۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 1116

ورزشکاران و حمایتی که با صندوق خالی امکان‌پذیر نیست

سعید رضی‌پور؛ روزنامه‌نگار ورزشی

رشته‌های ورزشی در ایران عموما با بی‌توجهی‌هایی که در طول این سال‌ها بارها از آن صحبت شده و در موردش نوشته شده روبه‌رو بوده‌اند.

معمولا به جز چند رشته ورزشی خاص و در همان رشته‌ها برای چند چهره مطرح و شناخته شده که توانایی بستن قراردادهای مالی خوب و جذب اسپانسر و توجهات رسانه‌ای را دارند، سایر ورزشکاران در بی‌توجهی محض به فعالیت خود می‌پردازند و اگر پای درد دل بسیاری از این افراد بنشینید، اکثرا از قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه بوده و با تلاش و سختی فراوان خود را به قله‌های بین‌المللی رسانده‌اند و توجه و حمایتی از سوی مسئولان متوجه آنها نبود.
مشکلات مالی عدیده فدراسیون‌ها و هیات‌های استانی رشته‌های ورزشی مختلف و پرهزینه‌ بودن اکثر این رشته‌ها از یک‌سو و از سوی دیگر عدم توجه رسانه‌ای و نبود اسپانسر آنها را با مشکلاتی روبه‌رو کرده و توانایی هزینه‌های آنچنانی را ندارند اما اندک اقداماتی که می‌توان با هزینه مناسب و مدیریت درست برای آنها انجام داد، نیز دیده نمی‌شود.
ماجرای بیمه درمانی و مستمری ورزشکاران یکی از مشکلاتی است که تاکنون بارها به آن اشاره شده اما اقدامی عاجل برای آن تا این لحظه دیده نشده و این ورزشکاران که اکثرا از اقشار ضعیف جامعه هستند و معمولا به جز رشته ورزشی خود، شغلی تمام‌وقت برای امرار معاش دارند با توجه به اقتضای رشته ورزشی و نوع فعالیت خود با مخاطراتی در موضوع سلامتی همراه هستند. نبود بیمه حمایتگر درمانی بعضا مشکلاتی در تأمین هزینه درمان برای‌شان ایجاد می‌کند و این موضوع در حال تبدیل شدن به یک بحران ملی در آن رشته ورزشی شده که با تبلیغات رسانه‌ای و ورود افراد خیر رفع شده است. موضوع دیگر هم مستمری بعد از بازنشستگی این افراد است. تاکنون جایی دیده نشده که ورزشکاری بیمه بازنشستگی داشته باشد و پس از پایان دوران فعالیت‌اش حقوق بازنشستگی دریافت کند. بسیاری از قهرمانان ورزشی هستند که بعد از بازنشستگی مشکل تأمین معاش دارند و به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند. تفاوت این افراد با قهرمانان حال حاضر هم فراموش شدن آنها است و حتی به مشکلات‌شان پرداخته نمی‌شود تا راه عاجلی برایش در نظر گرفته شود.  
صندوق حمایت از ورزشکاران که برای رفع مشکلات اینچنینی ایجاد شده هم با کمبود بودجه مواجه است. پیشنهادی که در این میان می‌توان برای تهسل این موضوع مطرح کرد این است که، وزارت ورزش با همراهی این صندوق به عنوان یک کارفرما، قراردادی با بیمه تأمین‌اجتماعی منعقد کرده و نیازهای حداقلی قهرمانان کشور را از این جهت تأمین کنند تا بخشی از هزینه‌های درمانی‌شان را پوشش دهد. باور کنید این حداقل وظیفه‌ای است که ما در قبال قهرمانان ملی‌مان داریم.

کد خبر: 1116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =