کارزار اتحاد جمهوری‌خواهان

باید منتظر ماند و دید که این دست اظهارات تا چه حد می تواند به احیای اعتبار از دست رفته رئیس‌جمهوری پیشین و حزب جمهوری‌خواه کمک کند و آیا باید منتظر تحولات دیگری در سیاست داخلی آمریکا بود یا خیر، به‌ویژه این‌که زمان به سرعت گذشته و در عرض یک چشم به هم زدن شاهد برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان ایالات متحده خواهیم بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، «دونالد ترامپ»،‌ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از زمانی که کاخ سفید را ترک کرده نشان داده بنا ندارد به این راحتی‌ها نامش از تیتر اول رسانه‌های خبری خارج شود و به دست فراموشی سپرده شود. در این راستا، رئیس دولت پیشین آمریکا هر از چندگاهی در گفت‌وگو با رسانه‌ها و صدور بیانیه نشان می‌دهد که تهدید یک رهبر پوپولیست می‌تواند همچنان بر سر دنیا و جامعه باقی بماند.

جمهوری‌خواهان پشت تمثال پوپولیسم

از زمانی که ترامپ روی کار آمد و چهار سال پرتنش را برای آمریکا و جهان به بار آورد، به نظر می‌رسد که جبهه جمهوری‌خواهان عزمش را جزم کرده که این سیاستمدار پوپولیست را به عنوان یگانه فیگور جدی برای بسیج توده‌ها و هوادارانش مطرح کند. در این رابطه، دونالد ترامپ در اولین مصاحبه مهم از زمان خروج از کاخ سفید گفت که حزب محافظه‌کار که برخی می‌گویند بین وفاداران شعار «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» و محافظه‌کاران سنتی دو دسته شده است، باید پشت دستورکار وی متحد شود تا بتواند کنگره را در ۲۰۲۲ و بعد از آن دوباره به دست آورد. به گزارش پایگاه اینترنتی کنگره ایالات متحده (هیل) رئیس جمهوری پیشین آمریکا به‌رغم خروج از کاخ سفید در اوایل سال جاری میلادی، جایگاه مستحکمی در میان حزب جمهوری‌خواه دارد. علاوه بر این، چندین قانونگذار و سیاستمدار جمهوری‌خواه هم از او و هم از دستور کار «‌عظمت را به آمریکا بازگردانیم» حمایت می‌کنند و به ویژه می‌توان به «ران دی‌سانتیس»، فرماندار فلوریدا که احتمال دارد برای ۲۰۲۴ نامزد ریاست جمهوری شود، اشاره کرد. «شان هنیتی»، مجری فاکس نیوز در مصاحبه‌ای که شامگاه دوشنبه منتشر شد، از ترامپ پرسید: «آیا این باید اکنون دستورکار حزب جمهوری‌خواه باشد؟ آیا کسی که بخواهد برای مجلس نمایندگان یا سنا نامزد شود باید دستورکار شما را دنبال کند و برای چیزهایی بجنگد که شما در دوره چهار ساله ریاست جمهوری خودتان جنگیدید؟» ترامپ در پاسخ گفت: «اگر آن‌ها بخواهند پیروز شوند، بله.» وی ادامه داد: «ما حزب جمهوری‌خواه را گسترش داده‌ایم. اگر شما می‌خواهید که پیروز شوید و پیروزی بزرگی هم به دست آورید، باید این کار را انجام دهید. باید برای این کار اقدام کنید.» انتشار مصاحبه ترامپ چند روز پس از آن انجام می‌شود که این رئیس جمهوری سابق آمریکا در حال صرف شام با ران دی‌سانتیس، فرماندار جمهوریخواه فلوریدا دیده شد.

از سوی دیگر، شامگاه شنبه مراسم سالانه جمهوریخواهان برای جمع‌آوری کمک مالی در تفرجگاه مارالاگوی ترامپ برگزار شد. طی این مراسم، رهبر پیشین آمریکا وعده داد تا به جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات کنگره در سال 2022 کمک کند. بنا به گزارش رویترز، ترامپ البته طی این مراسم بار دیگر از متحدان پیشین خود انتقاد کرده و به شدت از دو مقام ارشد حزب جمهوری‌خواه یعنی «میچ مک‌کانل»، رهبر اقلیت سنا، و «مایک پنس»، معاون پیشین خود انتقاد کرد. وی گفت: «من اخیرا با مایک پنس صحبت کردم و به او گفتم که هنوز از او ناامید و مایوس هستم.» این در حالی است که ترامپ از عزم خود برای کمک به جمهوری‌خواهان در زمینه دست گرفتن قدرت در انتخابات مجلس پرده برداشت. وی گفت: «می‌خواهم درباره آینده حزب جمهوری‌خواه صحبت کنم و اقداماتی که باید برای پیروزی نامزدهای‌مان در انتخابات انجام دهیم. می‌خواهم برای پیروزی در انتخابات مجلس نمایندگان و کسب مجدد اکثریت کرسی های آن از نامزدهای جمهوری‌خواه حمایت کنم. ما همچنین می‌خواهیم بار دیگر کنترل مجلس سنا را نیز در اختیار بگیریم. ‌سپس در سال 2024 نیز یک نامزد جمهوریخواه به کاخ سفید راه خواهد یافت.»

سایه بازگشت

ترامپ در حالی روز شنبه از ورود یک نامزد جمهوری‌خواه به کاخ سفید در سال 2024 سخن به میان آورد که گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت او به کارزار انتخاباتی در حال شدت گرفتن است. این امر البته از دید مجری شبکه فاکس نیوز نیز پنهان نماند و در گفت‌وگویی که شامگاه دوشنبه با ترامپ داشت، بر این امر انگشت گذاشت. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره فرصت‌های وی برای مشارکت در رقابت انتخاباتی آینده گفت: «در وهله نخست می‌خواهم بگویم که برای حرف زدن درباره این موضوع هنوز زود است.» ترامپ گفت که با توجه به نتایج انتخابات اخیر که در آن رای بیش از ۷۵ میلیون آمریکایی را کسب کرده از سطح بالایی از حمایت برخوردار است.  وی تاکید کرد که این موضوع را بسیار جدی گرفته و با جدیت کامل به آن فکر می‌کند اما از نقطه نظر قانونی نمی‌خواهد در حال حاضر این موضوع پخش شود. البته ترامپ ‌پیش از این در ماه مارس اعلام کرده بود که می‌خواهد تصمیم نهایی خود را درباره امکان نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری دور آینده اتخاذ کند.

ترامپ البته «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا را نیز مورد انتقاد قرار داد و بر طبل افتخارهای ادعایی خود کوبید. وی جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا بابت نوع مدیریتش در مرز جنوبی این کشور انتقاد کرد و بار دیگر هشدار خودش در کمپین ۲۰۱۶ مبنی بر اینکه آمریکای لاتین «در حال ارسال متجاوزان» به خاک ایالات متحده است، تکرار کرد. رئیس جمهوری پیشین آمریکا همچنین با انتقاد از سازمان غذا و داروی آمریکا گفت که این سازمان با متوقف کردن برنامه واکسیناسیون «جانسون اند جانسون» در حال حفاظت از فایزر است. ترامپ همچنین به این نکته اشاره کرد که امتیاز بالای او در نظرسنجی‌ها که آن را «آمار فوق‌العاده» توصیف کرد، بابت ناامیدی از حکومتداری بایدن است. وی گفت: «آمارهای فوق‌العاده‌ای گرفته‌ام. هیچکس تاکنون به اعدادی که من گرفته‌ام، نرسیده است. هیچ رئیس‌جمهوری در حال کاری حتی به آن نزدیک نشده است. محبوبیتی که اکنون وجود دارد بیش از یک روز مانده به انتخابات است.»

این در حالی است که ترامپ سیاست خارجه دولت فعلی از جمله رویکردش در قبال روسیه را نیز مورد انتقاد قرار داد. وی هشدار داد که سیاست بایدن در این زمینه سبب نزدیکی پکن و مسکو می‌شود. وی طی گفت‌وگویش با فاکس نیوز گفت: «کنار آمدن با روسیه و رئیس‌جمهوری پوتین کار بسیار خوبی است. ما باید با روسیه تجارت کرده و با آن‌ها کنار بیاییم، به جای این‌که روسیه را مجبور کنیم به چین نزدیک شود.» ترامپ همچنین تاکید کرد: «بدترین چیز این است که روسیه و چین در کنار یکدیگر قرار بگیرند و وقتی این دو با هم باشد، زورشان هم با یکدیگر ترکیب می‌شود. زمانی که من رئیس‌جمهور بودم با پوتین رابطه خوبی داشتم، با شی جین‌پینگ نیز پیش از شیوع کووید رابطه خوبی داشتم.»

باید منتظر ماند و دید که این دست اظهارات تا چه حد می تواند به احیای اعتبار از دست رفته ترامپ و حزب جمهوری‌خواه کمک کند و آیا باید منتظر تحولات دیگری در سیاست داخلی آمریکا بود یا خیر، به‌ویژه این‌که زمان به سرعت گذشته و در عرض یک چشم به هم زدن شاهد برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان ایالات متحده خواهیم بود.

گزارش از: فرزاد سیف نیا

کد خبر: 13849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =