آلبوم عکس‌های قدیمی را ورق بزنید

ورق زدن آلبوم عکس‌های قدیمی یکی از روش‌های ساده برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر است که دبیرخانه شورای ملی سالمندان آن را توصیه کرده است.

ورق زدن آلبوم و صحبت کردن درباره عکس‌های آن باعث بهبود عملکرد حافظه و افزایش توانایی شناختی می‌شود و یکی از راه‌های تعامل با اطرافیان به شمار می‌رود.

گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد بیش از ۸۰۰ هزار نفر مبتلا به آلزایمر در کشور زندگی می‌کنند و هر هفت دقیقه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.

به گفته معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، بیماری آلزایمر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از طریق ژن انتقال می‌یابد اما با پیشگیری از زمان جوانی درصد ابتلای ژنتیک، کاهش زیادی خواهد داشت؛ بنابراین شورای ملی سالمندان ۲۰ تمرین ساده را برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر توصیه کرده است.

شورای ملی سالمندان پیشنهاد داده است تا برای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، افراد با دست مخالف مسواک، شانه، بزنند و بنویسند. ساعت را در دست راست ببندند. کلمات را وارونه بگویند. از مسیر جدیدی به سر کار بروند. پاتوق خود را عوض کنند. درباره باورهایشان با تردید فکر کنند. جملات یک صفحه از کتاب را از آخر به اول بخوانند. کار جدیدی انجام دهند. موبایل خود را همراه خود نبرند. یک یا چند بیت شعر حفظ کنند. در جایی امن عقب عقب یا چشم بسته راه بروند. با افرادی که مدتهاست ندیده‌اند تماس بگیرند. لباس‌هایی با رنگ‌بندی جدید بپوشند. جدول حل کنند. بدون ماشین‌حساب محاسبه کنند. حدس‌های شمارشی متنوع و قابل راستی‌آزمایی بزنند. قبل از پایان فیلم ویدیویی آن را متوقف کنند و درباره پایانش تخیل‌سازی کنند. نقاشی یا رنگ‌آمیزی کنند. چیز تازه‌ای مثل آشپزی یاد بگیرند. آلبوم عکس‌های قدیمی را ورق بزنند و درباره عکس‌هایش با کسی صحبت کنند.

با ۱۰ توصیه مغزتان را جوان نگه دارید

شورای ملی سالمندان نیز ۱۰ توصیه برای جوان نگه داشتن مغز دارد و توصیه می‌کند قبل از اینکه مطلبی را گوگل کنید به مغزتان فشار بیاورید. از بازی‌های فکری، حل جدول و سودوکو غافل نشوید. هر روز ورزش کنید و فعالیت بدنی مناسب داشته باشید. در انجام چند کار به طور همزمان زیاده‌روی نکنید. از یک برنامه غذایی سالم و مناسب برای مغز پیروی کنید. پرخوری نکنید و نگذارید دچار چاقی یا اضافه وزن شوید. مراقب سلامت قلب و عروقتان باشید تا دچار گرفتگی نشوید. علاوه بر خواب شبانه کافی، چرت کوتاه روزانه هم داشته باشید.

همچنین مطالعات محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی ماهی، میوه و سبزیجات از پیری مغز جلوگیری می‌کند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای با دو مولفه مصرف ماهی زیاد و گوشت قرمز کم، در مقابل پیری و بسیاری از بیماری های متابولیک اثر محافظتی دارد و قادر است مغز را سه تا چهار سال جوان تر نگه دارد.

علاوه براین، تحقیقات نشان داده است که آجیل، انواع کلم، گوجه فرنگی، ماهی و تخم مرغ، توانایی مغز را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند و از بروز بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می‌کند.

تحقیقات دانشگاه ویسکانسین مدیسن با همکاری محققان هاروارد نیز نشان می‌دهد مدیتیشن روزانه موجب کندی روند پیری مغز می‌شود.

مطالعات دیگری رابطه معناداری بین ورزش، تعداد دفعات بالارفتن از پله، میزان تحصیلات و سن مغز افراد، شناسایی کرده‌اند.

هیوا محمدی، متخصص علوم اعصاب نیز گفته است که راهکارهای مختلف و موثری برای افزایش ذخیره مغزی و جوانی آن توسط مراکز دانشگاهی و تیم های تحقیقاتی در سراسر دنیا معرفی شده که یکی از مهمترین آنها خودمراقبتی است.

محمدی گفته است که بررسی‌های دوره ای و مراقبت از خود در مقابل عوارض بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، فشارخون، و اختلالات هورمونی مساله بسیار مهمی در مراقبت از مغز است و البته همزمان پرهیز از سیگار، مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی مساله مهمی است که تحقیقات مختلف روی مضرات آن برای سیستم عصبی اتفاق نظر دارند.

وی افزوده است: پرهیز از غذاهای پرچرب و پرنمک و دارای افزودنی از یک طرف و مصرف غذاهای دریایی، سبزیجات تازه و میوه ها برای سلامت مغز لازم است و همزمان مغز علاوه بر خوراک تغذیه ای، نیازمند خوراک حسی، شناختی و هیجانی است که مطالعه راه مناسب دیگری برای تامین نیاز شناختی مغز است و از طرفی داشتن روابط خانوادگی، عاطفی، و اجتماعی مناسب برای داشتن مغز سالم ضروری است و فرایند پیر شدن مغز را عقب می‌اندازد.

زوال عقل، اختلال مزمن مغزی و آلزایمر جزو بیماری دمانس هستند. آلزایمر یا بیماری فراموشی، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که در اثر آن به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود؛ البته با بالا رفتن سن، اندکی فراموشکار شدن در افراد طبیعی است اما در بیماری آلزایمر این اختلال حافظه به تدریج پیشرفت می‌کند. یک هشتم از افراد دارای ۶۵ سال و بیشتر، این حالت مخرب زوال عقل را دارند.

بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب به خبرنگار ایرنا گفته است که: آلزایمر یک بیماری عصبی است که بر مغز تاثیر می‌گذارد و موجب مرگ سلول‌های مغزی می‌شود و از دست رفتن حافظه و نیروی شناخت را به دنبال دارد. علائم این بیماری ابتدا خفیف است اما به مرور شدیدتر می‌شود.

وی، از دست دادن حافظه، مشکلات زبانی و رفتار غیرقابل پیش‌بینی را از علایم اولیه آلزایمر برشمرد و افزود: علت اصلی ایجاد این بیماری نامشخص بوده و همین عامل باعث شده است که نتوان راه حل دقیقی برای پیشگیری از آن در نظر گرفت اما پیروی از سبک زندگی سالم و دوری کردن از عوامل خطر ابتلا به آلزایمر می‌تواند فرد را از این بیماری در امان نگه دارد. سیگار نکشیدن، داشتن رژیم سالم و متوازن که روزانه شامل حداقل پنج بخش میوه و سبزیجات باشد، حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش هوازی و عدم ابتلا به فشار خون بالا در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثر است.

کد خبر: 69276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =