تعامل خوب تامین اجتماعی و اتاق اصناف، حل مشکلات را تسهیل می‌کند

مشاور بیمه و مالیات اتاق اصناف ایران معتقد است سازمان تامین اجتماعی و اتاق اصناف می‌توانند برای ارتباط بهتر، پیگیری مسائل، مشکلات و همفکری، با توجه به ایجاد کارگروه، اقدامات موثرتری در خصوص اصناف و تامین و همچنین پیوند این دو داشته باشند.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، در جلسه هفته گذشته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اتاق اصناف ایران، مقرر شد کارگروه مشترکی به زودی فعال شده و گروهی نیز در فضای مجازی تشکیل شود که مدیران حوزه‌های مختلف سازمان و مدیران حوزه اصناف در آن حضور داشته و امکان گفت‌وگوی مداوم و همفکری با نمایندگان شرکای اجتماعی فراهم شود.  
 

شفافیت و پاسخگویی از اولویت‌های تامین اجتماعی است
مصطفی سالاری در این دیدار به گزارشاتی از عملکرد و اقدامات سازمان تامین اجتماعی در چندماهه اخیر اشاره کرد و ضمن تاکید بر تعامل و همکاری بیشتر میان اتاق اصناف و سازمان، بر ایجاد یک کارگروه و بررسی مشکلات و مسائل و همچنین همفکری برای تسهیل در این موارد، تاکید کرد.  
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین شفافیت و پاسخگویی را از اولویت‌های این سازمان برشمرد و معتقد است تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه، تعهداتی در قبال جامعه هدف برعهده دارد که باید تعهدات قانونی این سازمان به خوبی ایفا شود.  
 

هدف نهایی سازمان تامین اجتماعی رفع نگرانی نیروی کار است
مصطفی سالاری با تاکید بر اینکه کرونا مشکلات زیادی به وجود آورده و با تعطیلی و نیمه تعطیل شدن بسیاری از اصناف و زیاد شدن بیکاری، تامین اجتماعی فشار بسیاری را تحمل می‌کند، گفت: سازمان در این شرایط سخت اقتصادی ماهیانه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان حق بیمه دریافت می‌کند. اعضای خانواده این سازمان که به حدود ۴۵ میلیون نفر می‌رسند، باید با اطمینان خاطر از خدمات تامین اجتماعی برخوردار بوده و هدف نهایی سازمان تامین اجتماعی رفع دغدغه و نگرانی نیروی کار است.

ایجاد کارگروه مشترک تامین‌اجتماعی و اتاق اصناف برای تعامل بیشتر ضروری بود
مشاور بیمه و مالیات اتاق اصناف ایران در گفت و گو با خبرنگار آتیه‌آنلاین در خصوص مشکلات اصناف گفت: یکی از مشکلات اصناف، بازنشستگی پیش از موعد می‌باشد. شغلی که به سمت سخت و زیان‌آور می‌رود برای هر موردی که پیش از موعد بازنشسته می‌شود بالای ۷۵۰ میلیون تومان هم برای سازمان و هم برای جامعه کارفرمایان هزینه می‌گیرند. این مشکلات اصناف را اذیت می‌کند.  
جعفریان ادامه داد: میانگین بازنشستگی پیش از موعد ۳۹ سال اشت. در کجای دنیا، کشورهای دیگر با این سن بازنشسته می‌شوند؟ جالب است بدانید تجربه بدست آورده مفید است و در جای دیگر از تجربیات او استفاده می‌کنند.  

روند اجرای قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور نیازمند اصلاح است

وی مقررات و همچنین روند اجرای قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور را نیازمند اصلاح ارزیابی کرد و گفت: مشکل دیگر درباره مشاغل سخت و زیان آور است که هم به کارفرمایان صدمه وارد می‌شود و هم شاهد نوعی فساد در فرآیندهای آن هستیم که باید جلوگیری شود.  

مشاور اتاق اصناف ادامه داد: بحث حسابرسی و بازرسی دیگر مشکلاتی است که اصناف با آن مواجه است.

وی جلسه هفته گذشته اعضای هیات مدیره اتاق اصناف ایران با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را بسیار مفید و ارزشمند دانست و گفت: با نظر دکتر سالاری محقق شد کمیته‌ای برای مشورت، تعامل و بررسی مشکلات تشکیل شده و بصورت مستمر ادامه پیدا کند.

جعفریان تشکیل این کمیته را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این گونه تعاملات آینده بسیار خوبی را برای هر دو گروه رقم خواهد زد. تعامل بسیار خوب مابین مدیران سازمان و اتاق اصناف باعث بهتر شدن امور و تسهیل در حل مشکلات خواهد شد.  

وی گفت: بر اساس گزارش مدیرعامل سازمان، خوشبختانه بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به نهادها و ارگان‌ها به روز می‌باشد که این موضوع بسیار باعث خشنودی است.  
جعفریان ادامه داد: بحث بیمه کردن قالیبافان، در جلسه مطرح شد. سازمان تامین اجتماعی اعلام آمادگی کرد این موضوع را اجرایی کند آن هم در صورتی که دولت، سازمان و نهادی بپذیرد که به عنوان کارفرما وارد عمل شود.  

وی از بخشودگی جرائم به عنوان یک درخواست دیگر اصناف اشاره کرد و گفت: مدیرعامل سازمان قول دادند این موضوع بررسی و عملیاتی شود.  

مشاور بیمه و مالیات اتاق اصناف گفت: بنا به صحبت‌های مطرح شده در جلسه، در سازمان تأمین اجتماعی کاری با اهمیت و حساسیت بسیار بالا همچون اصلاح و تنقیح بخشنامه‌ها با مشارکت ذی‌نفعان و نمایندگان شرکای اجتماعی در حال انجام است و مشارکت شرکای اجتماعی در تنظیم بخشنامه‌ها از اقدامات بسیار مهم سازمان تامین اجتماعی است. این موضوع مورد درخواست ما بوده و از این مهم استقبال می کنیم.  

وی از در دستور کار قرار گرفتن بیمه راننده‌گان و بررسی‌های این موضوع خبر داد و گفت:  بحث الکترونیکی شده نسخ پزشکی از اقدامات بسیار مفیدی بود که خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی این موضوع را تا پایان کار در دستور کار خود قرار داده است.  

جعفریان ادامه داد: توقع ما این است که روحیه تعاملی و گفتگو با شرکای اجتماعی در همه مجموعه‌های سازمان گسترش یابد و امیدواریم سه جانبه‌گرایی در ساختار سازمان تامین اجتماعی تقویت شود.

تامین اجتماعی با دست خالی نمی‌تواند خدمات ارائه دهد
این مشاور اصناف در خصوص تحریم‌ها و وضعیت مشاغل بر اثر کرونا گفت: بسیاری از مشاغل ما با مشکل و چالش مواجه شده است. در این خصوص در جلسه هفته گذشته با سازمان تامین اجتماعی صحبت کردیم. به عقیده صنوف، دولت باید در این شرایط به میدان بیاید. سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است. دولت بر آن نظارت دارد و باید بیاید تامین بودجه کند. سازمان تامین اجتماعی نمی تواند با دست خالی سرویس دهی و ارائه خدمات داشته باشد.             

دولت برای حل مشکلات اصناف در دوران کرونا ورود کند
جعفریان با انتقاد از عملکرد دولت در خصوص کم توجهی به مشاغل نیمه تعطیل در ایام کرونا و تحریم‌ها، گفت: دولت از وامی که بابت کرونا داده،  بهره دریافت می کند که چنین کاری در کشورهای دیگر معمول نیست. کارگاه‌های کوچک مانند پوشاک وضعیت خوبی ندارند. صنعت گردشگری، هتل‌داری، تالارهای پذیرایی و... با مشکل زیادی روبرو شده است. ۱۲ گروه اقتصادی به شدت وضعیت نابسامانی دارند و بیمه بیکاری در این مشاغل زیاد شده است. انتظار می‌رود دولت ورود کند. قبول داریم این وضعیت و درست شدن مشکلات با توجه به تحریم‌ها سخت است. اما اگر این صنوف برایشان مهم باشد می‌توانند راهکاری برای حل مشکلاتشان پیدا کند.

تامین اجتماعی برای فرهنگ‌سازی خوب عمل کرده است
مشاور بیمه و مالیات اتاق اصناف ایران در پایان گفت: مردم سازمان تامین‌اجتماعی را نمی‌شناسند. اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته که می‌توان از جهات مختلف بازخورد آن را دید. باید فرهنگ‌سازی انجام شود و مردم با سازمان و شرح وظایف آن آشنا شوند. در شهرستاهای ما شناخت زیادی وجود ندارد و اگر شعب با تحکم با مردم برخورد نکنند، حس بهتری نسبت به سازمان و فعالیت‌های زیادی که انجام می‌دهد، به وجود می‌آید. این برخوردها و فرهنگی که به غلط حاکم شده، مردم را تامین‌گریز می‌کند.  

کد خبر: 1122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =