فوت سالیانه ۳۵ هزار نفر در اثر سرطان در کشور

به گفته رئیس بخش رادیوتراپی- آنکولوژی بیمارستان فیاض‌بخش سالیانه حدود ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور رخ می‌دهد و ۳۵ هزار نفر در اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر حسین فودازی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه از نظر جنسیت، میزان ابتلای به سرطان در بین مردان و زنان مساوی است، افزود: شایع‌ترین سرطان‌ در بین مردان شامل سرطان معده، پروستات، ریه و روده بزرگ است و در بین زنان نیز سرطان معده، پستان و روده بزرگ در اولویت قرار دارد.

وی اظهار کرد: سرطان بیماری است که معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد و با افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان نیز بیشتر می‌شود. در کشور ما میزان شیوع سرطان در مقایسه با کشورهای اروپای شمالی و آمریکای شمالی کمتر است؛ زیرا جمعیت کشور ما هنوز جوان است و وقتی هرم سنی به سمت میانسالی و پیری پیش رود، انتظار می‌رود که در سال‌های آتی به دلیل پیر شدن جمعیت، میزان ابتلا به سرطان نیز افزایش یابد.

رئیس بخش رادیوتراپی، آنکولوژی بیمارستان فیاض‌بخش، گفت: یکی دیگر از عوامل تشدید کننده شیوع سرطان مشکلات زیست‌محیطی است؛ با افزایش آلودگی زیست‌محیطی میزان ابتلا به سرطان از میزان کنونی افزایش می‌یابد. همچنین سایر عوامل مانند افزایش میزان مصرف دخانیات و فرآورده‌های تنباکو و نامناسب بودن سبک زندگ مانند مصرف غذاهای آماده و مشکلات چاقی شیوع سرطان را در بین افراد جامعه بیشتر می‌کند.

درمان‌پذیری سرطان‌ها در مرحله اولیه

فودازی با بیان اینکه امروزه سرطان‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته، در مراحل پایین‌تری کشف می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌ها، بیماریابی‌ها و غربالگری‌هایی که در زمینه برخی از سرطان‌های شایع انجام می‌شود، امکان درمان قطعی برخی از سرطان‌ها به وجود آمده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر بیماریابی در خصوص سرطان‌های شایع خانم‌ها مانند سرطان پستان، روده بزرگ، دهانه رحم و در آقایان سرطان پروستات، کم‌وبیش اجرا می‌شود و این مسئله کمک می‌کند تا سرطان در مراحل اولیه کشف شود و هرچقدر بیماری در مرحله و پله اولیه قرار داشته باشد، درمان‌پذیری بیشتری نیز خواهد داشت.

علت ایجاد سرطان

دبیر انجمن رادیوآنکولوژی ایران علت ایجاد سرطان را ناشی از دو عامل ارثی و محیطی برشمرد و گفت: حدود ۵ تا ۱۰ درصد سرطان‌ها ناشی از عوامل ارثی است؛ در بحث توارث،  ژن‌ها می‌توانند عامل انتقال سرطان به افراد و نسل‌های بعدی باشند. اما در عوامل محیطی، فاکتورهایی مانند مصرف سیگار، الکل و سبک زندگی غلط می‌تواند اختلال ژنتیکی ناشی از محیط در فرد ایجاد کند.

فودازی عنوان کرد: برای پیشگیری از سرطان، توصیه می‌شود افراد بالای ۵۰ سال، در زمینه برخی از سرطان‌های شایع، آزمایش‌ها و چاپ‌های لازم را به عمل آورند. برای مثال، در زمینه پیشگیری از سرطان روده، لازم است افراد بالای ۵۰ سال، به ویژه آن دسته از افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان هستند، آزمایش کلونوسکوپی انجام دهند تا از وجود احتمالی پلیپ‌ها یا ضایعات پیش‌سرطانی مطلع‌ شوند.  

وی افزود: همچنین برای پیش‌گیری از سرطان پستان لازم است خانم‌ها پس از پنجاه‌ سالگی، ماموگرافی انجام دهند و چنان‌چه سابقه خانوادگی این سرطان را نداشته باشند، لازم است هر دو سال یک‌بار چکاپ‌های لازم را انجام دهند تا سرطان در مرحله اولیه کشف شود. همچنین تست پاپ‌اسمیر نیز هر سه سال یک‌بار لازم است، توسط خانم‌هایی که زندگی مشترک دارند، انجام شود.

روش‌های درمان سرطان

متخصص رادیوآنکولوژی با بیان اینکه درمان سرطان ترکیبی است، اظهار کرد: درمان سرطان سه حلقه اصلی شامل درمان جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی دارد. این درحالی است که وقتی صحبت از درمان سرطان می‌شود، اذهان عمومی به سمت شیمی‌درمانی سوق پیدا می‌کند. اما شیمی‌درمانی کمترین تاثیر را نسبت به جراحی و رادیوتراپی در درمان قطعی سرطان دارد.

فودازی گفت: می‌توان گفت، جراحی و رادیوتراپی در اولویت روش‌های درمانی سرطان قرار داشته و اثربخشی بیشتری در درمان این نوع بیماری‌ها دارد. اما استفاده به‌هنگام از این سه حلقه درمان سرطان، سبب افزایش شانس درمان‌پذیری یک بیماری بدخیم می‌شود.

وی با اعلام اینکه حدود ۴۰ درصد سرطان‌ها از طریق جراحی و حدود ۳۵ درصد با رادیوتراپی درمان قطعی می‌شوند، تصریح کرد: تنها درمان حدود ۲۰ درصد از سرطان‌ها بر پایه شیمی‌درمانی قرار دارد.

عوامل پیشگیرانه از سرطان

رئیس بخش رادیوتراپی، آنکولوژی بیمارستان فیاض‌بخش درخصوص پیشگیری از سرطان، با اشاره به آن دسته از سرطان‌های ناشی از عوامل محیطی، ادامه داد: برخی از رفتارها ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد که در راس آن‌ها مصرف سیگار، دخانیات و هرگونه ماده تدخینی و نیز الکل قرار دارد که باید قطع شود و مصرف این مواد امکان ابتلا به سرطان حنجره یا لوزالمعده را می‌تواند افزایش دهد.

فودازی اظهار کرد: همچنین چاقی مفرط نیز در ابتلا به برخی از سرطان‌ها مانند پروستات در مردان و رحم در زنان نقش دارد و کنترل آن در حفظ سلامتی مهم است. از سوی دیگر انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش به صورت روزانه و مداوم نیز ضروری است.   

کد خبر: 7497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =