گپ‌وگفت با برندگان سیمرغ جشنواره فجر

چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر، هم‌زمان با فرارسیدن ایام دهه فجر برگزار شد و بنا بر رسم هرساله ۲۲بهمن‌ماه و با برگزاری مراسم اختتامیه به نفرات برتر این جشنواره سیمرغ بلورین اهدا شد. در این دوره از جشنواره بازیگرانی موفق به کسب سیمرغ شدند و توانستند خوش بدرخشند که پیش از این برای اهالی سینما چندان شناخته شده نبودند. بازیگرانی که از دل تئاتر و هنر نمایش پا به عرصه تصویر گذاشتند و با درخشش خیره‌کننده خود بر پرده نقره‌ای نشان دادند که ستارگان آینده سینمای ایران خواهند بود. «ارسطو خوش‌رزم» که توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره را تصاحب کند، با بازی در فیلم «صبح اعدام» ساخته بهروز افخمی، نظر هیأت داوران را جلب کرد و صاحب این جایزه شد. در بخش بازیگر مکمل نیز یکی دیگر از اهالی تئاتر که چند سال گذشته در عرصه سینما و تلویزیون نمایش خوبی از خود ارائه کرده بود، صاحب سیمرغ شد. «بهزاد خلج» بازیگری که با فیلم «مجنون» ساخته «مهدی شاه‌محمدی» در جشنواره حضور داشت توانست به عنوان بهترین بازیگر مکمل دست پیدا کند. در همین راستا گفت‌وگویی داشتیم با دو برنده سیمرغ که در ادامه این گفت‌وگوها را می‌خوانید:

گفت‌وگوی اختصاصی با «ارسطو خوش‌رزم» برنده جایزه نقش اول جشنواره فیلم فجر

بازی در نفش «حاج اسماعیل رضایی» چالش بسیار بزرگی بود

در اولین تجربه بلند سینمایی خود توانستید صاحب سیمرغ شوید. آیا فکر می‌کردید این اتفاق برای‌تان بیفتد؟

برای من در ابتدا این مسئله مهم بود که بتوانم در فیلم صبح اعدام که ایفاگر نقش مهمی در آن بودم، نمایشی خوب و بدون نقص ارائه دهم و پاسخگوی توجه، حمایت و اطمینانی که از سوی بهروز افخمی به من شده بود، باشم. با این حال امیدوار بودم که در جمع بازیگرانی که کاندید می‌شوند قرار بگیرم و خب گرفتن سیمرغ هم برایم آرزویی بود که برآورده شد. با این حال در ابتدا که این فیلم در جشنواره اکران شد و برخی از منتقدان به بازی من در این فیلم بازخوردهای بسیار مثبتی نشان دادند، امیدم برای اینکه بتوانم سیمرغ بگیرم بیشتر شد.

یک بیوگرافی از خودتان برای‌مان بگویید و اینکه پیش از جشنواره چهل‌ودوم، حضور در چه آثاری را در کارنامه هنری خود داشتید؟

من ارسطو خوش‌رزم هستم، متولد ۶ تیرماه ۱۳۶۳، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که البته بیشتر مسیر هنری‌ام در تئاتر سپری شده است. در زمینه تصویر نیز فیلم‌هایی مانند «مسیر عشق»، «یادگاری»، «شیشه‌های مات»، «اعترافات» و همچنین مجموعه‌های تلویزیونی «یک مشت پر عقاب»، «کشف بزرگ»، «زمین انسان‌ها»، «چاه پنجاه»، «جاده چالوس»، «شکر تلخ»، «در میان خاکستر»، «روزگار»، «خانه امن» و... را در کارنامه دارم. سال ۱۴۰۲ با فیلم صبح اعدام در جشنواره حضور پیدا کردم و صاحب سیمرغ بازیگر نقش اول مرد شدم.

از فیلم «صبح اعدام» بگویید. مخاطبانی که در جشنواره موفق به تماشای این فیلم نشدند، قرار است روی پرده سینما با چه فیلمی مواجه شوند؟

فیلم صبح اعدام درباره ماجرای اعدام «طیب حاج‌رضایی» و «اسماعیل رضایی» است. دو فردی که از مبارزان رژیم پهلوی بودند. این دو نفر در پی قیام خونین ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح روز اعدام این دو فرد را روایت می‌کند که روایتی جذاب و مخاطب‌پسند از آب درآمده است. بهروز افخمی که نویسندگی و کارگردانی این اثر سینمایی را برعهده دارد، سال‌ها درباره این اتفاقات پژوهش و تحقیق کرده و براساس واقعیت‌ها و مستندات تاریخی فیلمنامه آن را نوشته است. من این قول را به تماشاگران «صبح اعدام» می‌دهم که قرار است با فیلم جذابی مواجه شوند و از تماشای آن لذت خواهند برد. همه عوامل فیلم بازیگران و گروه کارگردانی و سایر عوامل پشت صحنه تلاش‌مان را کرده‌ایم که یک فیلم فاخر و ارزشمند تولید شود. انتخاب دو چهره غیرمذهبی و از اهالی بازار و مردم گزینش جدید و قابل تحلیلی است که در این فیلم شاهد آن هستیم.

بزرگ‌ترین چالش شما برای ایفای نقش «حاج اسماعیل رضایی» در فیلم صبح اعدام چه بود؟

واقعیت این است که ایفای نقش افرادی که شخصیت تاریخی یا مستند دارند، واقعی هستند و توسط فیلمنامه‌نویس خلق نشده‌اند، سختی‌های ویژه‌ای دارد. به‌ویژه اینکه اگر شخصیتی که قرار است نقش آن را بازی کنید، شخصیت مهم و تأثیرگذاری بوده باشد. بزرگ‌ترین چالش برای من این بود که متأسفانه منابع کافی از اسماعیل رضایی در دسترس نبود که من بتوانم با تکیه بر این منابع و تماشا و استناد به آن‌ها بهتر روی درآوردن نقش مورد نظرم تمرکز کنم. متأسفانه نمی‌توانستم شناخت کافی نسبت به این شهید داشته باشم و این کار را برای من بسیار سخت کرده بود. نزدیک به هشت ماه روی این نقش تمرین کردم و در طی مسیر تمرین از کمک‌های بهروز افخمی بهره بردم که بسیار به من کمک کرد. ما سعی کردیم برای شهید حاج اسماعیل رضایی شخصیتی تازه روایت کنیم که امیدوارم برای مخاطبان باورپذیر و ملموس بوده باشد و توانسته باشیم حق مطلب را آن‌طور که شایسته است، ادا کنیم.

پیش از این فیلم سابقه اینکه نقش یک شهید را بازی کنید، داشتید؟

بله. من در سال ۱۳۹۷ در یک سریال تلویزیونی به نام «در میان خاکستر» ایفای نقش کردم که در آن سریال نیز ایفاگر نقش شهید «مهدی آلبوغبیش» بودم. سریالی که ماجرای آن درباره اتفاقات خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی بود. نقش شهید نواب‌صفوی را نیز در پروژه فرزند ایران بازی کرده‌ام. با این حال منابعی که درباره شهید اسماعیل رضایی در دسترس من قرار داشت، از همه کمتر بود. ما به خانواده این شهید نیز دسترسی نداشتیم تا اطلاعاتی درباره او و تیپ شخصیتی‌اش به‌دست بیاوریم و خب این به سختی کار می‌افزود. با این حال امیدوارم در نقش‌آفرینی کاراکتر حاج اسماعیل رضایی سربلند بوده باشم.

از تجربه کار کردن با بهروز افخمی برای‌مان بگویید؟

من نزدیک به ۲۰سال است که مشغول کار بازیگری هستم و باید بگویم که کار کردن با بهروز افخمی هم آسان‌ترین و هم سخت‌ترین تجربه کاری من در دنیای بازیگری بود. توصیف این وضعیت برایم چندان ساده نیست، اما باید اعتراف کنم که سراسر درس و تجربه بود و باید آن را به عنوان یک اتفاق مهم در دنیای حرفه‌ای هنری، برای خود در نظر بگیرم. بهروز افخمی به تمامی ارکان و اجزای فیلمسازی آگاه و مسلط است و در زمینه فیلم‌سازی بیش از حد باسواد است. این کار را برای هر بازیگری سخت می‌کند؛ چراکه باید مراقبت ریزترین رخدادها باشیم و همیشه حواس‌مان باشد که اشتباهی مرتکب نشویم. از طرفی این کارگردان آن‌قدر با صبوری رفتار می‌کند که می‌توانی به راحتی خودت را به او بسپاری و در مسیر ساخت یک فیلم هر آنچه لازم است به بهترین شکل ممکن بیاموزی و در ایفای نقش به کار ببری. بهروز افخمی در تمام مدت ساخت این فیلم از بازیگرانش بهترین خودشان را تقاضا کرد و توانست بهترین بازی‌ها را نیز بگیرد و از آن استفاده کند.

ارسطو خوش‌رزم که در سال ۱۴۰۲ موفق به کسب سیمرغ بلورین شد، برای سال جدید چه برنامه‌هایی در زندگی حرفه‌ای خود دارد؟

سال ۱۴۰۲ برای من سال بسیار خوبی شد. بعد از سال‌ها تلاش در عرصه بازیگری موفق شدم در مهم‌ترین جشنواره فیلم ایران به عنوان برترین بازیگر انتخاب شوم. این رخداد شیرین مسیر زندگی من را در راهی تازه قرار خواهد داد. حالا مسئولیت من در عرصه بازیگری سنگین‌تر شده است. البته باید این را تأکید کنم که هنوز هم تئاتر برای من اولویت است. من عاشق تئاتر هستم و حضورم روی صحنه همیشه به حضورم در تصویر ارجحیت دارد. بازی روی صحنه تئاتر برای من لذت‌بخش‌تر است و اگر هم جایزه‌ای بردم به نمایندگی از جامعه تئاتر است. قطعاً در سال پیش‌رو تلاش خواهم کرد که در آثار خوبی ایفای نقش کنم و انتخاب‌های خوبی داشته باشم.

گفت‌وگوی اختصاصی با «بهزاد خلج» برنده جایزه نقش مکمل جشنواره فیلم فجر

«مجنون» ادای دین به شهدای دفاع مقدس است

سال ۱۴۰۲ برای شما سیمرغ بلورین به همراه داشت. انتظار چنین اتفاقی را در زندگی هنری خود داشتید؟

من سال‌هاست که زندگی‌ام را وقف بازیگری کرده‌ام و بازیگری امری بسیار جدی و مهم برای من است. در سالی که گذشت و سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در فیلم‌های بسیاری ایفای نفش کردم که یکی از سخت‌ترین فیلم‌ها فیلم «مجنون» بود. همان فیلمی که برای بازیگری در آن توانستم سیمرغ بازیگر مکمل را به دست بیاورم. این اتفاق بزرگی برای من است و باعث شد سال ۱۴۰۲ سالی شیرین و به یادماندنی در زندگی من شود.

در جشنواره امسال در چند فیلم حضور داشتید؟

من با دو فیلم در این جشنواره حضور پیدا کردم. فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و فیلم «مجنون» که از ساخته‌های مهدی شاه‌محمدی بود. خوشبختانه هر دو فیلم با استقبال مخاطبان مواجه شد و از همکاری در هر دو گروه بسیار لذت بردم.

از فیلم «مجنون» بگویید. سبک و سیاق این فیلم چگونه است و چه زمانی قرار است اکران عمومی شود؟

فیلم مجنون که در جشنواره چهل‌ودوم فجر به اکران درآمد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت، به روایت بخشی از داستان زندگی برادران شهید زین‌الدین پرداخته است. این فیلم در واقع برشی از حماسه‌آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم‌آوران لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) قم در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد. این فیلم اولین ساخته «مهدی شاه‌محمدی» در ژانر دفاع مقدس بود و مورد تحسین مخاطبان و داوران جشنواره قرار گرفت. مجنون قرار است در چند جشنواره بین‌المللی حضور پیدا کند. پس از حضور در این جشنواره‌ها فیلم به اکران عمومی درمی‌آید. هنوز از زمان دقیق اکران عمومی فیلم مطلع نیستیم.

شما در فیلم مجنون چه نقشی را بازی کردید؟

من در این فیلم نقش شهید رضا حسن‌پور را بازی می‌کردم. نقشی که واقعاً دوست داشتم ایفاگر آن باشم. تمام تلاش خود را کردم که به‌طور شایسته این نقش را بازی کنم و بتوانم نمایانگر رشادت و شجاعت این شهید عرصه دفاع مقدس باشم. شهید رضا حسن‌پور یکی از شهدای نام‌آور و شجاع هشت سال دفاع مقدس است که در جزیره مجنون به درجه شهادت نائل شد. در فیلمنامه به خوبی روی جزئیات این نقش تأکید شده بود و با وجود اینکه چالش بسیار سختی برای من بود توانستم از عهده آن برآیم و این‌که در نهایت به گرفتن سیمرغ نیز منجر شد بسیار برایم خوشحال‌کننده است.

کار کردن در آثار دفاع مقدس و جنگی چه سختی‌هایی دارد؟

خب مسلماً وقتی قرار است در فضای جنگ و جبهه ایفای نقش کنی باید در نظر داشته باشی که مسیر سختی پیش روی تو قرار دارد. من و دیگر عوامل هم در دورانی که مشغول فیلمبرداری فیلم مجنون بودیم سختی‌های زیادی را متحمل شدیم. حتی یک شب من به دلیل برخورد یک جسم به سرم دچار خونریزی شدم و سرم را بخیه زدند. چند روز بعد نیز به دلیل پرت شدن از یک بلندی دستم دچار سانحه شد و نیاز به بخیه پیدا کرد. در مجموع باید بگویم مسیر سختی پیموده شد، اما در نهایت خروجی کار عالی بود و اطمینان دارم همان‌طور که فیلم در جشنواره مورد استقبال قرار گرفت در اکران عمومی نیز می‌تواند به موفقیت دست پیدا کرده و مورد توجه قرار بگیرد. در مجموع باید بگویم که تمام تلاش همه عوامل ساخت فیلم «مجنون» ادای دین به شهدای هشت سال دفاع مقدس است که ما تا همیشه مدیون رشادت‌ها و فداکاری‌های آنان خواهیم بود.

معیار شما به عنوان یک بازیگر برای انتخاب نقش چیست؟

برای من همیشه اولویت نخست فیلمنامه است. تا وقتی فیلمنامه‌ای نظرم را جلب نکند مشتاق به بازی در یک اثر نمی‌شوم. اگر فیلمنامه جذبم کند بعد از آن سراغ اولویت‌های بعدی می‌روم. مانند میزان و اهمیت و تأثیرگذاری نقش، عوامل ساخت اثر و دیگر موارد.

پس با این اوصاف در ادامه مسیر سخت‌گیرتر خواهید شد؟

به هر حال وقتی هیأت‌داوران جشنواره من را شایسته کسب سیمرغ دانستند، این مسئولیت من را سنگین‌تر خواهد کرد. باید بیشتر مراقب باشم و در انتخاب‌هایم معیارهای مهمی را در نظر بگیرم. من در ابتدای مسیری هستم که دوست دارم قدم‌های درستی در آن بگذارم و این مستلزم تلاش، انتخاب‌های آگاهانه و رفتار حرفه‌ای است.

برای مردم ایران در آستانه فرارسیدن سال نو چه پیغامی دارید؟

من به عنوان عضوی کوچک از جامعه هنری برای مردم شریف ایران آرزوی سالی توأم با موفقیت و شادکامی دارم و امیدوارم امسال مردم در سختی کمتری از لحاظ اقتصادی قرار بگیرند و زندگی کمی برای‌شان ساده‌تر شود. مردم سختکوش و عزیز ایران لایق زندگی شاد و پربرکت هستند و آرزوی من نیز برای هموطنانم سلامتی، برکت، خوشبختی و روزهای توأم با شادی است.

کد خبر: 69129

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =