کاهش ۸ درصدی حوادث ناشی از کار استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۲

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه نزدیک به ۹ هزار بازرسی از سطح کارگاه‌های مشمول قانون کار در کرمانشاه در سال ۱۴۰۲ انجام شد گفت: با بازرسی‌های انجام شده و آموزش‌های کارگری و کارفرمایی حوادث ناشی از کار ۸ درصد کاهش یافت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، مختار احمدی با بیان اینکه پیشگیری و کاهش حوادث و مخاطرات ناشی از کار با رعایت اصول ایمنی توسط کارگر و کارفرما منجر می‌شود، گفت: در راستای صیانت و حفظ نیروی انسانی، اجرای تدابیر و برنامه‌هایی به منظور ایمنی و حفاظت از کارگران از اولویت و اهمیت زیادی قرار دارد و این در حالی است که رخداد حوادث ناشی از کار به هر شکل برای کارگر، کارفرما و جامعه زیان‌های اقتصادی بسیاری در بر دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما در راستاس صیانت از نیروی کار در اولویت این اداره کل قرار گرفته دارد، افزود: روابط کار باید طوری تنظیم شود که هم طرف کارگر و هم کارفرما را در نظر گرفته شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه ضمن تشریح عملکرد بازرسی کار در سال گذشته و با بیان اینکه در سال گذشته ۸ هزار و ۹۳۱ فقره بازرسی به صورت ادواری، موردی و بررسی حادثه در سطح کارگاه‌های مشمول قانون کار این اداره کل انجام شده است اضافه کرد: این تعداد بازرسی نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی به افزایش بازرسی‌ها و حضور بازرسان کار در واحدهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: با توجه به نظارت‌های مستمر بازرسان کار و هشدارهای لازم و آموزش‌های ایمنی به کارگران و کارفرمایان در طول سال گذشته، حوادث ناشی از کار ۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن کاهش داشته است.

برگزاری بیش از ۲۱ هزار نفر ساعت برنامه آموزشی برای کارفرمایان و کارگران در سال ۱۴۰۲

احمدی نقش مؤثر برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ایمنی و بهداشت کار را در کاهش حوادث ناشی از کار تأثیرگذار دانست و افزود: طی سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۱ هزار و ۱۲۹ نفر ساعت برنامه آموزشی برای کارفرمایان و کارگران برگزار شده ‌است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار در سطح کارگاه‌های ساختمانی رخ می دهد، گفت: در طول سال گذشته، بازرسان کار دو هزار و ۵۰ مورد بازرسی در این کارگاه‌ها انجام داده‌اند و موارد پرخطر و ناایمن را به کارفرمایان و کارگران تذکر داده و در برخی موارد کارگاه ها را تا رفع نواقص موارد ایمنی پلمپ کرده تا از وقوع حادثه جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه کارفرمایان ملزم به رعایت الزامات قانونی و مصوبات شورای عالی حفاظت فنی به منظور حفظ و صیانت از نیروی انسانی هستند، افزود: با توجه به ماده ۱۰۵ قانون کار و با هدف صیانت از نیروی کار بازرسان کار بدون اغماض در بازرسی‌ها موارد و مسائل پرخطر در کارگاه‌ها را تذکر داده و در صورت عدم رعایت کارفرمایان در این زمینه، به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند.

احمدی همچنین به صدور بیش از ۸ هزار ابلاغیه رفع نقص موارد ایمنی توسط بازرسان کار خبر داد و بیان کرد: در سال گذشته بازرسان کار بر ۲۸۳ کمیته حفاظت فنی و بهذاشت کار در کارگاه های مشمول نظارت داشته‌اند.

وی در پایان افزود: چنانچه کارفرما یا مدیران واحدهای موضوع ماده ۸۵ قانون کار برای حفاظت فنی و بهداشت کار وسایل و امکانات لازم را در اختیار کارگر قرار داده باشند و کارگر با وجود آموزش‌های لازم و تذکرات قبلی بدون توجه به دستورالعمل و مقررات موجود از آنها استفاده نکنند، کارفرما مسئولیتی نخواهد داشت، در صورت بروز اختلاف، رای مراجع حل اختلاف نافذ خواهد بود.

کد خبر: 69448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =