بیش از ۴۷ هزار نفر از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران تحت پوشش بیمه‌اند

رئیس حرف آزاد سازمان تامین اجتماعی گفت: ۴۷ هزار و ۷۵۲ نفر از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران دارای قرارداد بیمه فعال نزد سازمان تامین اجتماعی هستند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا،مجید ملکی درباره بیمه توافقی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران افزود: متقاضیان غیر مشمول نظام حمایتی خاص فاقد رابطه مزدبگیری با اخذ مصوبه از هیات مدیره سازمان و انعقاد توافقنامه با کارگزار ذیربط تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: صندوق اعتباری هنر نیز به منظور فراهم کردن شرایط بیمه هنرمندان ، نویسندگان با نرخ کامل (۲۷ درصد) در سالجاری نسبت به انعقاد قرارداد بیمه توافقی با این سازمان اقدام کرد.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه توافق تامین اجتماعی و صندوق اعتباری هنر چگونه است و مفاد آن چیست ؟ گفت: توافق جدید با صندوق اعتباری هنر مجزا از توافق قبلی (در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد) است.

وی افزود: بیمه توافقی با نرخ پرداخت حق بیمه ۲۷ درصد از نظر ارائه تعهدات در مقایسه با بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه کاملتری محسوب می‌شود.

ملکی در پاسخ به اینکه چه افرادی می توانند از این بیمه با چه شرایطی بهره مند شوند، تصریح کرد: همه افرادی که از سوی صندوق اعتباری هنر شناسایی و معرفی می شوند، می‌توانند از این بیمه بهره مند شوند.

چه کسانی می توانند از بیمه هنرمندان استفاده کنند؟

وی تاکید کرد: متقاضیان مشمـول می‌بایست فاقد پوشش بیمه‌ای، مقررات حمایتی خاص و رابطه مزدبگیری با کارگاه‌های مشمول قانون تامین‌اجتماعی باشند.

وی در مورد شرایط دیگر افرادی که می‌خواهند از این بیمه استفاده کنند، گفت: سن این افراد باید در تاریخ ثبت معرفی‌نامه در واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی حداکثر ۵۰ سال تمام باشد.

ملکی ادامه داد: در صورتی که متقاضیان، دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تامین اجتماعی باشند، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی برای ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز (۵۰ سال) اضافه می‌شود و در صورت احراز شرایط، به عنوان مشمول پذیرفته می‌شوند.

وی در مورد شرایط دیگر متقاضیان استفاده از این نوع بیمه گفت: مشمولان مربوطه می بایست با معرفی سازمان تامین اجتماعی و براساس مفاد بخشنامه‌های ذیربط قبل از پرداخت حق بیمه، به هزینه شخصی مورد معاینه قرار گرفته و میزان توانایی جسمی و روحی آنان برابر ضوابط مقرر مورد سنجش قرار گیرد.

وی ادامه داد: این گروه از متقاضیان در صورت احراز همزمان این شرایط (ظرف ۱۰ سال قبل از تاریخ درخواست یک سال سابقه پرداخت حق بیمه (با نرخ کامل) داشته باشند و ظرف یک سال قبل از تاریخ درخواست دارای ۹۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه (با نرخ کامل) باشند) از انجام معاینات پزشکی اولیه معاف هستند.

ملکی حداقل دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه معادل ۳.۱ حداقل سال پرداخت و نرخ حق بیمه معادل ۲۷ درصد را مبنای پرداخت حق بیمه دانست و گفت: مطابق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی همه ماهه حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می شود.

سازمان تامین اجتماعی از نظر پذیرش تعداد معرفی شدگان محدودیت ندارد

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا افردی محدودی می‌توانند از طریق مستقیم با صندوق هنر بیمه شوند توافق برای افرد بیشتر بین تامین اجتماعی و صندوق هنر انجام شده است، گفت: سازمان تامین اجتماعی از نظر پذیرش تعداد معرفی شدگان محدودیت ندارد و همه افرادی که توسط صندوق اعتباری هنر معرفی می‌شوند، در صورت داشتن سایر شرایط مقرر، به عنوان مشمول پذیرفته خواهند شد.

مزایای برخورداری از این بیمه توافقی چیست ؟

ملکی تاکید کرد: همه حمایت های مقرر در قانون تامین اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴ با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی به استثنای موارد ذیل به این گروه از بیمه شدگان ارایه خواهد شد که شامل بند (ج) ماده ۳ یعنی غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، ماده ۷۳ یعنی از کارافتادگی جزئی و ماده ۷۴ به معنی غرامت نقص عضو است .

وی افزود: حمایت های کوتاه مدت قابل ارایه از سوی سازمان تامین اجتماعی شامل کمک هزینه ازدواج، پروتز و اروتز، هزینه کفن و دفن و کمک هزینه سفر بیمار و همراه می‌باشد.

وی ادامه داد: همچنین این گروه از بیمه شدگان از پرداخت فرانشیز در مراکز درمانی سازمان (اعم از ملکی و استیجاری) همانند بیمه شدگان اجباری معاف هستند و همچنین شرایط برقراری و میزان تعهدات کوتاه مدت، مستمری‌های بازنشستگی، بازماندگان، از کارافتادگی کلی و همچنین استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی در چارچوب قانون تامین اجتماعی و تغییرات بعدی آن خواهد بود.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری تامین اجتماعی با بیان اینکه به تازگی نسبت به انجام تفاهم نامه مزبور اقدام شده است، تاکید کرد: اجرای آن مستلزم ساخت سیستم مکانیزه خاص مربوط به این گروه از بیمه شدگان بوده که در دست اقدام است؛ ضمن اینکه انعقاد قرارداد بیمه با مشمولان دارای صف انتظار نبوده و متقاضیان می توانند بلافاصله بعد از ارائه معرفی نامه به هر یک از شعب تامین اجتماعی نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند.

وی افزود: در این نوع بیمه مقرر شده است که کل حق بیمه توسط شخص بیمه شده پرداخت شود، چنانچه صندوق در نظر داشته باشد بخشی از حق بیمه این گروه از بیمه شدگان را برعهده بگیرد از نظر این سازمان بلامانع خواهد بود.

ملکی گفت: با توجه به تعهدات کامل این نوع بیمه در مقایسه با بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد پیشنهاد می شود، همه افراد عضو صندوق اعتباری هنر با تغییر نوع بیمه خود نسبت به ادامه بیمه پردازی در قالب بیمه توافقی با نرخ پرداخت حق بیمه ۲۷ درصد اقدام کنند.

کد خبر: 68360

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =