کاهش منابع تامین اجتماعی با قراردادهای موقت کار و بیمه بیکاری

نایب ‌رئیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ارتباط با موضوع قراردادهای موقت کار گفت: با استمرار قراردادهای موقت کار، بیکاری و مراجعه برای دریافت بیمه بیکاری به شدت روبه افزایش خواهد گذاشت و با این اوصاف آسیب جدی از دو طرف به منابع سازمان تامین اجتماعی را شاهد خواهیم بود.

هادی ساداتی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اضافه کرد: عدم اشتغال به کار کارگر از طرفی به معنی عدم واریز حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی است و از طرف دیگر استفاده از منابع صندوق بیمه بیکاری که هر دوحالت برای سازمان تامین اجتماعی آسیب زا است.

این فعال کارگری تصریح کرد: نهادهای مختلف مرتبط با حوزه ساماندهی قراردادهای کار بدرستی امر مهم قراردادهای کار را مورد توجه قرار نداده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: در حالی که بسیاری از کارگران در واحدهای تولیدی و صنفی به مدت طولانی در حال اشتغال هستند و کار آنها به صورت مستمر وجود دارد، قراردادهای آنها به صورت کوتاه مدت یک یا سه ماهه منعقد می شود.

وی ادامه داد: گفتنی است که در برخی اوقات نیز کارگران با قراردادهای سفید امضاء و بدون تاریخ روبرو می شوند.

ساداتی خاطرنشان کرد: در گذشته طرح هایی در ارتباط با ساماندهی قراردادهای موقت کار از طرف وزارت کار مطرح و در نهادهایی که باید تصویب صورت می گرفت، شاهد این مهم نبودیم.

نایب ‌رئیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور افزود: موضوع قراردادهای موقت صرفاً باید در مقطعی از اشتغال مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان مثال می توان در مباحث آموزشی ماه های ابتدایی اشتغال از این نوع قراردادها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه با وجود قراردادهای موقت کار، کارگران تامین امنیت کاری را کاملاً از دست داده اند و کارگری که در پایان ماه حقوق خود را دریافت می کند، در بسیاری از اوقات نمی داند که مجدداً به کار فراخوانده خواهد شد یا خیر، اضافه کرد:  باید این نگاه را داشته باشیم که بیمه بیکاری و قراردادهای موقت کار صرفاً در قالب ابزار در مقاطع خاصی مورد استفاده قرار گیرد و کارکرد همیشگی برای کارگران نخواهد داشت.

ساداتی اضافه کرد: با استمرار قراردادهای موقت کار همواره این نکته نیز مورد تاکید بوده است که امنیت اجتماعی جامعه کارگری با مخاطره روبرو خواهد شد.

کد خبر: 14612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =