آرمان تأمین اجتماعی؛ پوشش بیمه‌ای شاغلان غیررسمی 

توسعه پوشش بیمه‌ای براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی اولویت و راهبرد اصولی سازمان تأمین اجتماعی برای همه گروه‌های شاغل بدون بیمه در فضای کسب و کار محسوب می‌شود. یکی از آرمان‌های بزرگ این نهاد بیمه‌گر گسترش چتر بیمه برای شاغلان غیررسمی و فعالان عرصه‌های اقتصادی زیرزمینی است.

به گزارش آتیه آنلاین، وجود حدود پنج میلیون شاغل غیررسمی و زیرزمینی فرصتی ارزشمند برای سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای فراهم کرده است تا از این روش علاوه بر رشد شمار بیمه‌شدگان جدید، تأمین منابع پایدار و در نهایت ارائه خدمات مطلوب درمانی،‌ بیمه‌ای و بازنشستگی به افراد فاقد بیمه دنبال شود.
تکالیف و وظیفه ذاتی تأمین اجتماعی بر توسعه پوشش بیمه‌ای، ارائه خدمات به شاغلان و فعالان اشتغال غیررسمی و زیرزمینی،‌ خدمات‌رسانی به مشاغل و فضای کسب‌وکار مجازی،‌ گسترش خدمات بیمه‌ای برای همه گروه‌های شاغل و برنامه‌ریزی برای افراد بدون بیمه از جمله اقداماتی است که در این دوره مدیریتی انجام داده است.
در حال حاضر تحقق آرمان عدالت اجتماعی براساس اصل ۲۹ قانون اساسی یکی از راهبردهای کلان سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود زیرا در این اصل قانونی برخورداری آحاد جامعه از حمایت‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، درمان و دیگر حمایت‌های اجتماعی مورد تأکید است. همچنین در اصل یکم قانون تأمین اجتماعی بر گسترش چتر بیمه‌ای برای همه افراد بدون بیمه تأکید شده است.

رشد بیمه‌شدگان جدید در دولت سیزدهم
سازمان تأمین اجتماعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بیش از چهار دهه فعالیت مستمر در حوزه بیمه‌های اجتماعی مهمترین هدف خود را بر توسعه کمی و کیفی پوشش بیمه‌ای و ارائه خدمات مطلوب به بیمه‌شدگان قرار داده در حال حاضر رشد ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی در ایران به ۷۳ درصد رسیده در حالی که اوایل انقلاب این ضریب ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است. اکنون تأمین اجتماعی حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از پوشش بیمه‌های اجتماعی را برای افراد فراهم کرده است.
رشد شمار بیمه‌شدگان و توسعه پوشش بیمه‌ای از رویکردهای تحولی سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم بوده است به گونه‌ای که در بیش از ۲.۵ سال گذشته علاوه بر توسعه کمی و کیفی در حوزه پوشش خدمات بیمه‌ای، شناسایی افراد و گروههای بدون بیمه و تدوین برنامه‌ها و اجرای انواع بیمه‌های جدید برای جذب بیشتر شاغلان و غیرشاغلان بدون بیمه در جامعه از سوی این نهاد بیمه‌ای دنبال شد.
در حال حاضر اگرچه بیش از ۵۳ درصد جامعه در قالب حدود ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند و این نهاد بیمه‌گر به بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیر و ۱۶ میلیون بیمه‌شده خدمات ارائه می‌دهد، برای ایفای تعهدات قانونی خود در برابر بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در سال‌های اخیر، تلاش‌های فراوانی از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی انجام داده است.

اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای جذب افراد بدون بیمه
اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای خدمات‌رسانی در حوزه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به زنان‌ خانه‌دار و دانشجویان یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش خدمات بیمه در این نهاد بیمه‌گر است. در سال گذشته حدود یک میلیون بیمه‌شده جدید در چارچوب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و حرَف و مشاغل آزاد به جمع افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی اضافه شد.
سال ۱۴۰۲ نیز هدف‌گذاری جذب یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برنامه‌ریزی شده که تا پایان آذرماه حدود ۷۴۰ هزار نفر جذب بیمه‌شده جدید محقق شده است. در مجموع از سال ۱۴۰۰ تا آذر سال جاری، در این طرح بالغ بر ۲ میلیون قرارداد جدید با پرداخت حق بیمه در قالب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و صاحبان حرف و مشاغل آزاد منعقد شد که به افزایش قابل توجه تعداد بیمه‌شدگان جدید، کمک کرده است.
طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی تحت عنوان یکی از برنامه‌های تحولی سازمان تأمین اجتماعی با هدف رشد شمار بیمه‌شدگان و توسعه پوشش بیمه‌ای به صورت جدی از سوی سازمان تأمین اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است که به سمت جذب افراد بدون بیمه و گسترش خدمات در میان این افراد حرکت کرده است.
در این دوره مدیریتی و در دولت سیزدهم نیز علاوه بر اجرای این طرح، اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی دیگری برای دیگر گروههای بدون بیمه مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی بوده است. در این ارتباط با بازنگری مقررات پوشش بیمه‌ای کارفرمایان، این امکان فراهم شده که بخش مهمی از جامعه کارفرمایان حقوقی با انتخاب دستمزد مورد درخواست و تمایل خود و پرداخت حق بیمه متناسب با آن، از مزایای قانونی پوشش بیمه‌ای برخوردار شوند.
بیمه هنرمندان،‌ روزنامه‌نگاران و نویسندگان، ورزشکاران، مربیان ورزشی و فعالان عرصه ورزش و شاغلان میادین و غرفه‌های میوه و تره‌بار نیز زمینه اجرایی پیدا کرد. در حال حاضر بیش از ۳۲ گروه مشمول بیمه‌های توافقی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند که توافق با هفت گروه از آنان در دو سال اخیر صورت گرفته است.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده،‌ مستمری‌بگیر و افراد تبعی آنان را تحت پوشش دارد که خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به همه این افراد ارائه می‌دهد. سال گذشته برای ایفای تعهدات در قبال همه افراد تحت پوشش ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

کد خبر: 68781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =