پای خودرو به بورس باز می‌شود؟

فردا قرار است طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی شود. طرحی که از سال ۹۷ در دستور کار مجلس قرار داشته و هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. در صورت نهایی شدن این طرح، عرضه خودرو در بورس کالا انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، کمیسیون صنایع و معادن مجلس فردا (یکشنبه ۲۹ فروردین ماه)، به بررسی طرح ساماندهی خودرو با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ذیربط می‌پردازد. طرح ساماندهی بازار خود از سال ۹۷ در دستور کار مجلس بوده و طی این سال‌ها تغییراتی هم داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس در اظهار نظری کارشناسی درباره این طرح در سال ۹۷ اعلام کرد: رویکرد کلان این طرح، رقابتی کردن بازار خودرو و به‌تبع آن افزایش کیفیت و به‌خصوص ایمنی در محصولات صنایع خودروسازی کشور در افق ۱۴۰۴ با روش تدریجی و کاهش پلکانی تعرفه‌ها است.

مرکز پژوهش‌های کلیات طرح را قابل دفاع اعلام کرده بود اما برخی از موارد آن را نیازمند اصلاحات ضروری دانست.

فراز و فرودهای طرح ساماندهی بازار خودرو

از سال ۹۷ تا کنون، حرف و حدیث‌های زیادی درباره مفاد و تغییرات این طرح در رسانه‌ها مطرح شده است. یکی از مواردی که رسانه‌ها به آن پرداختند، مسئله آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو بود. بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شد، با نظر نمایندگان مجلس و در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده به کشور آزاد می‌شود که البته این مسئله از سوی اعضای کمیسیون صنایع رد شد و آنها اعلام کردند که با آزادشدن واردات خودروهای صفر موافق هستند.

همچنین بحث آزادسازی قیمت خودرو نیز یکی از مباحث بحث برانگیزی بود که در جریان بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس مطرح شد. رسانه‌ها نوشتند که نمایندگان مجلس با بحث آزادسازی قیمت خودرو موافق هستند اما این مسئله از سوی اعضای کمیسیون صنایع رد شد.

مهرماه سال گذشته اعضای کمیسیون صنایع که از مدتها پیش روی طرح ساماندهی صنعت خودرو کار می‌کردند، اقدام به تدوین طرحی تحت عنوان «طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک» برای اصلاح شرایط موجود بازار خودرو کردند. طراحان معتقد بودند که با اجرای این طرح می‌توان به متعادل شدن قیمت‌ها و حذف رانت و واسطه‌گری امیدوار بود.

نمایندگان در تلاش بودند با همراهی وزارت صمت، طرحی به تصویب برسد که بتواند ضمن سامان دادن به بازار، منجر به افزایش تیراژ و کیفیت خودروهای داخلی شود. یکی از محورهای مهم این طرح که مورد اختلاف مجلس و وزارت صمت است، عرضه خودرو در بورس و چگونگی انجام آن است. عده‌ای از نمایندگان مجلس خواستار عرضه تمامی محصولات خودروسازان در بورس هستند اما برخی معتقد به عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس هستند. وزیر صمت هم از اساس، با عرضه خودرو در بورس مخالف بود.

با وجود تمام این اختلاف نظرها، کلیات طرحی که کمیسیون صنایع با همکاری وزارت صمت و خودروسازان تدوین کرده بود، در بهمن ماه سال گذشته به تصویب رسید.

اصلاح طرح با نظر شورای نگهبان

در همان روزهایی که طرح مشترک مجلس و دولت به تصویب رسید، فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون متبوعش خبر داد.

حجت اله فیروزی درباره این اصلاحات گفت: ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اعاده شده از شورای نگهبان در جلسه کمیسیون صنایع با حضور نماینده شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و اصلاح شد. بر اساس این اصلاح مقرر شد خودروهای تولید شده داخلی در بورس عرضه شوند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این ماده قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شده و ساز و کار تحقق این مهم باید در بورس مهیا شود، افزود: طرح ساماندهی صنعت خودرو مصوب مجلس دهم بود که شورای نگهبان به ماده ۴ آن ایراد گرفت که در جلسه کمیسیون بررسی و ایرادات آن رفع شد.

با وجود تمام چکش‌کاری‌های انجام شده روی طرح ساماندهی صنعت خودرو هنوز جلسات مرتبط با این طرح در مجلس ادامه دارد و فردا هم شاهد نشست اعضای کمیسیون صنایع برای بررسی بیشتر طرح ساماندهی صنعت خودرو هستیم. باید منتظر ماند و دید که خروجی این جلسات و مباحث مطرح شده، به عرضه خودرو در بورس کالا منتهی خواهد شد یا خیر.

کد خبر: 13404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =