چرایی حملات هوایی تل‌آویو به سوریه

حضور دموکرات‌ها در کاخ‌سفید و زمزمه‌های بازگشت بایدن به برجام و همچنین بهم ریختن معادلات اعراب منطقه پس سقوط ترامپ باعث شده تا تل‌آویو سناریوهای «تحریک‌زا» را در سوریه دنبال کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، موشک‌های رژیم صهیونیستی از فراز آسمان اراضی اشغالی شلیک شدند و پدافند هوایی ارتش سوریه موشک‌های متخاصم را رهگیری و اغلب آن‌ها را ساقط کرد. سامانه پدافندی ارتش سوریه با تجاوز رژیم صهیونیستی که منطقه جنوبی این کشور را هدف قرار داده بود، مقابله کرد و توانست در واکنشی موفق در برابر این اقدام خصمانه از تحمیل خسارات بیشتر جلوگیری کند.

بر اساس گزارش منابع محلی در پایتخت سوریه که از سوی رسانه‌های روسی منتشر شد، ساکنان مناطق جنوبی و غربی پایتخت، عملیات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و صدای شلیک موشک‌های شلیک شده از سوی این جنگنده‌ها را به وضوح شنیده‌اند.

متن اطلاعیه ستاد مرکزی ارتش عربی سوریه در دمشق حاکی از عملیات ارتش اشغالگر قدس علیه مواضع نظامی در مناطق جنوبی شامات و انتخاب پایگاه‌های محل استقرار نیروهای سوری و مستساران خارجی است.

این در حالی است که برخی کارشناسان مسائل امنیتی در خاورمیانه معتقدند این قبیل اقدامات اسرائیل برآمده از سیاست توازن و کسب حداکثری شاخص‌های امنیت داخلی با تامین محیط پیرامون است. به عبارت ساده‌تر تل‌آویو با آغاز بحران تروریستی شام  و عراق به دنبال کسب حداکثر امتیاز و منافع در حوزه امنیت ملی بوده و در همین رابطه تقویت نیروهای مسلح رادیکال حاضر در سوریه و عراق را در دستور کار قرار داد.

تغییر تاکتیک تل‌آویو

رژیم صهیونیستی با نگاهی اجمالی به نمودار بحران در سوریه، گروه های مسلح تکفیری در شامات را بهترین گزینه و اهرم برای مدیریت نیروهای مقاومت ارزیابی کرد. در همین راستا به دنبال تقویت ساختار و سازمان آنها و لجستیک این گروهها برآمد که هدف از آن افزایش توان عملیاتی و ضریب این توان در درگیری زمینی با نیروهای مقاومت عنوان شده است.

با افزایش درگیری‌ها در سوریه و بالاگرفتن مخاصمه در این کشور که میان مسلحین تکفیری و محور مقاومت در جریان بود، آنچه خودنمایی میکرد شکست‌های تحمیلی به این گروه‌ها و افزایش توان زمینی و رزمی ارتش سوریه بود. پس از این واقعه تل‌آویو برای تامین امنیت در داخل، محیط پیرامون را به شکل دیگری در اولویت قرار داده و این بار به دنبال جلوگیری از عدم رسوب نیروهای سوری و سایر جریان‌های مخالف اسرائیل بود.

آنچه امروز از سوی سرویس‌های اطلاعاتی عبری، عربی و غربی عنوان میشود علاوه بر پیروزی ارتش سوریه و مقاومت ایجاد یک کمربند امنیتی با هدف محدودسازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی است. پروژه‌ای که در مقابل، واکنش اسرئیلی‌ها را به دنبال داشت و در نهایت واشنگتن و تل‌آویو سناریو عادی‌سازی روابط خود با کشورهای عربی و آفریقایی را برای جلوگیری از تحقق محدودسازی به اجرا درآوردند.

اما حالا امروز اسرائیل علاوه بر عادی‌سازی و اعمال نفوذ در کشورهای عربی و آفریقایی مسئله جلوگیری از رسوب مخالفان سیاست و ایدئولوژی خود در سوریه را در اولویت قرا داده است. پرونده‌ای که با هدف تامین امنیت محیط پیرامون و داخل اسرائیل به رده‌های مختلف امنیتی و نظامی در رژیم صهیونیستی ابلاغ شده و به اعتقاد برخی کارشناسان امنیتی در سوریه حملات جنگنده‌های اسرائیل نیز در زمره اهداف بلند مدت این پرونده ارزیابی می‌شوند.

از طرفی با نگاهی گذرا به آمایش سرزمینی و ساختار نیروهای رزمی در اطراف اسرائیل، اشراف حداکثری ارتش سوریه را میتوان مشاهده کرد. مسئله‌ای که نیاز تل‌آویو به حضور در امارات و بحرین به علاوه عربستان را به یکی از ضرورت‌های امنیتی انکارناپذیر مبدل ساخته است.

رژیم صهیونیستی همواره کوشید تا با اجماع و به قولی یارکشی در محیط ایران بتواند تهدید شماره یک خود را مدیریت و کنترل کند. یکی از اهداف ایجاد بستر برای عادی‌سازی با ریاض نیز همین مسئله عنوان میشود. به قولی استفاده از آسمان کشورهای عربی به علاوه استقرار لجستیک عملیاتی در این کشورها از اهمیت بالایی برای اسرائیل برخوردار است اما در مقابل اجماع سیاسی و بهره‌گیری از آن در فضای بین‌المللی هم برای صهیونیست‌ها مهم است.

تحریک و انتظار واکنش!

در این راستا برخی تحلیلگران رسانه‌ در خاورمیانه و غرب معتقدند آنچه دمشق را در موضع برتر در این تقابل قرار داده نه تنها صبر اسراتژیک سوریه نیست، بلکه عدم پاسخ به حملات مکرر و دیوانه وار اسرائیل در سوریه به مواضع نظامی این کشور است که از نوعی شاخص‌های علمی برخوردار است که بخشی از آن به راهبردهای بلندمدت و برخی دیگر به تاکتیک‌های میان مدت مربوط است. از سوی دیگر اقدامات نظامی سوریه در حوزه آمایش نیروهای تاکتیکال با عنوان رزمندگان مقاومت در لشگر جهانی حاضر در شامات به علاوه رسوب پدافندی و موشکی باعث شده که دمشق از هرگونه اقدام غیر عقلایی بپرهیزد.

از طرفی روی کار آمدن دمکرات‌ها و حضور بایدن در کاخ سفید نیز باعث افزایش نگرانی مقامات اسرائیل در پرونده مهمترین تهدید امنیتی تل‌آویو شده است. بر همین اساس صهیونیست‌ها هر اقدامی را که واکنش تهران و حساسیت واشنگتن در عدم همسویی و همراهی با ایران در برجام را به دنبال داشته باشد مهم و مطلوب ارزیابی کرده که در این میان حملات مکرر موشکی و هوایی به پایگاه‌های نظامیان سوری و مستشاری در شام را در زمره این اقدامات مطلوب برآورد کرده اند.

در آخر باید خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی همواره از تهدید امنیتی در مرزهای خود به اندازه نفود این تهدید در داخل سرزمین‌های اشغالی هراس داشته و به همین دلیل نوع تقابل و نبرد برای تامین شاخص‌های امنیت ملی اسرائیل همواره در راستای ادامه حیات و جنگ برای بقا عنوان میشود. بر همین اساس اگر تل‌آویو در راهبرد خود با سناریوی عادی‌سازی و حملات واکنش‌زا در شام شکست بخورد میتواند به انتظار ضربات غیر قابل توصیف در بدنه امنیت ملی خود بنشیند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 7747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =