استقبال ۳۵ میلیونی از کالابرگ الکترونیک ۲۲۰ هزار تومانی

از ۱۷ بهمن ماه امسال دولت به مناسبت دهه فجر، طرحی جدید در راستای حمایت از معیشت خانوارها و تغذیه سالم در بستر شبکه ملی اعتبار با نام طرح فجرانه ایجاد کرده است. طرح فجرانه در قالب طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً متفاوت با طرح‌های دیگر حمایتی دولت است. به‌این معنا که اعتبار ۲۲۰هزار تومان هیچ ارتباطی با یارانه نقدی ندارد و این میزان اعتبار در واقع هزینه مابه‌التفاوت قیمت روز ۱۱ قلم طرح کالابرگ الکترونیک است که به حساب یارانه‌بگیران در صورت خرید واریز می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، «سید رضا یحیوی»، مشاور معاون وزیر رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: از هنگام آغاز این طرح در ۱۷ بهمن ماه امسال تاکنون بیش از ۱۳ میلیون تراکنش صورت گرفته و ۳۵ میلیون نفر از این طرح استقبال کرده‌اند. این میزان درکمتر از ۱۲ روز بسیار قابل توجه است.
وی می‌گوید که در این مدت کم بیش از شش هزار میلیارد تومان منابع از سوی دولت هزینه شده و بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان نیز حاصل خرید مردم از فروشگاه‌ها در قالب این طرح بوده است.
بنا به گفته یحیوی، این اولین باری است که در کشور چنین طرحی با این میزان حجم بدون ایجاد بار مالی دربستر یک شبکه ملی اعتبار ایجاد شده و هدف از آن نیز افزایش قدرت خرید مردم و تغذیه سالم برای خانوارهای کم درآمد متوسط جامعه به لحاظ درآمدی بوده است. یحیوی به این نکته اشاره می‌کند که طرح کالابرگ الکترونیک به صورت هدفمند، ۱۱‌قلم کالای اساسی که می‌تواند نیازهای روزانه هر فرد را تأمین کند، به سمت سفره‌های مردم هدایت کرده است.
«سیدرضا یحیوی»، مشاور معاون وزیر رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابعاد این طرح را بخوبی از زوایای مختلف در مصاحبه با روزنامه ایران بیان کرده است.

طرح کالابرگ الکترونیک بیش از ۹ ماه است که به‌صورت سراسری در حال اجراست و حالا هم از ۱۷ بهمن ماه طرح فجرانه نیز در قالب این طرح در حال اجراست، چگونه می‌توان ادعا کرد که اقلام ۱۱ گانه کالاهای اساسی به سفره‌های خانوارهای کم درآمد و متوسط هدایت می‌شود؟
با حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، دولت یارانه نقدی را در راستای کمک به ارتقای امنیت غذایی افزایش داد، اما برای اینکه به‌صورت هدفمند یارانه‌ها به سفره‌های مردم هدایت شوند، تصمیم گرفت با آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای طرح «کالابرگ الکترونیک» شرایطی را مهیا کند که یارانه‌بگیران دهک‌های یک تا هفت درآمدی یارانه خود را صرف خرید سبد غذایی سالم و لازم برای خانواده کرده و از این بابت یارانه مضاعف دریافت کنند که به نوعی تشویق برای خرید خوراک ضروری باشد. این طرح در گام نخست به صورت پایلوت در یک استان که هرمزگان بود از اواخر اسفندسال گذشته آغاز شد و در خردادماه امسال به‌صورت سراسری در کل کشور فعالیت خود را آغاز کرد. از اسفند سال گذشته تا خرداد ماه امسال تنها ۲۵ هزار فروشگاه خرد و زنجیره‌ای به این طرح پیوسته بودند اما حالا بیش از ۲۱۰ هزار فروشگاه خرد و کوچک به این طرح پیوسته‌اند.

این زیرساخت اعتباری چقدر در راستای اهداف‌تان که در طرح کالابرگ الکترونیک در نظر گرفته بودید، اثرگذار بوده است؟
بدون این زیرساخت هرگز طرح کالابرگ الکترونیک نمی‌تواند اجرایی شود، چرا که همه این طرح حول محور شبکه ملی اعتبار عملیاتی می‌شود. این شبکه به شاپرک (سامانه شاپرک با هدف نظارت بر پرداخت‌ها و عملیات بانکی اینترنتی راه‌اندازی شده است) متصل بوده و مصرف‌کننده و فروشنده در هر جایی از کشور بدون اینکه به سامانه‌ای دیگر متصل شوند با همان کارتخوان‌های موجود و با کارت‌های بانکی خود اقدام به خرید و فروش می‌کنند.
بر اساس این شبکه است که اقلام غذایی مشمول یارانه کددار شده و همچنین کد ملی یارانه‌بگیران شارژ شده و با همه کارت‌های بانکی به همان میزان یارانه خرید صورت می‌گیرد. به عبارتی، در این زیرساخت ابزار جدید به وجود نیامده که رانت تولید شود.

قبل از اینکه به سراغ جزئیات طرح فجرانه که موضوع اصلی مصاحبه است برویم، به‌صورت مختصر درباره اجرای طرح کالابرگ در بستر شبکه ملی اعتبار توضیح بدهید؟
در مرحله یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی طرح کالابرگ الکترونیک، دهک‌های اول تا هفت درآمدی به عنوان مصرف‌کننده نهایی، می‌توانستند با استفاده از کارت‌های بانکی خود یک ماه زودتر از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی با اعتبار یارانه خود، در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان کالای مورد نظر را که در لیست اقلام یارانه‌ای قرار دارد (براساس مصوبه شورای امنیت غذایی و با توصیه وزارت بهداشت اکنون ۱۱ قلم کالای خوراکی ضروری مردم شامل طرح کالابرگ الکترونیک هستند و برمبنای قیمت سال ۱۴۰۱) خریداری کنند، دولت ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر یارانه‌بگیر به آنها اختصاص می‌داد. این طرح به گونه‌ای بود که هفت دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد از امتیاز تشویقی آن بهره‌مند می‌شدند و اگر ۲۰۰هزار تومان مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای مشخص خریداری می‌کردند، یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در بستر شبکه ملی اعتبار و براساس کد ملی سرپرستان خانوار به حساب آنها واریز می‌شد. برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر که طبق نظر انستیتوی تغذیه ایران به تأیید رسیده بود و در سبد غذایی این طرح با قیمت سال ۱۴۰۱ تعریف شد، اقلام این طرح محسوب می‌شوند. با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

در مورد اینکه دسترسی مردم به اطلاعات و جزئیات این طرح افزایش یابد تغییراتی در برنامه کاربردی «شما» اتفاق می‌افتد؟
نسخه جدید برنامه کاربردی «شما» با پهنای بالا تا دوم اسفند ماه رونمایی می‌شود. در این برنامه کاربردی خانوارهای دهک‌های یک تا ۷ درآمدی می‌توانند به ریزترین جزئیات طرح فجرانه دسترسی پیدا کنند. به طور مثال مردم می‌توانند نزدیکترین فروشگاه به محل زندگی خود را با روشن کردن مپ موبایل متوجه شوند. در نسخه جدید دیگر اختلالی بابت خدمت‌رسانی به این اقشار به وجود نمی‌آید. داده‌ها نشان می‌دهد که ۱۸ تا ۳۵ نفر در ثانیه وارد برنامه کاربردی شما می‌شوند.

در ۱۲ روز گذشته چه میزان استقبال از این طرح صورت گرفته است؟
در ۱۲ روز گذشته از مجموع ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط کالابرگ طرح فجرانه ۵۵ درصد استقبال کردند یعنی به عبارتی حدود ۳۵ میلیون نفر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد از طریق کالابرگ اقلام ۱۱‌گانه را خریداری کرده‌اند.

کد خبر: 68411

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =