کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد

لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ که از صبح امروز سه شنبه با حضور محمد باقر نوبخت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته بود، در نهایت با رای موافق اکثریت قاطع نمایندگان تصویب شد

به گزارش آتیه آنلاین بودجه به مجلس رسید،  بحث ها پیرامون آن آغاز و در نهایت تصویب شد. ابتدا شمس الدین حسینی نماینده تنکابن در جلسه علنی امروز سه شنبه در موافقت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت: بودجه مهمترین سند حکمرانی کشور است و  برداشت این است که دولت به رویه قانون تمکین کرده است و این را به فال نیک می گیریم.  وی با بیان اینکه به لحاظ قانونی رفتار دولت یک گام به جلو است، افزود: تصویب کلیات به معنای تایید جزییات نیست و اگر تغییرات دولت کافی نباشد می‌توان در جزییات تغییراتی را به وجود آوریم اگر لایحه اصلاحی را بررسی کنیم دولت گام برداشته است. اصلاحات ساختاری بودجه به اندازه‌ای نیست که در این چند ماه صورت بگیرد.

 سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا هم در موافقت با کلیات این لایحه گفت: نمی‌توانیم کشور را بدون بودجه بگذاریم، بخش هزینه‌ای و پروژه‌های عمرانی و مردم از بلاتکلیفی بودجه آسیب می‌بینند.  وی با بیان اینکه با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور نمی‌توان بودجه را به شکل سه دوازدهم تصویب کرد، گفت: در سال ۹۱ شورای نگهبان بودجه سه دوازدهم را رد کرد. در ماه‌های آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را داریم و مجلس بشدت درگیر است و هزینه سنگینی هم برای کشور دارد که نمایندگان باید به این موضوع توجه کنند.

نماینده صومعه سرا تاکید کرد: پایان کار دولت در چند ماه اول سال است و نمی‌شود با دولت آینده با این بودجه کار کرد چرا که تا دولت جدید بخواهد شروع به کار کند سال تمام می‌شود و باید این راه را مدیریت کنیم و بجای اینکه مصوبات کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد کلیات رد شد و دولت اصلاحات مورد نظر را انجام داد.  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر لایحه بودجه با توجه به ماه‌های پایانی سال تصویب نشود زمان از دست می رود و بودجه دچار مشکل می شود ما راهی جز اصلاح و تصویب کلیات نداریم و اگر رای ندهید به سمت سه دوازدهم می‌رود و شاید مورد تایید شورای نگهبان هم قرار نگیرد و اینگونه بودجه غیر شفاف می‌شود و این فرصت را به کمیسیون تلفیق بدهید تا ردیف‌ها را به صحن ارائه دهد و در قالب پیشنهادات مواد را بررسی کنید.

حجت الاسلام محمد صفری نماینده رودسر و املش در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: تنها راه باقیمانده سه دوازدهم است و نباید با لایحه بودجه سیاسی برخورد کنیم و انتخابات را پیش روی خود داریم از مجلس تقاضا داریم که اصلاحیه‌ها را در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار دهد و با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور در تصویب  این لایحه جدیت نشان دهد.  

علی بابایی کارنامه نماینده ساری در موافقت با کلیات گفت: دولت میزان فروش نفت را واقعی کرده است و صرفه جویی در جداول بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان را پذیرفته است. همچنین برای حقوق و دستمزد چهارچوب و سقف مناسبی در نظر گرفته است.  وی بیان کرد: کاهش انتشار اوراق مشارکت از جمله خواسته های مخالفین بودجه بود که در اصلاحیه ۵۰ هزارمیلیارد تومان انتشار اوراق کاهش یافته است از سوی دیگر در بودجه درآمدهای پایدار و ثابت لحاظ شده است. این نماینده مجلس مطرح کرد: یکی از دستورهای مقام معظم رهبری به مجلس و دولت افزایش سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت بوده است. در اصلاحیه دولت سهم صندوق از فروش یک میلیون بشکه۲۰ درصد و بالاتر از آن ۳۸ درصد لحاظ شد.

مهرداد گودرزوند چگینی هم در جلسه علنی روز سه شنبه و در جریان بررسی لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ در موافقت با لایحه اظهار کرد: بودجه کشور ریل گذاری مجلس برای اداره کشور در یک سال آینده است و نتیجه این ریل‌گذاری تعادل برای مدیریت کشور باشد.  نماینده مردم رودبار گفت: اصلاح ساختاری بودجه موضوع کوتاه مدت نیست و نمی‌توان در یک سال کشوری که ۷۰ سال وابسته به نفت است،   وابستگی بودجه به نفت را قطع کرد.  وی با بیان اینکه در این اصلاحیه دولت به ریل قانون برگشته است، گفت: تصویب کلیات لایحه سلب مسئولیت مجلس نیست. در بحث جزییات می‌توان تغییر ایجاد کرد.  چگینی کاهش ۴۰ هزار میلیارد تومانی در بخش هزینه‌ای، واقعی کردن درآمدهای مالیاتی و افزایش۵۰ هزار میلیارد تومانی مالیات، شفاف‌سازی و کاهش وابستگی به نفت را از جمله اصلاحات اعمال شده در بودجه عنوان کرد و گفت: نباید با این کلیات سیاسی برخورد کنیم.  

همچنین محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه در موافقت با این اصلاحیه گفت: اقدام مجلس در رد کلیات بودجه کارشناسی بود و ارجاع این لایحه به دولت هم منطقی بوده است.   نماینده مردم تربت حیدریه با بیان اینکه مجلس در ریل قانونگذاری قرار گرفته، است، گفت: امروز دولت بسیاری از دغدغه‌های مجلس را مرتفع کرده است به طوری دولت قیمت فروش نفت را بشکه ای ۵۰ دلار منطقی کرده است و بی انضباطی در نرخ ارز را ساماندهی کرده است.

 وی با بیان اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی به ۳۶  هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، افزود: از دولت تشکر می‌کنیم که در این اصلاحیه از قانون تمکین کرد و تراز مالیاتی را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داد و خواسته‌های ما را برطرف کرد.

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی در موافقت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ گفت: دولت تغییرات خوبی در لایحه انجام داده است به طوری که بر اساس تدابیر رهبر انقلاب سهم صندوق توسعه افزایش یافته است.  نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در لایحه اصلاحی مالیات‌ها را حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. همچنین انتشار اوراق اسلامی کاهش و اعتبارات عمرانی افزایش یافته است. در این لایحه به سه دوازدهم فکر نکنید احتمالا از سوی شورای نگهبان برگشت داده شود .

مخالفین چه گفتند؟
سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران یکی از مخالفین تصویب بودجه بود که در جلسه امروز در مخالفت لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ گفت: مشکل امروز ما رکورد و تورم است که این اصلاحیه مشکلات را حل نمی کند. درآمدها واقعیت ندارد و رقم ۲ میلیون و۳۰۰هزار بشکه برای فروش نفت در نظر گرفته شده و به اصلاحات و درآمدهای و مالیات‌ها توجه نشده که این سبب تورم در سال آینده خواهد شد. لایحه اصلاحی بودجه تبلیغاتی و انتخاباتی است و شبیه بودجه ۱۳۹۶ است و این سبب تورم بزرگی در سال آینده خواهد شد. از طرفی دلار ۴۲۰۰تومانی در کمیسیون تلفیق نقد شد ولی در بودجه اصلاحی همچنان تاکید بر دلار ۴۲۰۰ تومانی است که فساد زا است. نماینده مردم تهران تصریح کرد: دولت در زمان بررسی پیشنهادهای کمیسیون تلفیق با آن مخالفت کرد و چرا فکر می‌کنید چنین دولتی به اجرای این لایحه اقدام خواهد کرد.

همچنین علیرضا سلیمی هم با طرح این سوال که آیا لایحه اصلاحی توانسته دغدغه‌های لازم را رفع کند، گفت: در لایحه ابتدایی بودجه در بخش مصارف مبلغ ۸۴۱ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که در لایحه اصلاحی این رقم به ۸۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این هزینه‌ها  از ۶۳۷ هزار میلیارد تومان به ۶۵۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. اعتبارات عمرانی نیز از  ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به ۱۰۹ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان از عدم تغییر زیاد در این بخش است.

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد هم در مخالفت با اصلاحیه لایحه بودجه گفت: بودجه با اصلاحات جزئی به مجلس آمده است و این موضوع در همه پیشنهادهای دولت وجود دارد که سبب شده مطالبات مردم دیده نشود.  وی با بیان این که در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ بی انضباطی بی سابقه ای دیده می شود، گفت: رشد بی سابقه اعتبارات در بودجه ای که هم اکنون به مجلس داده شده بسیار آسیب زا است دستگاههای دولتی و هزینه هایشان نشان دهنده عدم صرفه جویی و بی توجهی دولت به خواسته های واقعی مردم است.

کد خبر: 8673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =