امنیت‌بخشی به اطلاعات بیمه‌شدگان با ایجاد سامانه مرکز پایش تأمین اجتماعی

بزرگترین داده‌های آماری با جامعه ۴۷ میلیون نفری بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و شرکای اجتماعی در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است. بنابراین محافظت از این داده‌ها و ایجاد مسیری برای تأمین امنیت دیتاهای موجود به عنوان یکی از وظایف سنگین این نهاد بیمه‌گر محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، زمانی که ۵۳ درصد جمعیت کشور از خدمات نهادی همچون سازمان تأمین اجتماعی بهره‌ می‌برند، این نهاد بیمه‌ای هم به دنبال راهکارهایی کاربردی و عملیاتی برای امنیت این داده‌های آماری است که ایجاد سامانه مرکز پایش تأمین اجتماعی در همین مسیر حرکت می‌کند.

راه‌اندازی مرکز پایش سازمان تأمین اجتماعی این امکان را ایجاد خواهد کرد که وضعیت همه سیستم‌ها از حیث امنیتی مورد پایش و بررسی ویژه قرار گیرد. با این روش همه داده‌ها و دیتاهای مربوط به افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر از نظری امنیت کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سازمان تأمین اجتماعی که در حوزه بیمه‌ای و درمانی خدمات گسترده‌ای به افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد،‌ از نظر داشتن داده‌های آماری بیشتر دیتا را در سیستم‌های نرم‌افزاری به خود اختصاص داده است. حال با توجه به این موضوع تأمین امنیت این آمارها به عنوان وظیفه و تکلیف قانونی سازمان به شمار می‌رود.

داشتن دیتای یکپارچه و پایش اطلاعات آن دارای اهمیت فراوانی است تا از همه اطلاعات موجود و داده‌های آماری به شکل جدی محافظت شده و امنیت نگهداری این داده‌ها نیز برقرار شود.

تأمین اجتماعی بخاطر ارائه خدمات در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی موظف به تامین امنیت داده‌های آماری است زیر در حال حاضر با تشکیل پرونده سلامت بخشی از اطلاعات بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در این بخش نگهداری می‌شود. از طرفی دیگر بخش دیگری از اطلاعات مربوط به افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر در بخش بیمه‌ای و ارائه تعهدات و خدمات موجود است.

بنابراین داشتن مرکزی برای پایش این اطلاعات در راستی حفظ امنیت داده‌ها و دیتاهای آماری به عنوان یک ضرورت برای سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی با ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی با جامعه آماری حدود ۳۹ میلیون نفری با افراد تبعی و خانواده آنها و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر و همه افراد تبعی با حدود هشت میلیون نفر به حساب می‌آید.

سازمان تأمین اجتماعی به واسطه داشتن بیشترین داده‌ها و آمارها از جامعه بیمه‌شده، مستمری‌بگیر، ‌شرکای اجتماعی،‌ ذینفعان و مخاطبان موظف به امنیت‌بخشی و حفظ داده‌هاست بنابراین وظیفه خطیری در این زمینه به عهده این سازمان قرار دارد تا بتواند علاوه بر پایش به موقع همه اطلاعات در راستای تامین امنیت داده‌ها و دیتاهای موجود نیز گام‌های موثری بردارد.

امنیت اطلاعات مهم‌ترین بخش سامانه‌های نرم‌افزاری است
مهدی کلانتری، مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره رویکردهای این سازمان در راستای حوزه امنیت اطلاعات و داده‌های سازمان تأمین اجتماعی و جامعه تحت پوشش گفت: امروزه موضوع امنیت اطلاعات، مهم‌ترین بخش سامانه‌های نرم‌افزاری را تشکیل می‌دهد. واحد امنیت شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در دو بخش Data Protection و تست نفوذ در حال انجام فعالیت است. تمام سامانه‌های ما در زمان تولید و توسعه، قبل از اجرا و پیش از ارائه به سازمان و مردم، مورد تست نفوذ قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: از طرفی پروژه SOC و سامانه مرکز پایش سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از پروژه‌های دارای اولویت نیز در حال طی کردن مراحل هستند. با استفاده از سامانه پایش در لحظه وضعیت تمامی سیستم‌ها از نظر موضوعات امنیتی و پایداری مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرند.

پایش تمامی سرویس‌های حیاتی سازمان تأمین اجتماعی
به گفته کلانتری، مرکز پایش پس از راه‌اندازی، تمامی سرویس‌های حیاتی سازمان تأمین اجتماعی را در بخش‌های داخلی و سرویس‌های مردمی از نظر پایداری و کارکرد تحت پایش قرار می‌دهد. این سامانه در واقع در صورت لزوم در کمترین زمان ممکن اقدامات مقتضی را انجام می‌دهد.

او بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها و با توجه به آغاز فعالیت این پروژه در حدود یک ماه و نیم گذشته، به احتمال قوی ظرف ۹ ماه آینده فعالیت این سامانه در شرکت امکانپذیر خواهد شد. بنابراین این اقدام را باید در قالب یکی از تحولات بزرگ سازمان تأمین اجتماعی محسوب کرد.

مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین اضافه کرد: در این زمینه در حال اخذ گواهینامه «افتا» از سوی سازمان فناوری اطلاعات هستیم و آزمایشگاه امنیت ما در شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین با قدرت در حال انجام امورات مربوطه است.

کد خبر: 68435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =