تحصیلات دانشگاهی فرزندان ذکور در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، از برنامه‌های در دست اقدام اداره‌کل امور مستمری‌های سازمان به شمار می‌رود تا بازنشستگان بتوانند بدون نیاز به حضور در شعب بیمه‌ای این خدمات را دریافت کنند.

هزینه هشت هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی برای بیمه تکمیلی
محسن تقیاتی، مدیرکل فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین‌ اجتماعی نیز در این باره گفت: مشارکت در تأمین و پرداخت حق بیمه‌ برای موضوع بیمه‌ تکمیلی بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان از خدمات ارائه شده به بازنشستگان و مستمری‌بگیران از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی است.
تقیانی اظهار داشت: در دوره قبلی بیمه تکمیلی، سازمان تأمین‌ اجتماعی بابت سهم ۵۰ درصدی خود در بیمه تکمیلی بازنشستگان به ازای هر یک از بازنشستگان یا اعضای خانواده تحت تکفل آنان ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می‌کرد، در حالی‌که در سال ۱۴۰۰ این رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و به عبارتی شاهد رشد ۱۲۰ درصدی بودیم و برای دوره جدید که از آذر امسال آغاز شده و تا آذر ماه سال آینده ادامه خواهد یافت.
وی ادامه داد: در این دوره هم سازمان ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان بابت سهم مشارکت در بیمه تکمیلی بازنشستگان پرداخت می‌کند که نسبت به دوره گذشته قریب به ۵۰ درصد رشد داشته است. امسال سازمان تأمین‌ اجتماعی هشت هزار میلیارد تومان برای سهم خود از بیمه تکمیلی بازنشستگان، بودجه اختصاص داده است.

۶ میلیون نفر از خانواده بازنشستگان از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند
براساس جدیدترین داده‌های آماری سامانه تأمین نما سازمان تأمین اجتماعی، ارزش لحظه‌ای بیمه تکمیلی درمان و عمر برای مستمری‌بگیران و بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ حدود چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که نیمی از هزینه‌های حق بیمه گروه بازنشستگان و خانواده‌های آنان توسط سازمان پرداخت می‌شود.
ارزش نهایی بیمه تکمیلی در سال گذشته برای این نوع بیمه بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی سه هزار و ۲۰۵ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان هزینه بوده است. در حال حاضر بیش از ۶ میلیون نفر از خانواده مستمری‌بگیران و بازنشستگان از بیمه تکمیلی بهره‌مند هستند.

تأمین اجتماعی اکنون بیش از ۴۷ میلیون نفر از جامعه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را خدمات‌رسانی می‌کند. سال گذشته برای اجرای تعهدات حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

همچنین به طور میانگین ماهانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات در حوزه مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش از سوی سازمان تأمین اجتماعی هزینه می‌شود که در سال جاری بدون استقراض از نظام بانکی به همه این تعهدات عمل کرد.

کد خبر: 68265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =