طرح جمع‌آوری گازهای همراه به طور جدی پیگیری می‌شود

رییس کمیته نفت و گاز مجلس شورای اسلامی گفت: طرح "جمع آوری گازهای همراه " مجددا در کمیسیون انرژی کلید خورد و شرکت ملی نفت ایران به طور جدی پیگیر این موضوع است.

مدت‌زمان زیادی است که گازهای همراه نفت در میدان‌ها سوزانده یا فلر (Flaring) می‌شوندسوخت‌های فسیلی منابع انرژی‌ هستند که سازگاربامحیط‌زیست نبوده و آن را آلوده می‌کنند. به‌طورمعمول زمانی که نفت در میدان‌ها استخراج می‌شود، گازهایی را نیز به همراه خود دارد. این گازها بااینکه می‌توانند کاربردهای فراوانی داشته باشند؛ اما بعد از جمع‌آوری و جداسازی به برج فلر فرستاده و در آنجا سوزانده می‌شوند. طبق جدیدترین آمارها، ایران با تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت، حدود ۳۷ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت را می‌سوزاند؛ اما کشوری چون عربستان که روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، میزان فلرهای نفتی‌اش، نصف کشور ما است

حسین حسین زاده؛ رییس کمیته نفت و گاز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با بیان اینکه نگران وضعیت انرژی کشور هستم، گفت: با چنین وضعیت مدیریتی که مسئولین کشور دارند آینده خوبی را در حوزه انرژی نمیبینم.

رییس کمیته نفت و گاز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موضوع در بیشتر کشورها به ویژه در کشورهای خاورمیانه و علی الخصوص در ایران وجود دارد، عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب طرح‌های مختلفی هم در دولت ها و هم در مجلس در قالب طرح ها و لوایح متعدد ارائه شده و اخیرا نیز طرح " جمع آوری گازهای همراه " مجددا در کمیسیون انرژی کلید خورد و شرکت ملی نفت ایران به طور جد پیگیر این موضوع است.

وی بیان کرد: اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است و اکثر فازهای گازی عسلویه این موضوع را مدیریت کردند و مابقی نیز در حال اجراست. البته این برنامه زمان‌بر است ولی امیدواریم مساله سخت گازهای همراه یا فلر به طور کلی در کشور حل شود.

حسین زاده خاطرنشان کرد: کشوری مثل عربستان گاز ندارد و از همین گازهایی که همراه با نفت میسوزد، گاز تولید میکند پس باید بدانیم که این سوخت خدادادی بسیار ارزشمند و قابل بازیافت است.

کد خبر: 17324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =