همچنان به مدیریت مصرف آب  در سراسر کشور نیازمندیم

سخنگوی صنعت آب بااشاره به بارش‌های مناسب هفته‌های گذشته، میزان پرشدگی سدهای کشور تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ را ۶۱ درصد اعلام کرد و گفت: بارش‌ها نباید این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و همچنان به مدیریت مصرف در سراسر کشور نیازمندیم.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از شرکت مدیریت منابع آب ایران، فیروز قاسم‌زاده با اشاره به بارش‌های خوب اواخر سال گذشته و روزهای ابتدای امسال جدید افزود: هر چند در هفته‌های گذشته شاهد نزولات جوی به صورت برف و باران در برخی نقاط کشور از جمله تهران بودیم، اما همچنان میزان پرشدگی برخی از سدهای کشور پایین بوده و آب مورد نیاز مصارف به طور کامل تأمین نشده است.

وی در باره آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ادامه داد: ورودی‌ سدهای کشور در حال حاضر ۲۳.۶۱ میلیارد مترمکعب است که همچنان نسبت به سال آبی گذشته با کاهش ۱۱ درصدی روبرو است.

سخنگوی صنعت آب موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ با ۶۱ درصد پرشدگی، معادل ۳۰.۴۱ میلیارد مترمکعب دانست و خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز در تاریخ مشابه، همین میزان آب در مخازن سدهای کشور وجود داشته است.

قاسم زاده، درصد پرشدگی سدهای تأمین کننده آب شرب پایتخت را ۲۰ درصد خواند و گفت: حجم مخازن سدهای تهران تا ۲۸ فروردین با کاهش ۱۱ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

وی ادامه داد: مجموع ۱۳ سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز حدود ۷۳ درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال آبی گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی صنعت آب افزود: براساس شبکه باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو، بارندگی کشور نسبت به میانگین دوره‌ مشابه درازمدت ۱۵ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت: با توجه به کاهش بارش کشور نسبت به شرایط نرمال، نباید بارش‌های اخیر این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و مدیریت مصرف ضرورتی ندارد بلکه هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند.

کد خبر: 69870

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =