بیش از یک میلیون بازرسی در ۲.۵ سال انجام شد

«احمدرضا پرنده» مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تأکید بر توسعه فعالیت‌های حوزه بازرسی کار در بخش‌های مختلف، گفت: «حوزه بازرسی کار وزارت تعاون در مدت ۲.۵ساله فعالیت دولت سیزدهم حدود یک میلیون و ۴۳‌هزار بازدید از فضای کارگاه‌های مختلف را در سطح کشور ساماندهی کرده و انجام داده است.»

پرنده در تشریح فعالیت‌های بازرسی کار در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: «در سال گذشته با تلاش ۸۰۰ نفر از بازرسان کار حدود ۴۰۰‌هزار مورد بازرسی کار در سطح کشور انجام شد؛ به عبارتی همکاران ما در حوزه بازرسی وزارت کار با تمام توان بهره‌برداری در این حوزه را به‌کار گرفته‌اند.»
او همچنین توضیح داد: «بازرسان کار در طول روز با حداکثر استفاده از زمان، کارگاه‌های مختلفی را مورد بازدید قرار داده و همه موارد موردنظر قانون کار را به‌ویژه در حوزه ایمنی کار بررسی می‌کنند. حقوق و مزایا، لیست بیمه، ایمنی کار، کمیته حفاظت و موضوعات مختلفی ازجمله موارد مورد توجه بازرسان کار در جریان بازدیدهای کارگاهی است.»

ایمنی کارگاهی، وظیفه فعالان حوزه کار
مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون افزود: «مقام معظم رهبری پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ در دیدار با جامعه کارگری بر موضوع ایمنی نیروی کار تأکید خاصی داشتند. این قوت قلبی برای ما در وزارت کار است که علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی، این مهم را به عنوان یک اقدام ارزشمند دنبال کنیم.»
پرنده ادامه داد: «ما در راستای حفظ و صیانت از نیروی کار هر کاری را در حد توان انجام خواهیم داد. در واقع فعالان حوزه کار و تولید، باید ایمنی کار را به عنوان یک وظیفه در قبال یکدیگر مورد توجه داشته باشند.»
او تأکید کرد: «ایمنی در محیط کار، منزل، اماکن عمومی و هر مکانی باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از حوادث کار، به دنبال عدم رعایت موارد ایمنی کار و رخداد حادثه، در حوزه مسائل مالی نیز چالش‌هایی برای نیروی شاغل، کارفرما، بیمه‌های اجتماعی و سیستم درمانی به‌وجود می‌آید.»

اولویت نیروی انسانی در حوزه کار
پرنده با اشاره به اینکه برای ما در حوزه فعالیت وزارت کار و بخش بازرسی، نیروی انسانی یا نیروی کار نسبت به مسائل مالی این حوزه از درجه اعتبار بسیار بالاتری برخوردار است، گفت: «اما هر دوی این موارد باید مورد توجه قرار گیرند.» اداره بازرسی کار وزارت تعاون برحسب وظیفه‌‎ای که نسبت به نظارت بر اجرای قوانین و مقررات در کارگاه‌ها دارد، فعالیت‌های بازرسی این حوزه را انجام می‌دهد.
او در ادامه بیان کرد: «همچنین به استناد ماده (۹۵) قانون کار مسئولیت اجرای مقررات ایمنی و تأمین شرایط ایمن کارگاهی برای فعالیت نیروی کار بر عهده کارفرماست، اما نظارت عالیه در حوزه‌های ایمنی و بهداشت کار برعهده دستگاه‌های مختلفی نظیر وزارتخانه‌های کار و بهداشت قرار دارد.»

فعالیت ۲۶‌هزار کمیته‌ حفاظت ایمنی
مدیرکل بازرسی وزارت کار در ارتباط با شعار سال گفت: «یکی از موضوعاتی که به‌ویژه با توجه به شعار سال در حوزه مشارکت مردم در تولید می‌تواند راهگشا باشد، توسعه کمیته‌های حفاظت ایمنی در کارگاه‌هاست. براساس قانون تمامی کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر باید دارای کمیته ایمنی باشند. حتی کارگاه‌های زیر ۲۵ نفر نیز با وجود داشتن شرایط خاص باید از کمیته‌های حفاظت و ایمنی بهره‌مند باشند. در سال گذشته حدود ۲۶‌هزار کارگاه در سطح کشور کمیته‌های حفاظت ایمنی داشتند. در واقع تحقق رشد در این حوزه اتفاق افتاده و ضرورت دارد ادامه روند افزایشی کمیته‌ها را برای سال ‌جاری مورد توجه داشته باشیم. کمیته‌های حفاظت ایمنی را باید یک کمیته درون‌کارگاهی محسوب کرد.»

ضرورت تربیت کارشناس ایمنی و بهداشت
پرنده با تأکید بر اهمیت افزایش نیروی کارشناس متخصص در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بیان کرد: «به نظر می‌رسد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین مراکز دانشگاهی سطح کشور نیز باید در راستای جذب و تربیت دانشجویان رشته ایمنی و بهداشت کار فعالیت کنند. قطعاً واحدهای کارگاهی تولیدی و اقتصادی برای فعالیت در حوزه ایمنی و دارا بودن کمیته‌های حفاظت و ایمنی باید از نیروهای متخصص دانش‌آموخته در حوزه‌های ایمنی و بهداشت کار بهره‌مند باشند.»
او اضافه کرد: «البته در حال حاضر نیز دانشجویان رشته‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در سطح دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند، اما به دلیل نیاز فضای کار و تولید کشور به وجود نیروی تحصیلکرده در این حوزه، توسعه تربیت علمی این بخش از نیروی کار الزامی است. در واقع جذب دانشجویان در رشته‌های علمی و تربیت نیروی متخصص حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نباید مختص کلانشهرها باشد و این مهم در بسیاری شهرها باید ترویج داده شود.»

شرط افزایش بازرسان کار
مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون گفت: «امیدواریم که برای پست‌های بلاتصدی حوزه بازرسی کار نیز با همراهی دستگاه‌های متولی در حوزه استخدامی، چاره‌اندیشی صورت گیرد. در واقع این انتظار را داریم در سالی که مقام معظم رهبری به موضوع ایمنی کار توجه داشتند از این فرصت استفاده کنیم و با کمک سازمان اداری و استخدامی کشور تکمیل پست‌های بلاتصدی را به سرانجام برسانیم. پرنده در پایان اضافه کرد: «مجموعه این اقدامات افزایش تعداد بازرسان کار و تقویت فعالیت‌های نظارتی در حوزه بازرسی کار را موجب خواهد شد.»

کد خبر: 71253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =