حضور مدیرکل تامین‌اجتماعی استان کرمان در بخش میکروفن صبح رادیو کرمان

در راستای گسترش تعاملات با جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی، مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان در ارتباط زنده در بخش میکروفن صبح رادیو استان حضور یافت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی استان کرمان، در این برنامه که ساعت ۸:۳۰ بصورت زنده، از رادیو کرمان، پخش شد محمود شیخ شعاعی به سوالات شنوندگان پاسخ و گزیده از عملکرد استان در سال ۱۴۰۲ را ارائه داد.

وی با بیان اینکه ۴۹ درصد از جمعیت استان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است افزود: تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۲ در استان بیش از ۱۴۰ هزار نفر مستمری‌بگیر و ۵۸۲ هزار نفر بیمه‌شده داریم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان در پاسخ به میزان افزایش حقوق بازنشستگان گفت: اولین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ از ۲۰ فروردین واریز شد؛ اما این واریزی مانند سال قبل بوده و فعلاً هیچ افزایشی روی آن اعمال نشده است. آن‌گونه که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در حقوق اردیبهشت آنان اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، افزایش حقوق ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی اعم از مستمری‌بگیر و بازنشسته، هر سال باید به تصویب هیات وزیران برسد، به‌نحوی‌ که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

شیخ شعاعی درباره زمان اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: حکم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه هفتم توسعه با همکاری مجلس و دولت به میزان ۹۰ درصد شاغلین پیش‌بینی شده است. ولی برنامه هفتم توسعه هنوز به قانون تبدیل و تصویب نهایی نشده و به دولت هم ابلاغ نشده است. در برنامه هفتم توسعه در ارتباط با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان آمده است که متناسب‌سازی در سال اول به میزان ۴۰ و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.

وی در بخش دیگری به شرایط بازنشستگی اشاره و بیان کرد: ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی به شرایط بازنشستگی می‌پردازد. افرادی که ۵۰ سال تمام و ۳۰ سال پرداخت حق بیمه داشته باشند می توانند درخواست بازنشستگی را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند. البته در تبصره ۱ ماده ۷۶ بیان شده که این مدت برای خانم ها ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان ادامه داد: در تبصره ۳ قانون تأمین اجتماعی، افرادی که ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، بدون شرایط سنی می‌توانند درخواست بازنشستگی بدهند، تبصره ۴ ماده ۷۶ برای خانم‌ها این استثنا را آورده است که با ۴۲ سال سن به بالا و حداقل ۲۰ سال سابقه می‌توانند درخواست بازنشستگی و از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

وی بیان کرد: همچنین مستند به تبصره ۲ ماده ۷۶، افرادی که ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه به صورت متوالی و ۲۵ سال به صورت متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور دارند، به ازای هر یک سال، ۶ ماه ارفاق به این افراد داده می‌شود و آن فردی که ۲۰ سال سابقه متوالی دارد با ۳۰ سال سابقه و آن فردی که ۲۵ سال سابقه دارد با ۳۵ سال، می توانند درخواست بازنشستگی بدهند.

شیخ شعاعی تشخیص مصادیق مشاغل سخت و زیان‌آور را از وظایف کمیته‌هایی استانی در ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد.

کد خبر: 70005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =