افزایش ۷۰ درصدی هزینه تأمین اجتماعی برای تسهیلات بازنشستگان

جامعه آماری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از اولویت‌های اساسی این سازمان محسوب می‌شوند. در همین راستا اعطای تسهیلات به این گروه از جامعه هدف یکی از برنامه‌های راهبردی این نهاد بیمه‌ای است. در سال جاری افزایش ۷۰ درصدی هزینه تأمین اجتماعی را برای پرداخت وام قرض‌الحسنه به این گروه‌ها به دنبال داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین،‌ سیدمرتضی حسینی، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی اخیرا به موضوع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ کل مبلغی که برای پرداخت تسهیلات ضروری بازنشستگان هزینه شد حدود ۱۳۶۴ میلیارد تومان بود که در سال جاری تاکنون به ۲۲۹۷ میلیارد تومان رسیده است.
او ادامه داد: این افزایش هزینه‌های تأمین اجتماعی برای اعطای وام به بازنشستگان و مستمری‌بگیران حدود ۷۰ درصد افزایش داشته و با تعدادی که در اسفند ماه پرداخت می‌شود، میزان افزایش نسبت به سال گذشته، به حدود ۲ برابر خواهد رسید. برای سال آینده هم در این زمینه برنامه وسیع‌تری خواهیم داشت. امیدواریم هم در تعداد و هم در رقم تسهیلات پرداختی، شاهد افزایش باشیم.

اولویت تأمین اجتماعی جامعه بازنشستگان است
تأمین اجتماعی که حدود هشت میلیون نفر از جامعه مستمری‌بگیران و بازنشستگان با افراد خانواده آنان را تحت پوشش دارد، اولویت‌هایی برای اعطای تسهیلات، سفرهای زیارتی به مشهد مقدس در قالب طرح کرامت رضوی، افزایش سهم سازمان در پرداخت‌های بیمه تکمیلی و ارائه خدمات درمانی به سالمندان بالای ۶۵ سال را در دستور کار قرار داده است.
پرداخت تسهیلات ضروری قرض‌الحسنه یکی از این اقدامات در سازمان تأمین اجتماعی در راستای بهبود وضعیت بازنشستگان به شمار می‌رود. پیش از فعالیت دولت سیزدهم رقم وام بازنشستگان پنج میلیون تومان بود که در این دولت در سه مرحله افزایش به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.
طبق داده های آماری تاکنون بیش از ۲۳۰ هزار از افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر امکان دریافت این تسهیلات را از سازمان تأمین اجتماعی داشته و قرار است در یک مرحله دیگر تعدادی از این گروه جامعه هدف زمینه دریافت تسهیلات را داشته باشند.

خدمات رفاهی تأمین اجتماعی به بازنشستگان
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درباره خدمات رفاهی سازمان به بازنشستگان گفت: پرداخت به ‌موقع حقوق بازنشستگان به عنوان یک کار بسیار بزرگ، استفاده چهار میلیون نفر از بیمه تکمیلی بازنشستگان با پرداخت ۵۰ درصد هزینه آن توسط سازمان از جمله این خدمات به شمار می‌روند.
او ادامه داد: همچنین در راستای اعطای تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران،‌ مبلغ وام قرض‌الحسنه اضطراری بازنشستگان هم به رقم ۲۰ میلیون تومان رسیده که سال گذشته ۲۲۰ هزار نفر و امسال هم تاکنون ۲۳۰ هزار نفر از آن استفاده کرده‌اند.

دولت سیزدهم و تحول در ارائه خدمات به مستمری‌بگیران
روی کار آمدن دولت سیزدهم منافعی برای قشر بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی داشت، از طرفی توسعه خدمات به گروه‌های مختلف و از طرفی دیگر ارائه خدمات در حوزه تسهیلات و پرداخت مستمری و انواع خدمات از دیگر برنامه‌ریزی‌های سازمان برای خدمات‌رسانی به این اقشار است.
ابتدای فعالیت این دولت میزان وام قرض‌الحسنه بازنشستگان و مستمری‌بگیران پنج میلیون تومان بود که در دو مرحله به هفت، ۱۲ و در نهایت به ۲۰ میلیون تومان رسید و در هر مرحله به طور تقریبی ۴۰ هزار نفر از این افراد وام را دریافت کردند.
ثبت‌نام این تسهیلات به صورت غیرحضوری و یا حضور در کانون‌های بازنشستگی در سراسر کشور امکانپذیر بود و طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir برای این تسهیلات امکان ثبت‌نام وجود دارد.

پرداخت ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان
اصغر بیات، عضو هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌ اجتماعی درباره میزان تسهیلات پرداختی به بازنشستگان و افراد مستمری‌بگیر تحت پوشش این سازمان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: تسهیلات بازنشستگان و مستمری‌بگیران که در سنوات گذشته در قالب مبالغ پنج، هفت و ۱۲ میلیون تومان پرداخت می‌شد در سال‌جاری به مبلغ ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.
او بیان کرد: در همین راستا ثبت نام و انجام مراحل اداری پرداخت وام و تسهیلات بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری از طریق سامانه غیرحضوری و همچنین به شکل حضوری در کانون‌های بازنشستگی عملیاتی شد تا افراد متقاضی بتوانند در هر شرایطی برای دریافت این تسهیلات برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
بیات اضافه کرد: در حوزه پرداخت تسهیلات حوزه بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز پیش‌بینی این است که تا پایان سال جاری آمار پرداختی این وام‌ها به ۳۰۰ هزار فقره وام خواهد رسید.

به گفته او، در واقع هدفگذاری ثبت‌نام و اعطای تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش تأمین اجتماعی نیز در این محدوده قرار داشته است.

کد خبر: 68341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =