حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه‌شده خاص تحت پوشش تأمین اجتماعی

براساس جدیدترین آمارهای مربوط به بیمه‌های خاص، در حال حاضر تعداد ۴ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۱۱ نفر به عنوان بیمه‌شده خاص از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند. بخشی از حق‌بیمه این گروه‌ها به عنوان سهم کارفرما را دولت پرداخت می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین،‌ تأمین اجتماعی با ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش، در حال حاضر به ۵۳ درصد جامعه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی ارائه می‌دهد که بیمه‌شدگان خاص بخشی از گروه‌های دریافت‌کننده خدمات از این سازمان به شمار می‌روند.
بیمه‌شدگان خاص سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال گذشته،‌ حدود چهار میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۱۱ نفر هستند که این گروه‌ها در بخش‌های بیمه حرف و مشاغل آزاد یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۶۷۴ نفر، بافندگان ۲۲۶ هزار و ۲۶۸ نفر، رانندگان ۸۳۴ هزار و ۲۲۱ نفر، بیمه‌های اختیاری ۷۰۱ هزار و ۸۷ نفر، کارگران ساختمانی ۷۰۶ هزار و ۲۶۴ نفر، باربران ۳۷۶۹۵ نفر، کارفرمایان صنفی ۱۹۲ هزار و ۳۰۵ نفر و زنبورداران و صیادان نیز ۲۷۹۸ نفر شامل می‌شوند.
همچنین آمارهای مربوط به بیمه‌های خاص تا پایان سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تعداد بیمه‌شدگان خاص سازمان تأمین اجتماعی در این بازه زمانی به چهار میلیون و ۳۵۵ هزار و ۵۹۳ نفر رسیده بود.

۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت‌پوشش صندوق‌های بیمه‌ای هستند
وجود ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی یکی از مزیت‌های اصلی برای پرداخت حق‌بیمه به این سازمان بیمه‌گر به حساب می‌آیند، همانگونه که محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی نیز به برخی از آمارهای مربوط به حوزه بیمه‌شدگان اشاره داشته و گفت: در حال حاضر ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت‌پوشش صندوق‌های بیمه‌ای هستند که بیشترین افراد شاغل، تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی هستند و این سازمان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در بخش بیمه اجباری تحت‌پوشش داشته وحدود پنج میلیون نفر نیز بیمه‌شدگان اختیاری هستند.


او ادامه داد: در این حال آمارها از وضعیت اشتغال در کشور حاکی است مجموع شاغلان رسمی و غیررسمی ۲۳ میلیون نفر هستند که تنها ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت‌پوشش بیمه اجتماعی هستند و در مجموع حدود ۵ میلیون نفر تحت‌پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند. یکی از وظایف اصلی و راهبرد سازمان تأمین‌اجتماعی این است که به هر نحوی این افراد را تحت‌پوشش قرار دهد.

۱۲ گروه بیمه‌شده خاص وجود دارد
براساس بند «ز» تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ که بیشتر درباره معافیت‌های بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما است، این بند همه بیمه‌شدگان خاص با ۱۲ گروه شامل رانندگان، زنان سرپرست ‌خانوار، مددجویان، کارکنان مراکز توانبخشی، مربیان مهدکودک، زنبورداران، صیادان، قالیبافان، باربران و خادمان مساجد را دهک‌بندی کرده است.
هیأت ‌وزیران در اجرای حکم مندرج در بند (ز) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درباره نحوه معافیت‌های بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما در سازمان تأمین‌اجتماعی براساس دهک‌های درآمدی، آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون را با هدف ساماندهی اقشار تحت پوشش بیمه‌ای مشمول کمک دولت، به تصویب رساند.

دولت حق بیمه سهم کارفرمایی بیمه‌شدگان خاص را پرداخت می‌کند
میرهاشم موسوی،‌ مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد بیمه‌شدگان خاص گفت: در این سازمان بیش از چهار میلیون نفر بیمه‌شده خاص اعم از قالیبافان، بیمه مساجد، بیمه هنرمندان، بیمه صیادان، باربران و دیگر گروه‌ها تحت پوشش هستند به موجب قانون حق بیمه سهم کارفرمایی آنها توسط دولت پرداخت می‌شود و خدمات بیمه‌ای برای این افراد، مشابه سایر بیمه‌شدگانی است که حق بیمه کامل پرداخت می‌کنند.
موسوی درباره اضافه شدن بیمه‌شده جدید به فهرست بیمه‌شدگان خاص گفت: در سال گذشته، طرح پالایش بیمه‌های خاص اجرا شد و افرادی که من‌غیرحق تحت پوشش قرار گرفته بودند، از چرخه خارج شدند و تعدادی جایگزین آنها شدند. در مواردی هم که به موجب قانون منابع آنها در بودجه دولت پیش‌بینی شده بود، بیمه‌شده جدید جذب شد.

معافیت بیمه‌ای گروه‌های خاص براساس دهک‌بندی
محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌ اجتماعی نیز درباره این قانون گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند «ز» تبصره ۱۷ قانون بودجه آمده است که در اجرای ماده (۲۹) قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت و بند «ت» ماده (۲) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر ساماندهی و پایداری صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی و کاهش وابستگی آنها به بودجه عمومی، ساماندهی معافیت‌های بیمه‌ای کارگران دارای کارفرما و بیمه‌شدگان بدون کارفرما انجام ‌می‌شود.
وی بیان داشت: این گروه‌های تعیین شده براساس دهک‌بندی انجام شده از معافیت‌های بیمه‌ای طبق دهک‌ها استفاده شده و بر اساس بند «ز» تبصره (۱۷) قانون بودجه، دهک یک تا چهار از معافیت کامل برخوردار شده، دهک پنجم نیز سه درصد از دهک‌های یک تا چهار کمتر شده و در نهایت برای رانندگان ۱۰.۵ درصد، سایر گروه‌های خاص هفت درصد، صیادان، قالیبافان، باربران و خادمین مساجد ۱۷ درصد و دهک ۶ به بعد نیز سه درصد کمتر شده، دهک هفتم هم سه درصد کاهش یافته و در نهایت از دهک هشت به بعد معافیت این گروه‌ها منتفی است.

نویسنده: مهری بهاروند

کد خبر: 68357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =