قوانین کشور بازدارنده مصرف سیگار نیستند

یک آسیب‌شناس حوزه اعتیاد در خصوص نقش دولت‌ها در اجرا یا عدم اجرای قوانین بازارنده مصرف سیگار گفت: در کشور قیمت سیگار و قلیان بسیار ناچیز است. قیمت هر قلیان در برخی از مناطق تهران، پایین از قیمت یک چیپس یا بستنی است در حالی که برای رفتن به سینما افراد باید رقمی بالاتر از قیمت قلیان پرداخت کنند.  

علی قائدنیای جهرمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین‌ با اشاره به کاهش سن مصرف مصرف دخانیات در کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد که سن شروع مصرف دخانیات به ۱۳ سال رسیده است و عملاً میزان مصرف سیگار و قلیان رقمی بین۲۰ تا ۲۵ درصد افراد جامعه را در برمی‌گیرد.

او افزود: مصرف سیگار به دلیل قابلیت دسترسی، قانونی‌بودن و تصور عارضه بسیار محدود مصرف آن در زنان و مردان به شدت در حال افزایش است. نیکوتین موجود در سیگار، عامل اعتیادآور است و پژوهش‌ها نشان داده که اعتیاد موجود در نیکوتین می‌تواند از اعتیاد به هروئین نیز بیشتر باشد و به همین دلیل کنترل، ترک و درمان آن به مراتب سخت‌تر است.

رئیس موسسه کاهش آسیب اجتماعی «رویش» ادامه داد: افراد زمانی که از مصرف تفننی شروع می‌کنند نیکوتین موجود در سیگار حس خوشایندی در آنها ایجاد می‌کند و این حس در قالب پاداش مثبت (سرخوشی و شادی) و یا پاداش منفی (کاهش غم و ناراحتی) بروز می‌یابد.

او افزود: نیکوتین جزو مواد افیونی و کاهنده ناراحتی‌هاست و به همین سبب تقویت منفی اتفاق می‌افتد. زمانی فرد سیگار می‌کشد احساس آرامش می‌کند و استرس او کمتر می‌شود. بنابراین مصرف‌کنندگان در سایه بروز پیامدهای خوشایند درونی، به ادامه مصرف ترغیب می‌شوند.

قائدنیای جهرمی تأکیدکرد: موضوع مهم پیشگیری توجه به علائم هشداردهنده است. والدین آگاه باشند که فرزندان یا نوجوانان آنان به طور ناگهانی گرایش مصرف سیگار ندارند. در سنین ۱۰ یا ۱۱ سالگی شاید موقعیتی پیش بیاید که کودکان نتوانند به مصرف سیگار نه بگویند.

یک آسیب‌شناس حوزه اعتیاد افزود: گوشه‌نشینی و جمع‌گریزی، دوری از ارتباط با اعضاء خانواده، بوی سیگار لباس‌ها و رفتارهای پرخاشگرانه تمام این موارد از علائم هشداردهنده‌ای هستند که اگر به آنها توجه نشود می‌تواند به فرزندان آسیب‌زننده باشد.

قائدنیای جهرمی گفت: مدرسه، قانونگذار و سیاستگذار باید علائم هشداردهنده را برای خانواده‌ها پررنگ‌تر کنند. اگر به علائم هشداردهنده بیشتر توجه شود می‌تواند اثرگذاری بهتری در این زمینه داشته باشد.

او درباره ضرورت اصلاح تصور اشتباه مصرف تفننی گفت: انجمن روانپزشکی امریکا در کتابچه‌ای با عنوان اختلالات تشخیصی دو تغییر اساسی ایجاد کرده است. قبلاً در این کتاب بر وابستگی به مواد تأکید شده بود اما امروزه از آن با عنوان اختلال مصرف مواد یاد می‌شود. بنابراین افراد با کوچکترین مصرف مواد، دچار اختلال عملکردی می‌شوند. تصور بر اینکه مصرف تفننی اعتیادآور نیست اشتباه است این شکل از مصرف می‌تواند افراد را با چند برابر آسیب مواجه سازد.

قائدنیای‌جهرمی با تأکید بر اینکه قوانین بازدارنده باید در راستای سیاست‌ها باشند، افزود: بنابراین قوانین باید بهتر و قوی‌تر شده و نظارت‌ها نیز بیشتر شود. اینکه بعضاً در برخی از آجیل فروشی‌ها سیگار فروخته می‌شود رفتار غیرعادی است. چرا در این زمینه بهداشت ورود نمی‌کند و اگر دخالتی دارد نقش بازداندگی قوانین تا چه اندازه است‌ که بتواند با این تخلف برخورد قانونی کند؟

وی افزود: هیچ کنترل و نظارتی وجود ندارد که به افراد زیر سن قانونی سیگار و یا مواد دخانی و قلیان نفروشند. بنابراین هر چقدر قوانین شفاف‌تر، کم و یا فاقد تبصره باشند رعایت آنها برای افراد آسان‌تر است. تبصره منجر می‌شود که شناخت کافی از این موضوع به دست نیاید.

کد خبر: 71369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =