۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 63614

چرا کف مرغ در حال پخت را دور نریزیم؟

آیا آب کدر و کف روی مرغ در حال جوشیدن هورمون مرغ است؟
چرا کف مرغ در حال پخت را دور نریزیم؟

در دنیای امروز، اطلاعات غلط در مورد تغذیه بسیار شایع شده است. برخی از افراد ممکن است به اشتباه به افراد دیگر اطلاعات نادرست را منتقل کنند یا در منابع اینترنتی نامعتبر اطلاعات را بی‌دقت پیدا کنند. این اطلاعات ممکن است منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست در مورد تغذیه شوند و بر سلامتی افراد تأثیر منفی بگذارند. برای مثال احتمالا مطالب بسیاری در مورد نحوه پختن مرغ در فضای مجازی دست به دست می‌شود را دیده‌اید، متاسفانه اکثر آنها باعث باور غلط عموم می‌شود.

برای داشتن تغذیه سالم و مناسب، بهتر است از منابع معتبر و تخصصی استفاده کنید و با متخصصان تغذیه مشورت کنید. همچنین، توسعه مهارت‌های تفکر منطقی و انتقادی در تحلیل اطلاعات تغذیه می‌تواند به جلوگیری از آشپزی و هدر دادن منابع غذایی با اطلاعات غلط کمک کند.

همانطور که در بالا خواندید بسیار مشاهده می‌شود که در مورد از بین رفتن هورمون مرغ می‌گویند: "ابتدا مرغ را در قابلمه گذاشته مقداری آب سرد روی آن بریزید، بعد از جوش آمدن آب، آب کدر و کف مانند روی قابلمه را دور بریزید. زیرا این‌ها همان هورمون‌هایی هستند که به مرغ تزریق شده‌اند" و یا در مطالبی مشابه می‌بینیم در ویدویی پیشنهاد می‌شود: "هویج را به مرغ در حال پخت اضافه کنید و سپس هویج‌ها را بعد از پخت دور بریزید زیرا هویج، هورمون‌های مرغ را جذب کرده است."

الناز علی‌دوست؛ مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی (کارشناس تغذیه) کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی - گرایش سلامت و تندرستی
الناز علی‌دوست
مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی

تمامی‌این‌ها مطالبی غیر علمی‌ و اشتباه است که باعث باور اشتباه مردم می‌شود و حتی این مطالب باعث شده است افراد از خوردن مرغ لذت نبرند. اما اشتباه بودن این مطالب باعت از بین رفتن سوال نمی‌شود؛‌

" یا واقعا به مرغ‌ها هورمون تزریق می‌شود؟"

در ادامه به این سوال بطور کامل جواب خواهیم داد؛ گوشت مرغ رایج‌ترین گوشت ماکیان در جهان است و به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین موادغذایی در سراسر جهان شناخته می‌شود، چون مرغ یک ماده غذایی با ارزش غذایی بسیار بالا است. این ماده غذایی مملو از پروتئین‌های باکیفیت است که چربی زیادی هم ندارد. همچنین مرغ حاوی ویتامین B۱۲، نیاسین، تریپتوفان، کولین، روی، آهن، فسفر و... هم هست.

در عین حال می‌توان از مرغ به عنوان جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز نام‌برد. چون پروتئین بدون چربی موجود در مرغ منبع عالی اسیدهای آمینه است و بدن ما از اسیدهای آمینه برای ساخت بافت عضلانی استفاده می‌کند. همچنین مصرف پروتئین بیشتر به حفظ تراکم مواد معدنی استخوان کمک می‌کند. در نتیجه خوردن مرغ می‌تواند به ساخت ماهیچه‌های قوی‌تر و تقویت استخوان‌های سالم‌تر کمک کند و خطر آسیب‌ها و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان را کاهش دهد.

احتمالا می‌دانید ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین در هر وعده غذایی می‌تواند به ما کمک کند احساس سیری بیشتری داشته باشیم و مواد غذایی غنی از پروتئین مانند مرغ می‌توانند این احساس سیری بیشتر را در بدن ایجاد کنند، که علاوه بر مدیریت بهتر وزن منجر به کاهش عوامل خطرزا در مشکلات قلبی مانند بالا رفتن سطح گلیسیرید و فشار خون بالا شود. بطور کلی گوشت مرغ، خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی‌توان به طور کامل در یک مطلب گنجاند.

مرغ‌ها در ایران هورمون نمی‌گیرند اما...

اطلاعات اشتباه استفاده از هورمون رشد در جوجه‌های گوشتی تنها یک باور غلط و قدیمی‌در میان مردم است که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی در حیطه ژنتیک و تغدیه طیور در بین مردم رواج پیدا کرده است. امروزه با توجه به اصلاح‌نژادهای صورت گرفته در طیور، متناسب با نوع خوراک مصرفی آن‌ها، افزایش وزن بدن در مرغ‌ها در بازه زمانی کوتاه ۴۵ روزه اتفاق می‌افتد. در نتیجه افرادی که آشنایی کافی با امر تغذیه و اصلاح‌نژاد طیور تجاری ندارند، تصور می‌کنند رشد چشمگیر طیور در این مدت کوتاه در نتیجه مصرف هورمون رشد است .این در حالی است که استفاده از این هورمون‌ها هزینه تولید و پرورش طیور را چندین برابر افزایش می‌دهد. به نحوی که حتی اگر مقدار ناچیزی از این هورمون در طیور استفاده شود، هزینه پرورش بطور چشمگیری افزایش می‌یابد و به عبارتی هزینه هورمون‌ها چندین برابر بیشتر از ارزش یک مرغ می‌شود.

با توجه به سرعت رشد بالای طیور تجاری که در نتیجه تغذیه و اصلاح‌نژاد آن‌ها صورت گرفته است، دامداران اگر بخواهند از هورمون استفاده کنند، جوجه‌ها دچار مشکلات بسیاری خواهند شد و تلفات به طرز چشمگیری افزایش می‌یافبد، پس در نتیجه نگران وجود هورمون در مرغ نباشید.

آب کدر و کف مرغ در حال جوشیدن چیست؟

چرا کف مرغ در حال پخت را دور نریزیم؟

کف روی مرغ در حال جوش هورمون مرغ نیست بلکه اینها همان رشته‌های پروتئینی گوشت مرغ هستند. در واقع در ابتدای پخت مرغ، بافت مرغ کمی‌ تغییر می‌کند و پروتئین‌های آن تغییر شکل می‌دهد. این رشته‌های پروتئینی از گوشت مرغ خارج شده و وارد آب می‌شود. شما با دور ریختن آن آب کف‌آلود، در واقع مقدار زیادی از املاح و ویتامین‌های مرغ را دور میریزید.

درست است که مرغ‌ها هورمون دریافت نمی‌کنند ولی با توجه به گسترش بیماری‌های طیور اکثر مرغ‌داران به منظور پیشگیری و درمان و محرک رشد مجبور به مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی و تزریقی در سطوح بالا هستند.

متاسفانه بسیاری از مرغداران دوره منع مصرف آنتی بیوتیک‌ها را نادیده گرفته و گاهی تا روزهای آخر کشتار هم به مرغ دارو می‌دهند، همچنین گاهی دامداران از آنتی‌بیوتیک‌های مشابه آنتی‌بیوتیک انسانی استفاده می‌کنند. پس در نتیجه این آنتی‌بیوتیک‌ها اکثر مواقع هنگام کشتار داخل بدن طیور وجود دارد و مستقیما از راه غذا وارد بدن انسان می‌شود که می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. گوشت مرغ دارای بیشترین باقیمانده آنتی بیوتیک است.

این پدیده گاهی باعث بروز عارضه‌ای به نام مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شود که در چنین شرایطی میکروب‌های بیماری‌زا در بدن انسان در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم شده و در نتیجه هنگام بروز بیماری‌های باکتریایی، آنتی‌بیوتیک‌های ساده و رایج قادر به درمان فرد بیمار نخواهند بود. تاجایی که فرد مجبور به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تر می‌شود.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا جهت جلوگیری از این امر، سازمان دامپزشکی استانداردهایی را برای حداکثر مقدار باقیمانده آنتی‌بیوتیک در فراورده‌های دامی، طیور و آبزیان تعیین و حد مجاز آن‌ را کنترل می‌کنند.

چرا کف مرغ در حال پخت را دور نریزیم؟

همچنین در ادامه باورهای غلط باید بدانید آنتی‌بیوتیک‌ها با پختن از بین نمی‌روند و بهترین راه حل برای کاهش میزان ورودی این آنتی‌بیوتیک‌های مضر به بدن این است که مرغ را از جای معتبر بخریم. از طرفی چون بافت چرب مرغ به عنوان محل تجمع اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها شناخته شده است، بهتر است بال مرغ، پوست مرغ، جگر مرغ و گردن مرغ مصرف نشود.

در پایان بطور کلی این نکته را فراموش نکنیم که بهتر است مرغ‌هایی با وزن کمتر از یک و نیم کیلو را بخریم زیرا بیشتر از این وزن، به چربی بدن مرغ اضافه می‌شود.

کد خبر: 63614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =