کارنامه درخشان تأمین اجتماعی در رشد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده جدید

رشد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان جدید یکی از دستاوردها و به عنوان کارنامه درخشان سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم محسوب می‌شود. این اقدام علاوه بر بهره‌مندی افراد بیمه‌شده از خدمات بیمه‌ای موجب افزایش منابع پایدار سازمان خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به تازگی در این باره گفت: با پیگیری راهبردهای تحولی، بالغ بر ۲.۳ میلیون نفر از ابتدای دولت تا امروز پوشش بیمه‌ای جدید در تأمین‌اجتماعی صورت گرفته است. جذب این تعداد بیمه‌شده جدید از ابتدای این دولت، معادل عملکرد هفت سال در دولت‌های قبلی است.
او ادامه داد: در دو سال اخیر عمده حرکت‌های ما در تأمین‌اجتماعی بر مبنای سیاست‌های کلی ابلاغی بوده است. با افزایش ۲.۳ میلیون بیمه‌شده جدید در این مدت، پایداری صندوق تأمین‌اجتماعی افزایش یافته که این کار مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی بوده که بر پوشش بیمه فراگیر تأکید دارد. امسال حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر هدفگذاری برای جذب بیمه‌شده جدید داشته‌ایم و برای سال آتی پیش‌بینی افزایش ۲.۵ میلیون نفر را داریم.
داده‌های آماری سازمان تأمین‌اجتماعی نشان‌دهنده افزایش چشمگیر تعداد بیمه‌شدگان این نهاد بیمه‌گر در مدت ۲.۵ سال گذشته همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم است که به واسطه این موضوع و رشد افراد بیمه‌شده بیش از ۴۹ هزار میلیارد تومان برای ایفای تعهدات و اجرای به موقع خدمات به منابع این سازمان افزوده شد.

۴۷ میلیون نفر برخوردار از خدمات تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و ماده یک قانون تأمین اجتماعی تکلیف و وظیفه قانونی برای تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای هدفگذاری کرده است.
با توجه به وجود ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور در حال حاضر ۷۴ درصد جامعه از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند هستند که ۵۴ درصد از خدمات تأمین اجتماعی و ۲۳ درصد دیگر خدمات ۱۷ صندوق بیمه‌گر دیگر را دریافت می‌کنند.
تأمین اجتماعی به دلیل گسترش خدمات و توسعه پوشش بیمه‌ای در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر از جمعیت بیش از ۸۴ میلیون نفری کشور را خدمات‌رسانی می‌کند. با این وجود همچنان توسعه پوشش بیمه‌ای راهبرد و اولویت اصلی این سازمان به شمار می‌رود.

آرمان تأمین اجتماعی توسعه پوشش بیمه‌ای
با توجه به اینکه آرمان و هدف اصلی سازمان تأمین اجتماعی بر گسترش و توسعه پوشش بیمه‌ای قرار دارد در سال‌های اخیر نیز در راستای پوشش کامل بیمه‌های اجتماعی، اهداف و برنامه‌ریزی خود را برای جذب بیمه‌شدگان جدید اجرایی کرده است.
اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم نیز طبق تکلیف قانونی اصل ۲۹ قانون اساسی بهتر پیشرفت داشته به گونه‌ای که در حوزه بیمه‌های درمانی نزدیک ۱۰۰ درصد جمعیت بیمه‌های درمانی بهره‌مند هستند. در این حوزه بیش از ۵۴ درصد جمعیت تحت پوشش خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی قرار دارند.
در حوزه بیمه‌ای نزدیک به ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند که شامل ۱۶ میلیون بیمه‌شده اصلی و حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیون نفر مستمری‌بگیر اصلی و تبعی و حدود هشت میلیون نفر هم بازنشسته تحت پوشش تأمین‌اجتماعی می‌شوند.
البته سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی به عنوان کامل‌ترین و جامع‌ترین سند تأمین‌اجتماعی مسیر تحول در نظام تأمین‌اجتماعی و در حوزه رفاه عمومی را محقق کرده است. رشد شمار بیمه‌شدگان جدید نیز براساس این سیاست‌ها دنبال می‌شود.

گسترش انواع بیمه‏‌های اجتماعی از تکالیف ذاتی تأمین‌ اجتماعی

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: طبق اصل (۲۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران، برخورداری از تأمین‌اجتماعی به عنوان حقی همگانی است. همچنین در ماده یک قانون تأمین ‏اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴، اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه‏‌های اجتماعی از تکالیف و وظایف ذاتی سازمان تأمین‌اجتماعی قلمداد شده است.

او ادامه داد: از طرفی؛ با توجه به سیاست‏‌های کلی تأمین‌ ‏اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد نظامی ‌کارآمد، توانمندساز، عدالت‌بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تأمین‌ اجتماعی همگانی که اهمیت موضوع را مورد تأکید قرار داده، سازمان تأمین‌ اجتماعی بر اساس وظیفه قانونی با شناسایی گروه‏های مختلف بدون پوشش‌ بیمه‌ای با ایجاد سازوکارهای لازم و اطلاع‌رسانی در زمینه پوشش بیمه‌ای متناسب با شرایط اجتماعی و موقعیت و جایگاه کاری افراد و ارائه انواع بیمه‌های اجتماعی با ماهیت اختیاری یا اجباری، نرخ‌ها، تعهدات و مزایای متنوع اقدام کرده است.
محمدی بیان کرد: بر این مبنا موضوع بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل بیمه زنان خانه‌‏دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه روند پوشش بیمه‌ای به طور اختیاری از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت و این روند نیز در سال ۱۴۰۲ کماکان ادامه خواهد داشت.
او اضافه کرد: استفاده از کارگزاری‏‌های رسمی ‌تأمین‌ اجتماعی در اطلاع‌‏رسانی و جذب مخاطبان در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی و شناسایی گروه‌های جدید بدون پوشش بیمه‏‌ای از جمله آزادکاران (فریلنسرها)، کارفرمایان، ورزشکاران، غرفه‏‌داران میادین میوه و تره‌بار نیز از برنامه‌های اجرایی توسعه بیمه‌ای در سازمان تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود که تنظیم ضوابط اجرایی مربوطه در اکثر موارد مذکور و عملکرد واحدهای اجرایی به طور مستمر رصد می‌شود.
معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: شناسایی و توسعه بیمه‌ای به شاغلان کسب و کارهای مجازی و مشاغل سکویی (پلتفرمی) بدون پوشش که تدوین دستورالعمل آن با استناد به ماده (۳۱) قانون تأمین‌اجتماعی در دستور کار سازمان قرار دارد و بهره‌‏گیری از ظرفیت‌های کارگزاران برون‌مرزی تأمین‌اجتماعی در جذب بیمه‌شده جدید و امکان ادامه بیمه‌پردازی و انجام امور مربوط به تعهدات بلندمدت ایرانیان خارج از کشور از جمله فعالیت‌های دیگر رشد بیمه‌شدگان در این سازمان است.

کد خبر: 68277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =