رونق بازار کار در شرایط رشد نرخ مشارکت اقتصادی

بر اساس آخرین داده‌های حوزه بازار کار، نرخ بیکاری کل کشور در پاییز امسال به ۷.۶درصد رسیده، در حالی که نرخ این شاخص در سال قبل ۸.۲درصد بوده است. همچنین در این مدت افزایش نرخ مشارکت اقتصادی همراه با نرخ بیکاری روند کاهشی داشته و کارشناسان این وضعیت را نشانه رونق بازار کار می‌دانند. در فصول بهار، تابستان و پاییز سال ۱۴۰۲ نیز همین اتفاق روی داده است. در حالی که در پاییز امسال، نرخ جمعیت فعال ۴۱.۵درصد به ثبت رسیده، همچنان جمعیت غیرفعال با آمار ۵۸.۵درصدی، بالا برآورد می‌شود.

محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از دلایل افزایش جمعیت غیرفعال را در مقابل جمعیت مشمول مشارکت اقتصادی، مسائل فرهنگی و جمعیتی می‌داند؛ چراکه ۹۵درصد جمعیت غیرفعال را بانوان تشکیل می‌دهند.

او در این مورد گفت: «طبق گزارش‌های تفصیلی مرکز آمار در سال ۱۴۰۱، جمعیت ۱۵ساله و بیشتر غیرشاغل ۴۰میلیون نفر بوده که از این میان بیش از ۲۲ میلیون نفر افرادی هستند که به دلیل مسئولیت‌های شخصی یا خانوادگی تمایل به اشتغال نداشته‌اند. این تعداد غیرشاغل محسوب می‌شوند که بخشی از آن مربوط به بانوان با عدم تمایل به اشتغال است.»

کریمی بیرانوند اضافه کرد: «حدود ۵۵درصد از جمعیت ۴۰میلیون نفری غیرشاغل، مسئولیت‌های شخصی یا خانوادگی را دلیل عدم اشتغال اعلام کرده‌اند. ۹۵درصد این جمعیت را بانوان تشکیل داده‌اند. جمعیت غیرفعال کشور ما در پاییز سال قبل بالغ بر ۲۹میلیون نفر بوده است.»

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران و جهان

این مقام مسئول گفت: «متوسط نرخ مشارکت اقتصادی زنان در دنیا ۴۶درصد است. این نرخ در کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا با فرهنگ نزدیک به فرهنگ ایرانی ۱۸.۴درصد برآورد می‌شود. هرچه به سمت کشورهای صنعتی می‌رویم، نرخ مذکور برای زنان بالاتر می‌رود. متوسط ۵۹.۷درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در جهان و نرخ ۴۱.۵درصدی برای ایران ثبت شده است. بخشی از این تفاوت میانگین نرخ مشارکت اقتصادی، به‌دلیل خاص در جامعه ایران است؛ خاص از این جهت که لزوماً تمایل به فعالیت به‌عنوان نیروی کار در کارگاه‌های تولیدی ندارند.»

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به اثرات همه‌گیری بیماری کرونا بر بازار کار بیان کرد: «در شرایط بازار کار پس از اتمام دوره شیوع این بیماری، بخشی از جمعیت شاغل در بازار کار که به‌صورت فیزیکی و حضوری بود، ترجیح دادند برنگردند، چون با شرایط جدید با حوزه دیجیتال وفق پیدا کرده بودند.»

کریمی‌بیرانوند در ادامه توضیح داد: «این‌ها جزو دایره اشتغال غیررسمی هستند، به‌نوعی که در اشتغال غیررسمی، شناسایی بخش اشتغال با طرح‌های نمونه‌گیری امکان‌پذیر نیست.»

کد خبر: 68874

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =