فضای رکود بر معاملات بورس سایه افکنده است

روز ‌شنبه «پنج اسفند ماه» شاخص کل بورس با افت بیش از ۴ واحدی در محدوده دو میلیون و ۶۵ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در اولین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۴.۸۴۱ واحدی در محدوده دو میلیون و ۶۵ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هموزن نیز کاهش ۳.۷۸۶ واحدی در محدوده ۷۲۳ هزار واحدی ایستاد.

همچنین امروز و در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۶.۷ میلیارد ورقه سهم طی ۳۱۲ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۴.۶ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، مخابرات ایران، سایپا و کشتیرانی جمهوری‌اسلامی بیشترین تاثیر منفی و نمادهای ذوب آهن اصفهان و صنایع سیمان دشتستان بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با افت ۱۴۵ واحدی در محدوده ۲۴ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۷ میلیارد ورقه اوراق بهادار طی ۶۴۷ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش ۲۱ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای بیمه پاسارگاد، پلیمر آریا ساسول، فولاد هرمزگان جنوب، صبا فوباد خلیج فارس و ایران‌خودرو دیزل بیشترین تاثیر منفی و نمادهای صنایع مادیران و تامین سرایه دماوند بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با رشدی ۶۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۳.۴ هزار میلیارد تومانی رسید. حقیقی‌ها ۲۶۶ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تراز منفی ۱۰۰ میلیارد تومانی تا به اینجا در صندوق‌های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند.

همان‌طوری که انتظار می‌رفت، اتفاق خاصی در روز بین تعطیلی برای بازار سهام رخ نداد و همچنان بازار رکودی و کم اتفاق دنبال شد و حتی خبر تجدید ارزیابی ذوب آهن اصفهان هم نتوانست بازار را تکان دهد.

در حقیقت باید گفت،پولی دورن بازار سهام نیست و پول جدیدی هم به نظر به بازار تزریق نمی‌شود و خریدهای سنگین حقوقی‌ها چه در منفی‌ها و چه به صورت رنج مثبت فعلا کارگر نمی‌افتد و فروشندگان همچنان قدرت را در بازار سهام در دست دارند. به بیان دیگر، بازار سهام هر روز قله‌ی جدیدی در رکود را در حال ثبت کردن است و تابلوها بسیار کم رمق هستند. با وجود برخی اخبار مثبت، همچنان تحرکی روی تابلوهای معاملاتی دیده نمی‌شود.

افت شاخص کل بورس در هفته گذشته

بازار سهام در هفته‌ گذشته روند نزولی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس هفته گذشته در مجموع با بیش از ۰.۳۷ درصد افت نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۷۸ هزارو ۵۴۵ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۷۰ هزارو ۸۰۵ واحدی در انتهای هفته گذشته کاهش یافت.

در هفته گذشته روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین تغییر چندانی نداشت، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بالغ بر ۱۷.۰۹۴ میلیارد تومان در پایان هفته گذشته شد. این درحالیست که در مجموع ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ۱.۲۰۲ میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شد. از سویی خالص ارزش معاملات خّرد برای دومین هفته متوالی، روند کاهشی ملایم خود را ادامه داد و با ۵ درصد افت به ۴.۸ هزار میلیارد تومان رسید.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و افت ۰.۷ درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به کاهش جزیی شاخص کل بورس، می توان گفت، افت قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته برابر شاخص کل بورس بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا -۰.۰۷ درصد
تیپیکو -۰.۰۵ درصد
تاصیکو -۰.۰۷ درصد
سیتا -۰.۰۵ درصد
صبا -۰.۱درصد
تاپیکو -۰.۰۸

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: سیمان فارس (سفار)، سرمایه گذاری هامون صبا (وهامون)، سیمان قائن (سقاین)، فراورده‌ های‌ نسوزایران‌ (کفرا)، دارویی‌ رازک‌ (درازک)، سیمان‌ سفید نی‌ریز (سنیر)، گاز لوله (پلوله)، سیمان صوفیان، (سصوفی)، کاشی الوند (کلوند) و داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
سفار 12 درصد
وهامون 11 درصد
سقاین 8 درصد
کفرا 8 درصد
درازک 5 درصد
سنیر 5 درصد
پلوله 4 درصد
سصوفی 3 درصد
کلوند 3 درصد
ددام 3 درصد

کد خبر: 68516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =