بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی راه‌حل مشکلات کارگران ‌

یک عضو شورای عالی کار و فعال کارگری در راه‌حل‌های برطرف کردن مشکلات حوزه کارگری گفت: بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی و سیاستگذاری درست در این مسیر موجبات مرتفع کردن مشکلات جامعه کارگری را فراهم می‌آورد.

علیرضا حیدری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: سیاست‌های منجر به رشد شاخص‌های کلان اقتصادی در کشور، افزایش ‌رفاه در همه زمینه‌ها را در جامعه فراهم می‌آورد و با این سیاست‌ها است که می‌توان بخش بزرگی از مشکلات جامعه ‌بخصوص کارگران را برطرف کرد.

وی درباره شرایط و مسائل مرتبط با کارگران افزود: یکی از مشکلات ‌جامعه کارگران که عامل به وجود آمدن آسیب‌های فراوانی به این بخش بزرگ جامعه می‌شود را نداشتن مسکن مناسب و ‌اجاره بالای مسکن و عدم تناسب آن با دریافتی کارگران دانست. ‌

این عضو شورای عالی کار ادامه داد: با سیاستگذاری دولت‌ها در راستای افزایش شاخص‌های کلان اقتصادی، جامعه ‌کارگری به عنوان نیمی ‌از جمعیت کشور، از شرایط ایجاد شده منتفع شده و بسیاری از مشکلات خود، به‌ویژه مسائل پیرامون ‌تهیه مسکن را حل شده خواهند دید. ‌

اشتغال تنها دلیل مهاجرت نیست

وی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های حوزه مسکن و افزایش‌های بی‌رویه در این بخش، مهاجرت سطوح پایین درآمدی جامعه به حاشیه شهرها و مناطق پیرامونی است، گفت: به طور طبیعی صرفاً یک دلیل را نمی‌توان برای مهاجرت‌های حوزه کار و اشتغال در داخل کشور در نظر گرفت به این معنی که در یک منطقه از کشور، زمینه اشتغال برای همه افراد فراهم نیست و فقط برای یافتن شغل و ایجاد درآمد این مهاجرت‌ها اتفاق می‌افتد.

حیدری اضافه کرد: البته یافتن شغل و کسب درآمد در حوزه مهاجرت‌ها می‌تواند یکی از دلایل اساسی رفتن کارگران به شهرهای اقماری یا مناطق حاشیه‌ای باشد و دیگر دلایل نیازمند بررسی است. مهاجرت در ایران مربوط به یک دوره زمانی خاص نیست و باید آن را در یک بازه زمانی بلندمدت و متغیرهایی که بر این موضوع اثرگذار است مورد واکاوی قرار داد و در همین ارتباط شرایط آب و هوایی، منابع آبی، توسعه نیافتگی، عدم سرمایه گذاری یا آمایش سرزمینی، مهاجرت بدلیل یافتن شغل و کسب درآمد و البته تمرکز ثروت و درآمد در بخشی از کشور می‌توانند از جمله دلایل مهاجرت درون سرزمینی تلقی شوند.

تامین معیشت از دلایل اصلی مهاجرت‌های کاری است

این فعال کارگری با بیان اینکه باید سطح اهمیت هریک از متغیرهای حوزه مهاجرت را مورد بررسی قرار داد تا دلایل مهم پدیده مهاجرت را یافته و بررسی آمار این حوزه را مورد تحلیل قرار داد، تصریح کرد: البته یکی دیگر از شاخص‌های حوزه مهاجرت، بخصوص در مهاجرت‌های با دلیل اشتغال و کسب درآمد و تامین معیشت، جهت‌گیری مهاجرت با نگاه به اینکه چه افرادی با چه دلایلی به چه مکان‌هایی مهاجرت داشته‌اند نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

مهیا نبودن زمینه ارائه خدمات به مهاجران اشتغال

وی افزود: مهاجرت بسیاری از افراد به شهرهای بزرگ و کلانشهرها عموماً بدلیل یافتن شغل و کسب درآمد است و به طور طبیعی آن مناطق امکان ارائه خدمات زیرساختی مانند مسکن، بهداشت و درمان، آب و آموزش و سایر خدماتی که باید برای شهروندان فراهم شود را در کوتاه مدت ندارند و عدم توسعه در این بخش‌ها عاملی برای کمبود است و این مسئله می تواند عارضه‌های اجتماعی و فرهنگی را ایجاد کند که حتی در کوتاه‌مدت این نارسایی‌ها می‌توانند منجر به تغییرات اجتماعی و اقتصادی در جامعه‌ای شود که با تراکم جمعیتی بدلیل نبود زیرساخت مواجه است.

حیدری گفت: باید برای مسائل ناشی از مهاجرت با کشف و بررسی دلایل مهاجرت در کشور تمهیداتی در نظر گرفت که البته جامعه شناسان، اقتصاددانان و افرادی که قادر به پیش بینی آینده در حوزه های مختلف هستند باید نسبت به بازسازی و بازنگری در عوامل توسعه دهنده راهکارهای لازم را ارائه دهند که نهایتاً در بخش‌های دولتی و غیردولتی عاملی برای ایجاد زمینه در راستای سیاست‌گذاری‌های این حوزه باشد.

نیازمند سیاست گذاری در حوزه مهاجرت کاری هستیم

این فعال کارگری در ادامه اشاره کرد: با استناد به دلایل ذکر شده و آسیب‌های حوزه مهاجرت، گفتنی است که اساس شکل‌گیری این پدیده در جامعه خوشایند نیست و زمینه شرایطی را در جامعه موجب می‌شود که فاقد ارزش هستند و به طور طبیعی همه کشورها سعی دارند که از این مهاجرت‌های غیرمتعارف با سیاست‌گذاری‌های درست، جلوگیری کنند.

افزایش هزینه زندگی و پدیده مهاجرت معکوس

وی با بیان اینکه حتما یکی از دلایل مهم مهاجرپذیری استان‌ها می‌تواند ریشه‌های اقتصادی موجود در برخی مناطق کشور باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه زندگی در کلانشهرها با هزینه های فراوانی روبرو است و هر کسی توان تامین هزینه های موجود را ندارد، زمانی که قیمت‌ کالا و خدمات به شکل فزاینده‌ای در جامعه شکل می‌گیرد، شاهد پدیده مهاجرت معکوس در برخی مناطق مانند کلانشهرها خواهیم بود و کلانشهرها با توجه به زمینه‌های اشتغال در فهرست شهرهای مهاجرت پذیر قرار دارند و با استناد به هزینه‌های بالای زندگی در فهرست مناطق مهاجرت فرست قرار می‌گیرند.

استاندارد پایین زندگی شاغلان مهاجر

عضو شورای عالی کار گفت: مهاجرت‌های حوزه اشتغال شاید اساساً مهاجرت‌ خانوادگی را شامل نشود و برخی از افراد با توجه به هزینه‌های بالا بخصوص در حوزه مسکن شهرهای بزرگ، به پدیده‌های حاشیه‌نشینی و حتی چادرنشینی روی می‌آورند و با پایین‌ترین استاندارهای حداقلی زندگی برای خود، بخش قابل توجهی از درآمدشان را برای خانواده ارسال می‌کنند.

حیدری اشاره داشت: نوسانات آمارهای حوزه مهاجرت بخصوص در بحث اشتغال به متغیرها و شاخص‌های گوناگون و به طور خاص به حوزه اقتصادی مرتبط می‌شود.

اثرگذاری توسعه نیافتگی و نبود سرمایه‌گذاری مهاجرت‌ها

وی اظهار کرد: شاید بتوان از آمارهای حوزه مهاجرت اشتغال این نکته را برداشت کرد که توسعه نیافتگی، عدم سرمایه گذاری و فراهم نبودن زیرساخت در برخی از نقاط و مسائلی از این دست عوامل شکل‌گیری پدیده مهاجرت یا کاهش و افزایش آن در نقاط مختلف باشد.

با نگاهی به آمار و اطلاعات حوزه مهاجرت‌ها در کشور و ارتباط و نسبت این آمار با داده‌های مرتبط با مهاجرت‌های اشتغال می‌توان گفت که عدم زمینه‌سازی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی و نبود سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و همچنین جای خالی عدالت در تقسیم ثروت، از مهم‌ترین دلایل مهاجرفرستی یک منطقه و دلایل متفاوت دیگر، از اساسی‌ترین عوامل مهاجرپذیری یک منطقه باشند. بررسی و واکاوی دلایل مذکور می تواند زمینه ساز کنترل، هدایت و سیاست گذاری های اثربخش در حوزه مهاجرت ها و به طور خاص مهاجرت های با منشاء اشتغال در کشور باشد.

کد خبر: 18570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =