مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی بورس از بازارهای رقیب

بازار سهام در هفته‌ گذشته روند نزولی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس هفته گذشته در مجموع با بیش از  ۰.۷۲ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۱۵۶ هزارو ۷۳۸ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۱۵۰ هزارو ۲۰۹ واحدی در انتهای هفته گذشته کاهش یافت. شاخص هم‌وزن اما برخلاف نیز ۰.۸ درصد نزول کرد کرد و در ارتفاع ۷۳۲ هزار واحد به کار خود خاتمه داد.

بازار سهام در هفته‌ گذشته روند نزولی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس هفته گذشته در مجموع با بیش از ۰.۷۲ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۱۵۶ هزارو ۷۳۸ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۱۵۰ هزارو ۲۰۹ واحدی در انتهای هفته گذشته کاهش یافت. شاخص هم‌وزن اما برخلاف نیز ۰.۸ درصد نزول کرد کرد و در ارتفاع ۷۳۲ هزار واحد به کار خود خاتمه داد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین تغییر چندانی نداشت، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بالغ بر ۲۲.۶۸۹ میلیارد تومان در پایان هفته گذشته شد. این درحالیست که در مجموع ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ۳۴۵ میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شد. از سویی خالص ارزش معاملات خّرد برای دومین هفته متوالی، روند کاهشی ملایم خود را ادامه داد و با ۲ درصد افت به ۴.۵ هزار میلیارد تومان رسید.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و کاهش ۰.۱ درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به نزول جزیی شاخص کل بورس، می توان گفت، افت قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته کمتر از شاخص کل بورس بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا -۰.۱ درصد
تاپبکو -۳ درصد
تیپیکو -۳ درصد
حکشتی -۳ درصد
تاصیکو -۲ درصد
سیتا -۱ درصد
صبا -۲ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: پارس الکتریک (لپارس)، لعابیران‌ (شلعاب)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت)، پتروشیمی خراسان (خراسان)، کاشی سعدی (کسعدی)، سیمان‌ارومیه‌ (ساروم)، سیمان‌ صوفیان‌ (سصوفی)، معدنی‌ املاح‌ ایران‌ (شاملا) و داروسازی شهید قاضی (دقاضی)، همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
لپارس ۸ درصد
شلعاب ۶ درصد
شفارا ۶ درصد
زگلدشت ۳ درصد
خراسان ۴ درصد
ساروم ۳ درصد
کسعدی ۳ درصد
سصوفی ۲ درصد
شاملا ۲ درصد
دقاضی ۲ درصد

بورس از بازارهای رقیب عقب مانده است

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، با عقب ماندن بازار سرمایه از بازار دارایی‌ها، سرمایه گذاری در دیگر بازارها جذابیت بیشتری پیدا کرده است. نرخ بهره بالا و اوراق با نرخ ۳۰ درصد یکی از عوامل تداوم خروج سرمایه از بورس بوده است.

طی چند وقت اخیر با انتشار اوراق گواهی سپرده خاص، نرخ بازدهی بدون ریسک افزایش پیدا کرده است. یعنی دارندگان این سپرده‌ها می‌توانند بدون خطر، سود بیشتر دریافت کنند. عوامل زیادی را برای عقب ماندن بورس می‌توان نام برد ولی اصلی‌ترین مشکل بورس در حال حاضر رشد بازدهی بدون ریسک است.

این درحالیست که در بازارهای ایران، غالبا در ابتدا دلار حرکت کرده، رشد می‌کند و پس از آن بازار سرمایه با فاصله حرکت می‌کند. ‌مقایسه‌های انجام شده بازار سرمایه از سایر بازارها عقب است و با وجود رشد بیش از صد درصدی سایر بازارها از سال ۹۹، بورس در سقف سال ۹۹ گیر کرده است.

کد خبر: 69109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =