حل مشکلات تولیدکنندگان اتوبوس در کشور

این روزها بسیاری از سازندگان خودروهای تجاری سنگین از کمبود سفارش به‌ویژه در بخش اتوبوس رنج می‌برند و نگران نبود مشتری هستند. در همین راستا مجلس تلاش می‌کند تا با برگزاری نشست‌های مشترک، این مشکل را حل کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ماه‌های پایانی سال گذشته بود که ایران خودرو دیزل پس از هشت سال وقفه خط اتوبوس خود را احیا کرد. فرشاد مقیمی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم افتتاح مجدد این خط با بیان این‌که دو کشنده ۱۹۴۳ و ۲۶۳۰ از تولیدات فعلی ایران خودرو دیزل به شمار می‌روند که در حال عبور از مراحل انجام تست‌های نهایی و آماده سفارش‌گذاری هستند، بیان کرد: در حال حرکت به سمت ایجاد قابلیت‌هایی مانند قرار دادن اتاق جدید و شرایط راحتی راننده در هنگام رانندگی و سفرهای برون شهری هستیم.

در این مراسم مقیمی از تلاش این مجموعه برای کاهش ارزبری تولید خودروهای تجاری و سنگین در این مجموعه خبر داد.

او گفت: ایران‌خودرو دیزل ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس را دارد اما در حال حاضر ۴۰۰ سفارش قطعی ثبت شده دارد.

اگرچه ایران‌خودرو دیزل بر اساس آمارهای ۹ ماهه ابتدای سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن با افزایش تولید بیش از ۲۰ درصدی محصولاتش مواجه بوده است اما این شرکت نیز مانند دیگر تولیدکنندگان خودروهای تجاری سنگین در ایران، به دلیل کمبود مشتری از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کند. در همین راستا نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند تا با برگزاری نشست‌های مشترک، دست کم مشکل کمبود سفارش اتوبوس را برای شرکت‌های سازنده خودروهای سنگین رفع کنند.

تعهد اتوبوس‌سازان برای کاهش ارزبری

دیروز کمیسیون صنایع مجلس میزبان «نشست بررسی مشکلات خودروسازان» بود که در آن به مشکل کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی پراخته شد. در این جلسه که با حضور مسئولان صنایع و معادن، شرکت‌های خودروسازی خصوصی و دولتی، شهرداری تهران، وزارت کشور، مدیر عامل بانک صنعت و معدن و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور داشتند، دلایل بروز مشکلات در حوزه تامین اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی بررسی شد.

علی نیکزاد -نایب رئیس مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با خانه ملت درباره نتایج این جلسه اظهارکرد: با توجه به اینکه مقرر بود، ۲۰۰۰ میلیارد تومان به منظور تامین قطعات و ساخت اتوبوس برای بخش خصوص و دولتی تامین شود، سازندگان موافقت کردند که نیمی از آن مبلغ نقد و نیم دیگر ملک باشد.

او ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان، اعتبار امسال بابت تامین اتوبوس بوده که باید سازمان برنامه و بودجه تامین کند، از طرفی ۵۰۰ میلیارد تومان هم آورده نقدی شهرداری و هزار میلیارد تومان هم از محل آپارتمان و املاک جهت تهاتر تامین می‌شود.

به گفته نیکزاد، با توجه به اینکه مجموعه ایران خودرو علاقه‌مند است ارزبری ساخت اتوبوس را کاهش دهد، مقرر شد همان‌طور که خودروسازان ارزبری محصولات خود را از ۵۳ هزار دلار به ۴۳ هزار دلار رسانده‌اند، این رقم را تا آخر سال به ۳۰ هزار میلیارد دلار برسانند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: در این نشست مقرر شد، با توجه به سند حمل و نقل و طرح جامع ترافیک و وعده محقق نشده وزیر کشور برای تامین ۵ هزار دستگاه اتوبوس از محل تهاتر نفت تا اسفند، این موضوع توسط مجموعه وزارت کشور تا حصول نتیجه مورد پیگیری قرار بگیرد و محموله نفتی را به اعتبار تبدیل کرده و در اختیار سازندگان قرار دهند. در این صورت سازندگان، آمادگی ساخت اتوبوس تا یک سال نیم آینده را دارند.

او با اشاره به اینکه در کشور ظرفیت تولید ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس در سال وجود دارد اما با کمبود این وسیله مواجه هستیم، یادآور شد: در جلسه دیروز، مقرر شد از محل ۸ میلیارد تومان اوراق مشارکتی که برای فروش جهت تامین اتوبوس در نظر گرفته شده با همکاری بانک صنعت و معدن دو هزار میلیارد تومان به خودروسازها برای ساخت اتوبوس تحویل داده شود.

الزام عقد قرارداد پنج ساله با تولیدکنندگان اتوبوس

عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز که در جلسه دیروز حضور داشت درباره این جلسه گفت: در حوزه تولید خودروهای دیزلی، اعم از اتوبوس، کشنده‌ها و خودروهای عمومی ظرفیت‌ بسیار خوبی در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد.

او ادامه داد: در این جلسه دستگاه‌های اجرایی موظف شدند، قراردادهای حداقل ۵ ساله با تولید کننده خصوصی و دولتی امضا کنند تا تکلیف تولیدکنندگان برای ساخت خودرو کاملا شفاف و مشخص باشد و برای ارتقاء تجهیزات خودشان برنامه‌ریزی کنند.

به گفته تالار پشتی در حال حاضر ناهماهنگی‌های گسترده‌ای در حوزه تولید خودروهای دیزلی و اتوبوس شاهد هستیم، به عنوان مثال با پیشنهاد وزارت کشور مقرر شده تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو توسط ستاد ملی مقابله با کرونا برای خرید اتوبوس هزینه شود که مسئولان عنوان می‌کنند این مبلغ را برای خرید اتوبوس دست دوم اختصاص می‌دهند. البته این رویه امری کاملاً نادرست است.

او اضافه کرد: ما معتقدیم اگر قرار است برای خرید اتوبوس اقدام شود، این وسایل حمل و نقلی باید نو باشد و تنها توسط سازندگان وارد شود تا امکان اخذ امتیاز از شرکت‌های تولیدکننده خارجی وجود داشته باشد.

رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: معتقدم مدیریت تولید اتوبوس و تامین منابع مالی از محل تهاتر باید به بخش‌های خصوصی واگذار شود، چرا که دولت نشان داده توانایی مدیریت این نوع مسائل را ندارد.

کد خبر: 14441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =