هشدارهای پی‌در پی برای جلوگیری از قطع گاز در سردترین روزهای سال

کاهش دما در اکثر شهرهای کشور و بارش برف شدید در استان‌های مختلف کشور موجب شده مسئولان وزارت نفت هشدارهای متعددی داده و برای جلوگیری از قطع گاز در بخش خانگی مردم را به مشارکت دعوت کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز دوشنبه، ۷ اسفند ماه مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به عدد ۶۶۵ میلیون مترمکعب رسید و به نوعی رکورد مصرف امسال و حتی رکورد مصرف گاز در اسفند ماه سال‌های متمادی زده شد چراکه سابقه نداشته مصرف گاز در اسفندماه به این حد رسیده باشد.

حال نیز در اخبار گاه اعلام می‌شود که سرمای زیادی در راه است و طبیعی است در چنین شرایطی انتظار بالا رفتن میزان مصرف گاز وجود داشته باشد؛ موضوعی که مدیریت این حوزه را دشوار کرده و بیم قطعی گاز یا افت فشار را ایجاد می‌کند.

بنا بر آنچه طی روزهای گذشته اعلام شده انتظار می‌رود در صورت تداوم سرما مصرف گاز تا حدود ۶۸۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته باشد. طی روزهای گذشته نیز استان‌های شمالی کشور مانند گلستان، مازندران، گیلان و استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی در وضعیت فشار قرار داشتند و حتی در برخی شهرها نیز شرایط نسبتا بحرانی وجود داشت.

همچنین در برخی استان‌ها نیز تدابیری ویژه در نظر گرفته شد و مثلا در خراسان شمالی با دستور استاندار گاز ادارات و دستگاه‌های استان از روز گذشته قطع شده و مقرر شد ادارات با دو ساعت تاخیر آغاز به کار کنند و صرفا یک سوم نیروها در محل کار حضور داشته باشند و افراد حاضر نیز با وسایل گرمایشی غیرگازی خود را گرم کنند.

مسئولان وزارت نفت در عین حال تاکید دارند مردم در شهرهای مختلف و به‌ویژه شهرهایی که در آنها شرایط ویژه حاکم است پویش هر خانه یک اتاق گرم را در نظر بگیرند و میزان گاز مصرفی را به حداقل برسانند و زمانی که از منزل خارج می‌شوند، سیستم‌های گرمایشی را خاموش کنند تا بدین ترتیب در روزهای سرد پیش رو با مدیریت مصرف بتوانیم این روزها را به سلامت پشت سر بگذاریم.

شرکت ملی گاز ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در سراسر کشور تقاضا کرد با رعایت دمای رفاه از ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد، استفاده از لباس‌های مناسب فصل سرما، تنظیم درجه حرارت سیستم‌های گرمایشی بر اساس دمای رفاه و خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌ها و اماکن غیرضروری، در مصرف گاز حداکثر صرفه‌جویی کنند تا امکان بهره‌مندی از این نعمت خدادادی برای همه هموطنان در اقصی نقاط کشور فراهم شود.

امروز هم وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه تا این لحظه در هیچ جای کشور در بخش خانگی قطعی گاز و افت فشار نداشتیم از مردم خواهش کرد که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

جواد اوجی گفت: «ما هیچ وقت در اسفندماه این موج سرمای شدید و یخبندان را نداشتیم و خیلی از دوستان می‌گویند واقعا مساوی با سرمای سیبری است. این سرمای شدید در همه استان‌های کشور که در خیلی جاها یخبندان و تا یک متر برف وجود دارد باعث یک جهش مصرف در گاز شد که تا این میزان سابقه نداشته است.»

وی همچنین تاکید کرد: «در هیچ جای دنیا چنین شبکه گازرسانی که همه خانه‌های مردم در شهرها نزدیک ۹۸ درصد و روستاها نزدیک ۸۷ درصد گازرسانی شده باشد، نداریم. کشور صاحب رتبه دوم ذخایر گازی دنیاست و مردم باید از این نعمت بهره‌مند شوند اما مصرف خیلی بالا است و چهار برابر نرم آن صورت می‌گیرد. خواهشم این است برای اینکه همه هموطنان به خصوص در این چند روز که هوا سردتر هم می‌شود، با بهینه مصرف کردن، لباس گرم پوشیدن در منزل، نگه داشتن دمای منزل بین ۱۸ تا ۲۲ درجه و خاموش کردن سیستم گرمایشی اضافه کمک کنند تا پایان این سرما در هیچ جای کشور قطعی گاز خانگی نداشته باشیم.»

تاکنون بنابرآنچه اعلام شده بیشترین مصرف گاز به ترتیب متعلق به استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی است و پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف گاز در کشور به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده برسد.

کد خبر: 68604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =