لزوم قطع جلسات مشاوره در صورت ایجاد وابستگی عاطفی

یک مشاور و روانشناس بالینی ضمن تأکید بر لزوم تداوم جلسات مشاوره روانشناختی، وابستگی عاطفی بین مراجعه‌کننده ومشاور را مهم‌ترین دلیل در تعلیق و توقف جلسات خواند و بر آن تأکید کرد.

محمد ترکمان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در بیان اینکه چه زمان‌هایی بدون درنگ و تردید باید جلسات مشاوره را قطع کرد، افزود: وابستگی عاطفی بین مشاور و مراجعه‌کننده و برقراری رابطه جنسی در هیچ روش درمانی پذیرفتنی نیست بنابراین به محض شکل‌گیری این دو مسأله باید برگزاری جلسات را تعلیق کرد.

او ادامه داد: غالباً در جلسه اول چنین مسایلی اتفاق نمی‌افتد. بعد از انتخاب یک مرکز مشاوره و چندین جلسه ممکن است افراد متوجه یکسری از مسایل شوند بنابراین باید در نهایت دقت و حواس‌جمعی نسبت به این موضوع حساس بود و درست عمل کنند.

ترکمان با اشاره به اینکه در اغلب جلسات روان‌درمانی و مشاوره وابستگی عاطفی و برقراری رابطه جنسی بروز پیدا نمی‌کند، گفت: مصادیق این مسائل در مطب و مراکز رسمی و مجوز دار بسیار به ندرت بوده و تنها تعداد محدودی از جلسات آلوده به این موارد شده است همچنین در مراکز با حضور چند مشاور احتمال بروز این مسایل محدود است. بنابراین مراجعه به مراکز مشاوره معتبر آرامش‌خاطری برای مراجعان از این منظر به ارمغان می‌آرود.

این روانشناس تأکید کرد: تمام مشاوران و روانشناسان بر این موضوع توافق نظر دارند که احتمال علاقه مندشدن مراجعه‌کننده طی جلسات مراجعه به مشاور وجود دارد. حتی ممکن است حس پرخاشگری و خصومت نسبت به مشاور در او شدت گیرد. اما ایراد اصلی اینجاست که مشاور نیز وابستگی عاطفی به مراجعه‌کننده پیدا کند و درگیر احساسات و هیجانات شود.

ترکمان اضافه کرد: با توجه به اینکه در جلسات مشاوره در رابطه با خصوصی‌ترین افکار و احساسات صحبت می‌شود در نتیجه این موضوع احساس نزدیکی خاصی در جلسات مشاوره ایجاد می‌کند چرا که صحبت‌های مگویی که با صمیمی‌ترین دوست ها رد و بدل می‌شود در جلسات با مشاوره در میان گذاشته می‌شود بنابراین باید افراد مراقب باشند که در دام احساسات نیفتند.

این دکتر روانشناس افزود: البته این تمام ماجرا نیست. در دیدگاه‌های تحلیلی در روانشناسی در خصوص احساسات مراجعان به مشاور به موضوع «انتقال» اشاره می‌شود که در قالب بازسازی روابط مهم زندگی گذشته فرد در رابطه با مشاور قابل تعریف است. بسیاری از مراجعان به روانشناسان علاقه‌مند می‌شوند و رابطه نزدیکی با آنها برقرار می‌کنند این احساسات طبیعی است. چرا که شاید اولین فردی است که خصوصی‌ترین مسایل شما را می‌شنود، خیلی از موارد شما را تأیید و با مهربانی با شما رفتار می‌کند. اما اگر شکل و سطح رابطه به ابراز علاقه و احساس مشاور به شما هدایت شود باید بلافاصله جلسات را به حالت تعلیق درآورید.

او بر لزوم هوشیاری مراجعه کننده در برقراری ارتباط خود با مشاوران تأکید کرد و گفت: برقراری رابطه جنسی یکی از اشکالات و عوارض وابستگی عوارض مراجعه به مشاور است که در سایه وابستگی عاطفی رقم می‌خورد. بنابراین هر اندازه هوشیاری و ذکاوت مراجعان در سطح مطلوب و بالا باشد احتمال بروز این مسایل به حداقل می‌رسد. البته از سوی دیگر، نمی‌توان سهم چشمگیر دستگاه‌های نظارتی را در این حوزه نادیده گرفت.

کد خبر: 71153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =