ضامنِ صلح!

وزیر خارجه آمریکا در حالی وارد منطقه می‌شود که هنوز ابهام‌های زیادی در مورد تعلل جو بایدن در قبال آتش‌بس غزه از سوی رسانه‌های خارجی مطرح شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، درگیری و تنش میان اعراب فلسطینی و اشغالگران صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی به بیش از ۷۰ سال قبل برمی‌گردد. موضوعی که نه تنها حل و فصل نشده، بلکه باعث ایجاد اردوگاه‌های متعددی در اردن، لبنان و مصر به علاوه تحمیل آوارگانی با جمعیت نسبتاً بالا شده است. درگیری‌ها در این اراضی تا یک دهه قبل در قالب انتفاضه و پرتاب سنگ و این قبیل اسباب دنبال شده و اما با گذشت قریب به ده سال از شکل‌گیری اراده‌ای برای تغییر ساختار مقاومت در اراضی اشغالی، حالا تغییرات محسوسی در قالب سازمان رزم نیروهای مقاومت فلسطینی به روشنی از تغییر معادلات در این مختصات جغرافیایی خبر می‌دهد.

فرو نشستن غبار

مقاومت امروز با الگوگیری از بزرگترین سرویس چریکی جهان یعنی حزب‌الله لبنان که در میان ۴۵۶ سرویس امنیتی - نظامی حاضر در دنیا، نه تنها رتبه اول را در همه شاخص‌های ساختاری به خود اختصاص داده، بلکه به عنوان مهمترین نمونه به عنوان الگو برای فلسطینی‌ها ایفای نقش کرده است.

امروز دیگر انتفاضه سنگ در برابر شلیک‌ جنایتکاران صهیونیست به چشم نمی‌آید و آنچه همه رسانه‌های بین‌المللی را به خود معطوف کرده، صدای غرش موشک‌های مقاومت و فرود آن در نقاط مختلف اسرائیل است.

پس از ۱۱ روز درگیری میان ارتش اسرائیل و مقاومت فلسطین، قاهره با میانجیگری توانست با پیشنهاد آتش‌بس، تبادل آتش را متوقف کند. این مسئله به علاوه واکنش واشنگتن، شورای امنیت سازمان ملل و مهمتر از همه، دولتهای عضو اتحادیه عرب، مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت و تحلیل‌های مختلفی را به دنبال داشت. حالا در این میان برخی منابع در واشنگتن از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به اراضی اشغالی و تل‌آویو خبر داده‌اند که تحلیل‌های گوناگونی را در پی داشته است.

این در حالی است که خبرگزاری فلسطین‌الیوم با انتشار گزارشی در این خصوص مدعی شد، مسئولان آمریکایی، صهیونیستی و فلسطینی برنامه کامل این سفر بلینکن را منتشر نکرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این، از سفر وزیرخارجه ایالات متحده خبر داد و گفت، تلاش‌ها برای بازسازی و همکاری برای ساخت آینده‌ای بهتر برای صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها بررسی خواهد شد.

برخی منابع در کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز عنوان کردند، بلینکن در سفر خاورمیانه‌ای خود به مصر هم خواهد رفت که نقشی فعال در آتش بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به عنوان میانجی داشت.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های فلسطینی با بازنشر اظهارات بلینکن خاطرنشان کردند که وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در نشست خبری بر پایبندی کشورش به ارائه ابزارهای لازم به اسرائیل برای دفاع از خودش به خصوص حملات موشکی از غزه تاکید کرده است.

اسکای نیوز عربی نیز در این رابطه نوشت: «آنتونی بلینکن گفته است که باید رسیدگی به وضعیت انسانی خطرناک غزه را آغاز کنیم و این در حالی است که رویکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تکیه بر سیاست آرامش است که در پایان دادن به خشونت در خاورمیانه نقش دارد».

با وجود اینکه برخی تحلیلگران داخلی در آمریکا بر این باورند که باید با محدودسازی صهیونیست‌ها در ادامه اشغالگری و جنایات در فلسطین، مساله این منطقه را در شورای امنیت دنبال کرد، اما در مقابل بلینکن معتقد است مشارکت دادن فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در تلاش‌ها برای بهبودی وضعیت امنیت دو ملت و عزت‌شان مهم است.

از طرفی وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ای.بی.سی آمریکا هم اعلام کرده که آمریکا تلاش می‌کند فلسطینی‌ها در همان سطح امنیت و صلحی زندگی کنند که اسرائیلی‌ها از آن برخوردارند. او تاکید کرده که راه حل دو کشوری تنها راه تضمین آینده اسرائیل به عنوان کشور یهود و دموکرات و نیز تنها راه اعطای حق برخورداری از کشور به فلسطینی‌ها است.

بلینکن همچنین گفته است که باید بر وضعیت انسانی خطرناک در غزه و بازسازی این باریکه تمرکز کنیم. دستیابی به آتش‌بس بین اسرائیل و حماس برای پایان دادن به خشونت در اسرع وقت ضروری بو؛ چراکه آتش‌بس ما را در وضعیتی مثبت قرار داد تا برای حل و فصل درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تلاش و رایزنی کنیم.

پشت‌پرده آتش‌بس

در این میان یک رسانه عرب زبان در یادداشتی نوشت که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تفاوتی با دولت‌های سابق این کشور ندارد و به دلایل مختلف، ازجمله محاسبات سیاسیِ داخلی، ارائه زمان کافی به رژیم صهیونیستی برای تشدید و تعمیق جنگ علیه گروه‌های مقاومت و شکست تل‌آویو در متوقف کردن حملات موشکی غزه، از همان آغاز و علی‌رغم درخواست‌ نمایندگان حزبش در مجلس نمایندگان و سنا در موضوع آتش‌بس تعلل کرد.

العربی الجدید در یادداشتی با اشاره به موضع دولت آمریکا در قبال تحولات اخیر فلسطین نوشت: «اینکه چرا جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا علی رغم توانایی‌اش، از درخواست از اسرائیل برای توقف جنگ غزه طفره رفت، یک سوال گیج کننده است».

در این راستا طیف گسترده‌ای از تحلیلگران معتقدند اینکه مقامات دولت آمریکا می‌گویند اسرائیل حق دفاع از خود را دارد در سایه ویرانی و تخریبی که در جریان جنگ غزه به بار آورد، تحریک کننده است. این اظهارات پس از کشتن غیرنظامیان، کودکان، هدف قرار دادن مراکز بهداشتی، درمانی و مسکونی و حتی دفاتر رسانه‌ای در غزه دیگر پوچ و بیهوده شده است.

با این حال، کاخ سفید تا بدین لحظه به سرباز زدن و طفره رفتن از موضوع آتش‌بس ادامه داده است. واشنگتن ابتدا با درخواست کاهش تنش از سوی دو طرف فعالیتش را آغاز کرد و سپس با تشدید تجاوز، خواستار پاسخ مثبت اسرائیل به آتش بس شد. دولت بایدن همچنین پس از آنکه کار از کار گذشت بیدار شد و از ایده آتش‌بس بدون طرح آن در قالب یک درخواست فوری حمایت کرد.

اما جای تعجب نیست. بایدن از همان آغاز و علی‌رغم درخواست‌های نمایندگان حزبش در مجلس نمایندگان و سنا، از درخواست صریح برای ضرورت توقف درگیری اجتناب می‌کرد.

به گفته برخی ناظران مسائل بین‌المللی اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا این کار را می‌کرد جای تعجبی نداشت و همه چیز مشخص بود، اما اینکه بایدن نیز چنین چک سفید امضایی را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدهد، موضوعی است که سوالات و تردیدهای زیادی را به وجود آورد و باعث سردرگمی ناظران و تحلیلگران شده است. به ویژه اینکه وی پیشتر خودش را متفاوت با روسای جمهور سابق آمریکا معرفی کرده و گفته بود که «سازنده صلح» است و بر تصحیح روابط با طرف فلسطینی تاکید دارد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که سفر بلینکن به تل‌آویو نه تنها برای تثبیت منافع  فلسطین انجام نمی‌شود، بلکه در راستای تعمیق روابط و گفتگوهای نزدیک دو جانبه با اسرائیل صورت میگیرد و این در حالی است که برخی کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند ایالات متحده شرایط مطلوبی را در خاورمیانه تجربه نمی‌کند و شاید یکی از مهمترین دلایل سفر بلینکن به غرب آسیا، با هدف سروسامان دادن به وضعیت نیروهای آمریکایی تحت فرماندهی سنتکام باشد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 16508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =