آخرین وضعیت قیمت اقلام  در ماه رمضان

در آستانه ماه مبارک رمضان دولت و اصناف قیمت کالاهای پر مصرف این ایام را اعلام کردند. بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار، برنج، گوشت و روغن به‌عنوان اقلام پر مصرف ماه رمضان با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. به گفته سخنگوی انجمن صنایع لبنی، لبنیات در ماه رمضان با رشد قیمت مواجه نخواهد بود، زولبیا و بامیه گران می‌شود، آش و حلیم هم به‌عنوان غذاهای پرمصرف این ایام با رشد بیش از ۶۰ درصدی قیمت نسبت به سال قبل، به مردم عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، در آستانه ماه مبارک رمضان بازار در تب و تاب است تا کالاهای پرمصرف این ایام را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. به همین دلیل جلسه ستاد تنظیم بازار هم تشکیل شد و در یکصد و دومین جلسه این ستاد، قیمت اقلام پرمصرف این روزها تعیین شد. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، ۳۰‌هزار تن برنج وارداتی هندی و تایلندی با قیمت کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. همین‌طور ۳۰ هزار تن شکر با نرخ هر بسته یک کیلویی ۷۸۰۰ تومان و ۳ هزار تن گوشت قرمز منجمد با نرخ ۸۰ هزار تومان علاوه بر ۱۸۰ هزار تن روغن مایع سهمیه ویژه ماه رمضان به بازار عرضه می‌شود.

ثبات قیمت لبنیات در رمضان

اقلام لبنی به‌ویژه شیر و پنیر در ماه رمضان پای ثابت سفره روزه‌داران است قیمت این کالاها چه تغییری خواهد کرد؟ سید محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: قیمت لبنیات در ماه رمضان تغییری نخواهد داشت.

او با اشاره به افزایش قیمت تمامی عوامل تولید افزود: در آذر ماه سال گذشته نرخ مصوب محصولات لبنی بر مبنای قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی شیر خام تعیین شد، در حالی که هم اکنون قیمت شیر خام حدود ۵ هزار تومان است و سایر هزینه‌ها همچون محصولات پتروشیمی حداقل ۲۲ درصد و حقوق و دستمزد ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته بنی‌طبا در حال حاضر حاشیه سود کارخانه‌ها حدود سه درصد است و با گرم شدن هوا، قیمت شیر خام به دلیل کاهش عرضه افزایش می‌یابد اما چشم‌اندازی برای اصلاح قیمت طی ماه‌های آتی پیش روی صنعت لبنیات نیست.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی هشدار داد: اگر قیمت لبنیات اصلاح نشود، در آینده نزدیک این صنعت هم به سرنوشت مرغ و تخم مرغ دچار خواهد شد.

افزایش قیمت زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه به‌عنوان پر مصرف‌ترین شیرینی در ایام پیش رو، با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. آن‌طور که علی بهره‌مند، رییس اتحادیه قنادان تهران اعلام کرده، قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک برای ماه مبارک رمضان ۴۸ هزار تومان تعیین شده است.

وی گفت: قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه برای واحدهای درجه دو ۳۸ هزار تومان تعیین شده است.

رییس اتحادیه قنادان تهران افزود: قیمت جدید زولبیا و بامیه در ایام ماه مبارک رمضان با توجه به قیمت مواد اولیه تعیین و به اتحادیه‌ها و صنوف مربوطه ابلاغ می‌شود» که با توجه به اینکه سال گذشته به ازای هر کیلوگرم زولیبا و بامیه درجه یک قیمت ۲۴ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، نرخ این شیرینی در سال جاری ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

رشد قیمت آش و حلیم نسبت به سال قبل

بر اساس گزارشی که مهر منتشر کرده است، مطابق با هماهنگی‌های انجام شده، هر کیلوگرم حلیم ساده ۴۱ هزار تومان، آش رشته ساده ۴۰ هزار تومان و آش شله قلمکار ساده ۴۱ هزار تومان در ماه رمضان عرضه خواهد شد. قیمت آش و حلیم در صورت افزودن مخلفات به آن، کمی گران‌تر خواهد شد.

با توجه به اینکه سال گذشته قیمت هر کیلو حلیم ساده ۲۵ هزار تومان، آش شله قلمکار ۲۵ هزار تومان و آش رشته ۲۰ هزار تومان اعلام شده بود، قیمت حلیم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۶۴ درصد، آش ساده ۱۰۰ درصد و آش شله قلمکار ساده ۶۴ درصد رشد داشته است.

نزدیکی نرخ خرما در بازار آزاد با قیمت مصوب

ستاد تنظیم بازار، برای خرمای‌های پر مصرف نرخ مصوب تعیین کرده است. دبیرکل انجمن ملی خرمای ایران در گفتگو با ایلنا بیان کرد: در حال حاضر قیمت بازار نیز نزدیک به نرخ مصوب بوده و هر کیلوگرم خرمای مضافتی ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان و هر کیلوگرم خرمای کبکاب ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

مقداد تکلوزاده از افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی تولید خرما در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: میزان تولید خرما در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.

تکلو زاده درباره شرایط تامین و قیمت خرما برای ماه رمضان نیز گفت: هم اکنون ۵۰ درصد از انبارهای خرما برای تامین بازار ماه رمضان پر هستند که می‌تواند تعادل بین عرضه و تقاضا را ایجاد کند.

به گفته او با وجود افزایش قیمت نهاده‌های تولید، قیمت خرما چندان افزایش پیدا نکرده است. اما ستاد تنظیم بازار برای کنترل بیشتر، قیمت مصوب برای دو نوع خرمای پر مصرف ماه رمضان تعیین کرده است.

دبیرکل انجمن ملی خرمای ایران همچنین از معرفی چند شرکت در استان‌های تامین کننده خرما، بوشهر و کرمان برای تامین این محصول با نرخ مصوب خبر داد.

او افزود: این شرکت‌ها موظف شده‌اند که خرمای مورد نیاز ماه رمضان را با نرخ مصوب تهیه و در اختیار متقاضیان قرار دهند.

کد خبر: 12922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =