حقوق بازنشستگان به ۱۰ میلیون تومان نزدیک می‌شود

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور شانزدهم بهمن‌ماه سال گذشته در آیین تجلیل از بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه سراسر کشور سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: «حداقل کف حقوق ماهانه ۶میلیونی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از نظر دولت، قابل‌قبول نیست. باید مسئله حداقل دریافتی و افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان هرچه سریع‌تر حل شود و به‌زودی حداقل حقوق ماهانه آن‌ها را به ۱۰ میلیون تومان نزدیک می‌کنیم.» او ادامه داد: «بازنشستگان ارزشمندترین و مهم‌ترین سرمایه کشور هستند و با وجود تمام این سختی‌ها، حل مشکلات بازنشستگان و پرداخت حقوق آنان از دغدغه‌های اصلی دولت بود که توانستیم این مشکلات را با آموزه‌های مکتب امام خمینی (ره) و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری پشت سر بگذاریم.» در نهایت با توجه به قوانین موجود و براساس پیشنهاد تأمین‌اجتماعی و مصوبه هیأت دولت،‌ برنامه این سازمان و دولت سیزدهم برای رشد مستمری افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت‌پوشش محقق شد. براساس این تصمیمات حداقل‌بگیران سازمان افزایش ۳۵‌درصدی حقوق را در سال ۱۴۰۳ خواهند داشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دولت نیز به تازگی اعلام کرد: «به پیشنهاد سازمان تأمین‌اجتماعی و وزارت کار، افزایش حقوق مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی تصویب شد. بر این اساس حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان این سازمان ۳۵‌درصد افزایش یافت و یک بازنشسته دارای همسر و یک فرزند حداقل حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان خواهد داشت.» برای مشمولان سایر سطوح نیز رشد حقوق ۲۲‌درصدی به اضافه عدد ثابت ۶۹۰‌هزار تومانی در هیأت وزیران تصویب شد. سایر اجزای حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی نظیر حق اولاد و عائله‌مندی هم افزایش مناسبی داشته است.

واریز معوقه مستمری بازنشستگان در خردادماه
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ۲۴ فروردین‌ماه گفت: «پرداخت اولین حقوق امسال بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی مطابق روال هر ماهه از ۲۰ فروردین آغاز شده است.» او همچنین با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی انجام شده، افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت‌ماه اعمال می‌شود، توضیح داد: «تلاش می‌کنیم معوقه فروردین‌ماه را در خرداد به حساب بازنشستگان واریز کنیم.» طبق قانون میزان افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سطح حداقل و سایر سطوح، پس از تصویب و ابلاغ هیأت‌وزیران اجرا می‌شود و از اردیبهشت‌ماه حقوق این افراد با افزایش تعیین‌شده پرداخت خواهد شد.

پرداخت حقوق بدون استقراض بانکی
یکی از مهم‌ترین راهبردهای تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۲ پرداخت به‌موقع حقوق مستمری‌بگیران بود. در این ارتباط تاکنون بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی، ایفای تمام تعهدات به‌طور متوسط ماهانه ۴۳‌هزار میلیارد تومان را شامل شده است. در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، ماهانه بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه برای پرداخت حقوق و مستمری‌ها در تأمین‌اجتماعی وجود داشت که برای جبران این مورد، از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ استقراض بی‌رویه از نظام بانکی صورت گرفته بود.
با آغاز به ‌کار مدیریت جدید تأمین‌اجتماعی، اقدامات مؤثری در راستای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران نظیر عدم استقراض از نظام بانکی جهت اجرای تعهدات به‌ویژه در حوزه مستمری‌ها انجام شد. در این ارتباط ایفای تعهدات ۱۲ماهه سال ۱۴۰۲ تأمین‌اجتماعی در قبال افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر بدون استقراض از نظام بانکی عملیاتی شد.

تلاش برای افزایش مستمری
در دوره جدید مدیریتی مهم‌ترین اولویت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی برای حوزه بازنشستگان و مستمری‌بگیران، تأمین خدمات رفاهی، بهبود معیشت، افزایش سهم تأمین‌اجتماعی در بخش بیمه تکمیلی، توسعه خدمات حوزه درمانی و سلامت افراد بازنشسته و رایگان‌شدن خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال محسوب می‌شود.
مهم‌ترین موضوعی که در حدود سه سال اخیر بیشترین تغییرات مثبت را داشته، مسئله حقوق افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت‌پوشش است. در سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷.۴‌درصدی حقوق مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر و رشد ۳۸‌درصدی به‌علاوه ۵۱۵‌هزار تومان سایر سطوح و در سال گذشته نیز افزایش ۲۷‌درصدی حقوق حداقل‌بگیران و رشد ۲۱‌درصدی به اضافه ۲۵۰‌هزار تومانی سایر سطوح محقق شد.
بنابر اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی، مبلغ پرداختی ماهانه به مستمری‌بگیران به بیش از ۴۲‌هزار میلیارد تومان افزایش یافته، اما با حمایت دولت و مجلس پرداخت به‌موقع مستمری‌ها استمرار یافته و منابع موردنیاز برای این پرداخت‌ها، بدون استقراض از نظام بانکی تأمین شده است.

پرداخت حقوق بر پایه قوانین
براساس ماده (۹۶) قانون تأمین‌اجتماعی، این سازمان مکلف است میزان همه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.
‌همچنین در ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌اجتماعی آمده است؛ «مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد. مطابق با ‌ماده (۱۱۲) این قانون، بیمه‌شدگانی که مستمری یا کمک نقدی دیگری از سازمان دریافت می‌کنند نسبت به وجوه دریافتی از پرداخت هرگونه مالیات معاف هستند.» تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌گر حدود ۶۰‌درصد مجموع بازنشستگان کشور را تحت‌حمایت دارد که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر ماه از بیستم تا پایان ماه، حقوق این بخش از جامعه به حساب آنان واریز می‌شود.
افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی هرساله براساس ماده (۹۶) و (۱۱۱) قانون تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردهای این سازمان در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به گروه هدف انجام می‌شود.

حداقل‌بگیران، ۷۰‌درصد بازنشستگان
براساس آمارها از بین بیش از ۴میلیون و ۳۰۰‌هزار بازنشسته تحت‌پوشش، ۷۰‌درصد مستمری‌بگیران را حداقل‌بگیران و ۳۰‌درصد دیگر را سایر سطوح تشکیل می‌دهند. همه‌ساله بر مبنای قانون، پیشنهاد سازمان تأمین‌اجتماعی و مصوبه هیأت وزیران، افزایش مستمری و حقوق آنان اعمال می‌شود. از مجموع پرونده مستمری‌بگیران فعلی سازمان تأمین‌اجتماعی، ۲ میلیون و ۷۷۰‌هزار و ۹۷ مورد مربوط به بازنشستگان، ۱۴۶‌هزار و ۸۶۸ پرونده ازکارافتادگی و یک میلیون و ۱۵۲‌هزار و ۶۴۴ پرونده در حوزه بازماندگان است. جامعه مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی به همراه افراد تحت تکفل آن‌ها با جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون و ۱۶۰‌هزار نفر از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی به‌صورت درمان مستقیم و غیرمستقیم بهره‌مندند. طبق جدیدترین داده‌های آماری، تأمین‌اجتماعی در راستای پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۶۰‌هزار میلیارد تومان و در سال گذشته نیز ماهانه ۴۲‌هزار میلیارد تومان برای تحقق این موضوعات هزینه‌کرد داشته است.
برای افزایش حقوق گروه‌های تحت‌پوشش مانند مستمری‌بگیران و بازنشستگان نیز هرسال مبالغ هنگفتی تأمین و هزینه می‌شود. در واقع با توجه به تکلیف قانونی این تعهدات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی در قبال جامعه مستمری‌بگیران انجام می‌شود.

کد خبر: 71252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =