شگفتی‌سازی به نام «یدو»

«یدو» فیلم کم‌ادعایی که توانست بدون سر و صدا در کنار بی همه چیز و دیگرفیلم‌های مطرح این دور، با ۱۳ رشته، بیشترین تعداد نامزدی را از آن خود کند.  

به گزارش آتیه آنلاین، مهدی جعفری پس از ایستگاه اتمسفر (۱۳۹۵) و ۲۳ نفر (۱۳۹۷)، سومین فیلم بلندش را هم در ژانر دفاع مقدس ساخت و «یدو» را روانه جشنواره سی‌ونهم کرد.  

فیلم یَدو، محصول کانون پرورش فکری، با مشارکت بنیاد فارابی روایتگر قصه نوجوانی به همین نام است که در روزهای محاصره آبادان، به همراه خانواده‌اش، در شهر باقی مانده تا چراغ محله خود را روشن نگه دارند. در این فیلم قصۀ مرد شدن او را در روزهای آغازین جنگ ایران و عراق می‌بینیم، نوجوانی که در کوران سخت حوادث غیر مترقبه جنگ تحمیلی خیلی زود به بلوغ فکری می رسد.

یدو فیلمنامه ای اقتباسی دارد و بر اساس داستان کتاب «زخم شیر» نوشتۀ صمد طاهری نوشته شده که در سال ۹۸ برنده جایزۀ جلال آل احمد شد؛ به همین خاطراز کشش مناسبی در قصه پردازی و جذابیتهای روایت برخوردار است. ازسویی دیگر جعفری  در این فیلم یک قدم رو به جلو حرکت کرده و در سبک فیلمسازی‌اش ترقی کرده است و با افزودن ابعاد زیبایی شناسانه و ریتم  موفق شده تا فیلمی در ابعاد سینمایی را سر و شکل دهد؛ به گونه ای که  می‌توان یدو را به عنوان بهترین فیلم در کارنامه جعفری پذیرفت.

جمال احمدی، منتقد سینما در تمجید فیلم یدو می گوید: «فیلمنامه و کارگردانی یکدست، دوربین کم ادا و اطوار، صحنه و تصویردلپذیر در فضای خشن جنگی لایق بهترین فیلم جشنواره است. اما مهم‌تر از همه بازی‌هایی است که گرفته شده. جعفری و بازیگردانش، بازیگران را بعضاً حتی از صفر ساخته و دکوپاژ را به حمایت از بازیگران تازه کار درآورده‌اند. به ویژه این کار با سن کودک و نوجوان جالب توجه است. شخصیت «یدو» بازسازی «امیرو» ی فیلم دونده امیر نادری و ادامه سنت کیارستمی تا مجیدی در کانون پرورش فکری است. مسیری که بسیار زیرساختی و اصالتاً شرقی و ایرانی است و داشت کم کم فراموش می‌شد.»

در مجموع «یدو» اتفاقی خوب در حوزه سینمای دفاع مقدس و همان فرم مطلوب و درست سینمای جنگ است که ساخت فیلم‌هایی مانند آن یکی از ضرورت‌های سینمای امروز ایران است.

این فیلم اگرچه خالی از ضعف نیست اما با همه وجود تلاشش را کرده تا بتواند اثری قابل قبول را برای مخاطب ارائه دهد و  عوامل مختلف از فیلمبرداری و تدوین گرفته تا طراحی هنری و جلوه‌های ویژه دست به دست هم داده‌اند تا فضایی کمتر دیده‌شده از آبادان روزهای جنگ را تجربه کنیم. «یدو»  حالا شگفتی‌ساز جشنواره سی‌ونهم لقب گرفته وبسیاری از منتقدان را به این باور رسانده که گویی حادثه ای جذاب در حوزه سینمای دفاع مقدس در شرف تکوین است.

کد خبر: 8214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =