در جست‌وجوی نفت

آرایش جدید نظامیان آمریکا در سوریه و ورود کاروان‌های لجستیکی آن به حومه حسکه نشان دهنده آن است که راهبرد جدید واشنگتن باز هم حفظ سلطه بر نفت است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، فعالیت‌های نیروی‌های آمریکایی در سوریه و عراق طی هفته اخیر رو به افزایش گذاشته است و طی روزهای اخیر گزارش‌هایی از افزایش نیروها و استحکامات ائتلاف بین‌المللی به رهبری این کشور در مناطق مذکور مخابره شده است.

از قرار معلوم، تقویت نیروهای آمریکایی در این مناطق اهدافی ورای آنچه قرار دارد که از سوی واشنگتن در راستای مدعای مبارزه با تروریسم مطرح می‌شود.

احداث پایگاه‌های جدید

روز گذشته (‌دوشنبه) خبرگزاری بغداد الیوم به نقل از گروه موسوم به «هماهنگی عناصر مسلح در سوریه» از تأسیس چند پایگاه نظامی جدید ائتلاف آمریکایی در شمال سوریه خبر داد؛ منطقه‌ای که به میدان عملیات نظامی اخیر ترکیه در خاک عراق در استان دهوک نزدیک است.

بنا به این گزارش، نظامیان اشغالگر ایالات متحده در ادامه تحرکات غیرقانونی خود در شمال سوریه، به تازگی اقدام به احداث چند پایگاه نظامی جدید در حومه حسکه کرده‌اند. گروه موسوم به «هماهنگی عناصر مسلح در سوریه» گزارش داد که «ائتلاف بین المللی» به فرماندهی آمریکا پایگاه نظامی جدیدی را در منطقه «عین دیوار» واقع در شمال شرق شهر «المالکیه» در مثلث مرزی عراق- سوریه -ترکیه واقع در دورترین منطقه شمال شرقی حسکه تأسیس کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز هفته پیش در گزارشی اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی در منطقه «الیعربیه» واقع در حومه شرقی الحسکه در حال احداث یک پایگاه جدید هستند و کاروان‌های حامل محموله‌های لجستیک و مهمات به این پایگاه منتقل شده است. سانا به نقل از منابع محلی گزارش داد که نیروهای آمریکایی ۱۰ نفربر وارد شهر المالکیه واقع در شمال شرق الحسکه کردند تا به منطقه الیعربیه که در مرز با عراق واقع شده، ارسال کنند. از یاد نباید برد که طی ماه‌های اخیر صدها کامیون حامل سلاح و تجهیزات نظامی و لجستیک آمریکا از مرز عراق وارد حسکه واقع در شمال شرق سوریه شده است.

طی ۹ سال گذشته، حضور گروه‌های تروریستی‌ که غرب حامی آن‌هاست به کشته شدن صدها هزار تن و آواره شدن میلیون‌ها نفر انجامیده است. این در حالی است که ایالات متحده بارها نشان داده هدفش از استقرار نیروها در موقعیت‌هایی چون سوریه دستیابی به منابع انرژی این کشور است. همه به یاد دارند که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا خود بارها بر این امر تاکید کرده بود. ترامپ در سخنرانی خود در کارزار انتخاباتی‌اش در کارولینای شمالی به تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰، اذعان کرد که حضور نظامیان آمریکایی در سوریه به خاطر نفت است. وی طی این سخنرانی گفت: «ما تقریبا در حال پایان دادن به جنگ در افغانستان هستیم و می‌خواهیم از سوریه خارج شویم البته من تعدادی را آنجا به خاطر نفت باقی گذاشتم. آیا این خوب نیست که ما نفت را (برای خودمان) نگه داریم؟»

طلای سیاه

این در حالی است که همزمان با هشدار منابع عراقی درباره قصد آمریکا برای سیطره بر منابع نفت و گاز استان الانبار در غرب این کشور، شماری از تحلیلگران، این اقدام آمریکا را در راستای رسیدن به اهدافی بزرگتر و اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» ارزیابی می‌کنند. یک منبع در استان الانبار عراق اخیراً هشدار داد که شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی قصد دست اندازی بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق غربی عراق و نیز پروژه‌های حیاتی و اقتصادی دیگری را در این مناطق دارند.

بنا به گزارش المعلومه، این منبع که نخواست نامش فاش شود گفت که نیروهای آمریکایی چندین بار در چارچوب پروژه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز آمریکایی، از حوزه گازی «عکاز» بازدید و کسب اطلاعات کرده‌اند. به گفته این منبع، این حوزه از مهم‌ترین حوزه‌های گازی در مناطق غربی عراق به شمار می‌رود که فعالیت در آن به خاطر سیطره گروه تروریستی داعش بر مناطق مختلفی از استان الانبار متوقف شد. به گزارش المعلومه، این منبع در ادامه تصریح کرد: «شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف شهرهای الانبار در زمینه‌های مختلف وارد پایگاه آمریکایی ‌عین‌الاسد در این استان شده‌اند.»

این در حالی است که اخیراً مشخص شده است که استان الانبار از منابع گسترده نفت و گاز برخوردار است و اکتشاف در آنجا آغاز شده است.

از سوی دیگر، المیادین روز گذشته از طرح ائتلاف بین‌المللی برای تاسیس پایگاهی جدید در مثلث عراق، ترکیه و سوریه خبر داد. این شبکه تلویزیونی به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه (وابسته به معارضان) گزارش داد که ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن قصد دارد یک پایگاه نظامی جدید در مثلث عراق، سوریه و ترکیه در منطقه «عین دیوار» در حومه حسکه تاسیس کند. بنا به گزارش این دیده‌بان، این کاروان متشکل از ۵۰ کامیون حامل خودروهای زرهی، سلاح، تجهیزات نظامی و لجستیکی بود که از طریق گذرگاه الولید در مرز اقلیم کردستان وارد منطقه قامشلی در سوریه شد. این یازدهمین کاروانی است که از سوی ائتلاف بین‌المللی و نیروهای آمریکایی طی امسال وارد سوریه می‌شود.

آنچه این وضعیت را جالب‌تر کرده، تحرکات ترکیه در راستای این اقدامات است. مناطقی که رسانه‌ها از آن به عنوان تازه‌ترین نقاط جغرافیایی محل استقرار پایگاه‌های آمریکا و متحدانش در شمال شرق سوریه یاد کرده‌اند، همجوار با استان دهوک در کردستان عراق و با فاصله‌ای حدوداً ۱۲۰ کیلومتری شمال سنجار در استان نینوای عراق قرار دارد. این در حالی است که ارتش ترکیه طی روزهای گذشته با عبور از مرزهای قانونی عراق اقدام به عملیات موسوم به «پنجه عقاب ۲» علیه ‌حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در استان دهوک کرد. مقام‌های ترکیه همچنین تهدید کردند که به سنجار، شهر محل اسکان ایزدی‌ها در شمال غرب عراق حمله خواهند کرد، اما این تهدیدها با واکنش‌های تند جریان‌های سیاسی و بویژه نیروهای مقاومت عراق روبه رو شد و ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که به عملیات خود در شمال عراق پایان داده است.

با این همه، به نظر می‌رسد که این امر به تنش‌ها میان آنکارا و واشنگتن دامن زده است. شامگاه گذشته آنکارا سفیر آمریکا در ترکیه را در پی اظهارات اخیر واشنگتن در رابطه با کشته شدن ۱۳ شهروند ترکیه از جمله نیروهای پلیس این کشور در شمال عراق احضار کرد. از سوی دیگر، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز گفت که واشنگتن باید حمایت از «تروریست‌ها»ی کُرد را متوقف کند. وی افزود که آمریکا از «شبه‌نظامیان کُرد که نیروهای ترکیه را در عراق کشته‌اند حمایت می‌کند.»

به نظر می‌رسد که اهداف آمریکا از تقویت حضور نظامی خود در بخش‌های گوناگون سوریه،‌ عراق و ترکیه با اهدافی بلندمدت صورت گرفته که باید منتظر ماند و دید که این اقدام‌ها چه تاثیری بر ژئوپولیتیک منطقه می‌گذارد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 8644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =