دلیل گرانی خودرو در آشفته بازار امروز چیست؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سرگردانی نقدینگی در بازار، عدم تعادل عرضه و تقاضا و سودجویی و دلالی را از عوامل گرانی خودرو در بازار آشفته امروز دانست.

حجت‌اله فیروزی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: ریشه مشکلات بازار کالایی مانند خودرو را باید در وضعیت کنونی اقتصاد کلان جستجو کرد چرا که در شرایط کنونی از سویی شاهد عدم ورود نقدینگی به حوزه تولید هستیم و از سوی دیگر حجم نقدینگی سرگردان در بازار مدیریت نمی‌شود و هر روز از یک بازار سر در می‌آورد.

وی افزود: بازارهای بسیاری طی ماه‌ها و سال گذشته با ورود نقدینگی سرگردان تلاطم و افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند که می‌توان به بازار ارز، سکه، مسکن، بورس و خودرو اشاره کرد و در بازار خودرو نیز همین اتفاق افتاده است.

نماینده مردم فسا با اشاره به اینکه هجوم مردم به بازار خودرو با هدف حفظ ارزش پول‌شان است چرا که می‌دانند سود قابل توجهی نصیب‌شان می‌شود، ادامه داد: تا زمانی که مسئولان دارویی برای این  مشکل، راه حلی پیدا نکنند بازارهایی مانند خودرو با این آشفتگی دست و پنجه نرم می‌کنند اما یکی از اصلی‌ترین مشکلات بازار خودرو دلالی و سوداگری عده‌ای در این بازار است.

فیروزی با بیان اینکه پول افزایش قیمت‌های غیر منطقی به جیب دلالان رفته است نه تولیدکنندگان خودرو، اظهار کرد: هنگامی که یک خودرو توسط تولیدکننده حدود 90 میلیون تومان عرضه شده و در بازار آزاد تا 200 میلیون تومان هم افزایش می‌یابد این مسئله خود گویای این است که دلالان چه تاثیری بر گرانی خودرو دارند و از سوی دیگر زمانی که خودروسازان طرح پیش فروش محصولات‌شان را اعلام می‌کنند در بازه زمانی بسیار کوتاهی میلیون‌ها نفر ثبت نام می‌کنند که البته اکثر آن‌ها دلالان هستند که خودرو را خریداری کرده و نهایتا به مردم گران‌تر می‌فروشند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از عوامل گرانی خودرو در بازار عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضاست. چرا که در شرایط عادی سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه تقاضا برای خودرو وجود دارد که با وضعیت و قیمت‌های کنونی به حدود 800 هزار دستگاه در سال رسیده است. بنابراین اگر تولیدکنندگان بتوانند این تعداد محصول را با قیمت تمام شده ای مشخص تولید و عرضه کنند، نباید مشکلی در بازار خودرو وجود داشته باشد.

کد خبر: 1221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =