اشتغالزایی بالغ بر ۲۵۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک

سال ۱۴۰۲ با احیای واحدهای نیمه فعال، تعطیل شده و ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی و از ایجاد واحدهای جدید در شهرک‌های و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی ۲۵۲هزار و ۸۳۳ فرصت شغلی ایجاد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس داده‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سهم اشتغالزایی صنایع کوچک، شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی و و احیای واحدهای راکد از کل اشتغال کشور که ۹۵۰ هزار شغل بوده، ۲۶.۶درصد برآورد شده است.

جزییات اشتغالزایی در نواحی صنعتی

برپایه داده‌های ارائه شده در سال گذشته، ۲ هزار و ۲۹۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولت و غیر دولتی به بهره‌برداری رسید که برای ۴۰ هزار نفر شغل ایجاد شد. در این سال با افزایش ظرفیت۵۲ هزار واحد جدید ایجاد شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار شاغل با پایداری اشتغال مواجه شدند.

در سال ۱۴۰۲ همچنین با استقرار ۸ هزار و ۷۹ واحد صنعتی جدید در شهرک ها و نواحی صنعتی غیر دولتی برای ۱۷۰ هزار و ۴۴۹ نفر شغل ایجاد شد. در سال گذشته، با راه‌اندازی یک هزار و ۴۴۰ واحد صنعتی راکد ۲۸ هزار و ۶۱۴ نفر مشغول به‌کار شدند.

۱۳ هزار و ۷۷۰ هزار شاغل جدید نیز با افزایش ظرفیت تولید در ۲ هزار و ۷۵۵ واحد فعال در صنایع کوچک در سال گذشته به‌کار گرفته شدند.

براساس آمارهای موجود، در مجموع برای بیش از ۲۵۲هزار نفر در سال گذشته در شهرک‌ها، نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی، احیای واحدهای راکد صنایع کوچک و راه اندازی برخی واحدها در این صنایع، بالغ بر ۲۵۲ هزار شغل ایجاد شده است.

دلایل رشد سهم بخش صنعت در اقتصاد

احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل نه تنها منجر به بازگشت کارگران به‌کار می‌شود بلکه از نظر اقتصادی و خودکفایی نیز افزایش تولید، بهره‌وری اقتصادی، استقلال در تولید و کاهش وابستگی به واردات را به دنبال دارد، ضمن اینکه در بسیاری از صنایع امکان صادرات را نیز فراهم می‌کند.

دولت سیزدهم با راه‌اندازی «نهضت احیا» اقدام به شناسایی واحدهای غیرفعال و نیمه فعال و حتی راکد کرد و با رفع مشکلات و حمایت از این واحدها باعث شد تا واحدهای تعطیل به چرخه اقتصاد بازگشته و نیروهای بیکار، صاحب شغل شوند.

بررسی داده‌‏ها نشان می‏‌دهد افزایش سهم بخش صنعت در رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سه سال اخیر، به دلیل افزایش تولیدات صنعتی و معدنی بوده است، یعنی در این دو گروه منهای نفت، بهره‏وری نیروی کار با رشد مواجه شده است، نشان به آن نشان که آب، برق و ساختمان زیرگروه‏های این بخش در سال ۱۴۰۱ از رشدی معادل ۷.۸ درصدی برخوردار بوده‏اند. در عین حال از مرداد ماه سال ۱۴۰۰، دولت برنامه‏های اشتغالزا را در دستور کار قرار داد. دولت برای این موضوع، اطلس ملی اشتغال در قالب زیست‌بوم ملی اشتغال که براساس آمایش سرزمینی صورت گرفته بود را تدوین کرد. سپس برای پایداری اشتغال و پرداخت تسهیلات در قالب زیست‌بوم ملی اشتغال اقدام به ایجاد سامانه ملی رصد اشتغال کرد که نتایج آن در انتهای سال اعلام و بیش از یک میلیون نفر صاحب شغل شدند.

تاثیر توسعه شهرک‌های صنعتی بر اشتغال و اقتصاد

راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی منجر به توسعه کسب و کار و افزایش سرمایه‌گذاری خواهد شد؛ این به نوبه خود می‌تواند اقتصاد محلی را تحریک کرده و شغل ایجاد کند و در نتیجه منجر به افزایش درآمد و استانداردهای زندگی شود.

برای حمایت از فعالیت‌های صنعتی، این شهرک‌ها اغلب در زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها، شبکه‌های حمل و نقل و سیستم‌های ارتباطی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سود آن به صنایع و ساکنان این مناطق نیز خواهد رسید. شهرک‌های صنعتی طیف متنوعی از فرصت‌های شغلی را در بخش‌های مختلف، از تولید و تدارکات گرفته تا خدمات مانند خرده‌فروشی و مراقبت‌های بهداشتی و جذب نیروی کار ارائه می‌دهند.

حضور صنایع باعث رشد نوآوری و توسعه فناوری شده که می‌تواند به سایر بخش‌های اقتصاد سرایت کرده و کارایی اقتصادی را در سطح کلان بهبود بخشد. صنایع سهم قابل توجهی در درآمد مالیاتی دارند؛ سهمی که می‌تواند برای تامین مالی خدمات عمومی، آموزش و برنامه‌های رفاه اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان استفاده شود.

به هر حال، سهم بیش از ۲۶ درصدی شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی و صنایع کوچک در اشتغال سال ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که توسعه آنها باعث افزایش اشتغالزایی صنعتی خواهد شد. چنانچه بر اساس آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار، تعداد شاغلان صنعتی از مرز ۸ میلیون نفر در انتهای سال ۱۴۰۲ عبور کرده است.

کد خبر: 70873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =