طرح‌های حمایتی وزارت کار از اشتغال در دوره کرونا

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پس از همه‌گیری بیماری کرونا با برنامه ریزی اجرای طرح‌هایی براساس حمایت از کسب و کارها و شاغلان بخش‌های مختلف، تلاش در کاهش بار محدودیت‌ها و متضرر شدن حوزه اشتغال کشور از جنبه‌های اقتصادی، کارفرمایی و کارگری در شیوع بیماری کرونا داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، در این راستا از اوایل اسفندماه سال ۱۳۹۸ تاکنون، طرح هایی نظیر   «پرداخت تسهیلات»، «بیمه بیکاری»، «مشوق بیمه کارفرمایی» و «یارانه دستمزد» در حمایت از کسب‌وکارها اجرایی شده است.

یکی از برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بر اساس برنامه های کوتاه مدت و مبتنی بر واقعیات اقتصاد جامعه در قالب سیاست های فعال بازار گنجانده می شود و از جمله برنامه ها و طرح های مرتبط با سیاست های فعال بازار کار، طرح پرداخت یارانه دستمزد است.

یارانه دستمزد کاهش دهنده هزینه های تولید

پرداخت یارانه بصورت تخصیص اعتبارات و تسهیلات بانکی به طرح های سرمایه گذاری و وام های خوداشتغالی از جمله عوامل مهم انگیزشی در بخش های خصوصی و تعاونی کشور در راستای ایجاد اشتغال که بصورت سنتی در ساختار بازار کار است.

در شرایط رکودی و یا دوره خروج از رکود و حتی دوره پس از حوادث طبیعی و غیرمترقبه، بدلیل دوره طولانی و بی انگیزگی و محدودیت فعالیت بنگاه ها، کارفرمایان به آسانی و مطابق روال گذشته تمایلی به جذب نیروی کار جدید ندارند، از اینرو توجه بخش سیاست گذاری اشتغال کشور به استفاده از ابزار پرداخت یارانه دستمزد به طور ویژه در شرایطی نظیر تحریم، سیل و شیوع بیماریهای همه گیر مانند کرونا ضرورت پیدا می کند.

می توان گفت که این طرح با هدف کاهش هزینه‌های بکارگیری نیروی کار جدید برای کارفرمایان و به منظور پایداری تولید و اشتغال، افزایش فرصت اشتغال در بازار کار، حمایت از بنگاه های بخش تعاونی و خصوصی به شدت آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا اجرا طراحی شده و در حال اجرا است.

به عبارتی دیگر طرح یارانه دستمزد وزارت کار در واقع برای کمک به کارآفرینان کشور در دوران کرونایی ایران در سال ۹۹ و مخصوص استان های کم برخوردار بوده و توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شده است.

لازم به ذکر است که لازمه استفاده از خدمات یارانه دستمزد وزارت کار، ثبت نام در سامانه ملی یارانه دستمزد وزارت کار عنوان شده است.

براساس این طرح کارفرمایان به ازای هر دو نفر نیروی کار بیمه شده موجود، می‌توانند یک نفر را در قالب طرح یارانه دستمزد به کار بگیرند. سابقه بیمه فرد بکارگیری شده در ۲ سال گذشته نباید بیش از ۶ ماه باشد.

شایان توجه است که برای استفاده از خدمات طرح یارانه دستمزد وزارت کار در سالجاری، افراد باید در یکی از استان های مشمول طرح یارانه دستمزد بوده و دانش آموخته دانشگاهی یا فعال ثبت شده کسب و کار در ایران باشند و به منظور دریافت یارانه دستمزد باید به عنوان متقاضی جوینده کار یا صاحب بنگاه اقتصادی ثبت نام کنند.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در خصوص طرح مذکور، هدف این طرح تحرک بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط و ایجاد بستر لازم برای اشتغال دانش‌آموختگان مقطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، ارتقای مهارت، انتقال دانش و فناوری به بنگاه اقتصادی و ارتقای سطح تولید و سرمایه‌گذاری است.

یکی دیگر از اهداف تعریف شده در این خصوص، حمایت و کمک به کاهش هزینه جبران خدمات نیروی کار جوان به خصوص شغل اولی ها (معادل ۳۰ درصد حداقل دستمزد به مدت یک سال به کارفرمایان) و به تبع آن کاهش هزینه بنگاه های اقتصادی است.

۴۰ درصد اشتغال طرح یارانه دستمزد در حوزه زنان است

بر اساس داده های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتیجه اجرای برنامه پرداخت یارانه دستمزد از تاریخ ۱۵/۴/۹۸ تا پایان مهر ۱۳۹۹، ایجاد ۷هزار و ۷۴۱ شغل بوده است. بر این مبنا در حدود ۴۰ درصد عملکرد اجرای طرح (معادل ۳.۰۶۳نفر) مربوط به جامعه زنان است.

گفتنی است به دلیل محدودیت منابع دولت، طرح پراخت یارانه دستمزد، در ۸ استان کشور که دارای بالاترین نرخ بیکاری هستند در سال ۹۸ اجرایی شد و در سال ۹۹ نیز در برخی از استانهای دیگر در حال اجرا است.

در جدول زیر برآورد اشتغال ایجاد شده به تفکیک جنسیت در طرح  پرداخت یارانه دستمزد را مشاهده می کنید.

کد خبر: 7754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =