اعمال نادرست قواعد در زمان خاموشی‌ها

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: در زمان قطعی برق قواعد به درستی دنبال نمی‌شود و در این مواقع بیشترین فشار به بخش صنعت و مصرف خانگی وارد می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سراسر کشور با خاموشی‌های گسترده روبرو است. در هفته‌های گذشته مسئولان وزارت نیرو اعلام می‌کردند که خاموشی برنامه‌ریزی شده نداریم اما چند روزی است که جدول خاموشی‌های تهران هم منتشر شده است.

با قطع برق حتی چراغ‌های راهنمایی هم از کار می‌افتند. این روزها فیلم‌های زیادی از ایجاد هرج و مرج بعد از توقف فعالیت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به دلیل خاموشی در شهرهای مختلف در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

وزارت نیرو برای ساماندهی مصرف برق در سالی که نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کمی بارش از مدار تولید خارج شده است، برق دو مجموعه پر مصرف دولتی را هم قطع کرده است. اما حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در رابطه با سیاست‌گذاری‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف به خبرنگار آتیه‌آنلاین گفت: در زمان قطعی برق قواعد به درستی دنبال نمی‌شود.

به اعتقاد او بیشترین مصرف برق در حوزه‌هایی مثل مجتمع‌های تجاری است، ولی به نظر می‌رسد وزارت نیرو به دلیل هزینه‌ها و قیمت بالای آن، از این مصرف چشم‌پوشی می‌کند.

صالحی اضافه می‌کند: عدم توجه به مدیریت مصرف در مراکز پرمصرف سبب می‌شود که بیشترین فشار روی صنعت و مصرف‌کننده‌های برق خانوار وارد شود.

او بیان کرد: باید درباره این الگو و ضرر و زیانی که ممکن است صنعت در این مسیر ببینید، هشدار لازم داده شود.

صالحی با اشاره به وضعیت نامطلوب بخش انرژی ایران گفت: تقریبا در کشور ما همه اجماع نظر دارند که بخش انرژی به مرحله هشدار رسیده است بنابراین بر اصلاح روند موجود تاکید دارند.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی یکی از ابزارهای اصلاح وضعیت مصرف انرژی است. بدون نگرش جامع به تمام عوامل، اعمال چنین سیاستی نمی‌تواند مؤثر واقع شود؛ ازاین‌رو باید سرچشمه‌های اتلاف انرژی شناسایی و در نهایت اصلاح شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ماده ۱۲ عنوان کرد: این ماده اگرچه در اجرا با مشکلات زیادی مواجه است اما دارای ظرفیت‌های بالایی برای افزایش بهره‌وری و توسعه اقتصادی در بخش‌های مختلف است؛

صالحی مشکل دیگر حوزه انرژی را سرکوب قیمت‌ها، عدم توازن در تولید و مصرف و مشکلات سرمایه‌گذاری اعلام کرد.

وی ادامه داد: این مسایل آثار بدی بر اقتصاد و جامعه دارد. تغییر قیمت‌های حامل‌های انرژی باید به‌صورت پلکانی و واقعی انجام شود؛ اتفاق‌هایی که در سال ۱۳۹۸ در حوزه بنزین افتاد، ریشه در همین بی‌توجهی‌ها داشت.

کد خبر: 16511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =