روایت شکست «اکران آنلاین»

در روزهایی که سالن های سینما به دلیل شیوع ویروس کرونا از رونق افتاده بود،اکران آنلاین گزینه  خوبی برای کاهش  خسارت وارد شده به اقتصاد سینما بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اتفاقی که در روز ۲۴ فروردین ماه با اکران فیلم «خروج» اثر ابراهیم حاتمی  کیا در شبکه اینترنت رخ داد؛فروش قابل توجه این فیلم در اکران آنلاین باعث شد بیش از ۲۰ فیلم دیگر هم مسیر آنلاین را برای نمایش انتخاب کنند اما پس از دو سه فیلمی که نمایش داده شد این مسیر دیگر همانطور رویایی ادامه پیدا نکرد.

اکنون بیش از ۸ ماه از آن روزهای ابتدایی می گذرد و موضوعی که بسیاری از کارشناسان بر آن اتفاق نظر داشتند و آن را راه حل جدیدی برای این صنعت می دانستند گویا به شکست محکوم شده است.چراکه این  روزها برخلاف روزهای میانه اکران آنلاین که گاهی همزمان ۶ فیلم اکران می شد تنها یک فیلم برای نمایش آنلاین وجود دارد.

در اسفند ماه که همه گیری ویروس کرونا باعث تعطیلی ۴ ماهه سینماها شد ،اکران آنلاین توانست  کمی از شدت خسارت ها را کاهش دهد؛اما بعد از آغاز مجدد سینما با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز مراجعه مردم به سالن های سینما بسیار کمتر از انتظار بود تا آنجا که فیلم هایی که در صف نمایش بودند پس از عدم استقبال مردم از حضور در سالن های سینماها به اکران آنلاین تن دادند.

آمارها نشان می دهد فروش فیلم های سینمایی در طرح‌ اکران آنلاین تا اواسط مهر ماه به ۸ میلیارد تومان رسید که فروش قابل توجهی بود اما این روزها اکران آنلاین رونق کذشته را ندارد وفقط فیلم  «سازهای ناکوک»در دسترس است. بر اساس اعلام روابط عمومی دو سامانه «فیلیمو» و «نماوا» که به‌صورت انحصاری عهده‌دار عرضه برخط فیلم‌های سینمایی در این مدت کرونایی بودند، در این بازه زمانی تنها چند فیلم به فروشی درخور رسیده‌اند.

کارنامه فیلم‌های سینمایی در «اکران آنلاین»

براساس این آمار فیلم‌های سینمایی «خوب بد جلف ۲» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی با فروشی معادل ۴ میلیارد و ۲۵۱ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان، «زیرنظر» به کارگردانی مجید صالحی با فروشی معادل ۲ میلیارد و ۸۷۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی با فروشی معادل ۲ میلیارد و ۵۳۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان، «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با فروشی معادل یک میلیارد و ۸۵۷ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان و «زن‌ها فرشته‌اند ۲» به کارگردانی آرش معیریان با فروشی معادل یک میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان تا به اینجا ۵ فیلم پرفروش اکران آنلاین در سال ۹۹ محسوب می‌شوند.

نگاهی به آمار نشان می‌دهد که برخی از این فیلم‌ها هرچند در صورت اکران در سینماها اقبال و فروشی نمی‌توانستند به دست بیاورند اما با نمایش اینترنتی فروشی قابل قبول و در مواردی حتی فراتر از تصور صاحبانشان به دست آورده‌اند «لتیان» به کارگردانی علی تیموری، «بی حسی موضعی» به کارگردانی حسین مهکام، «حکایت دریا» ساخته بهمن فرمان آرا، «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زند حقیقی، «کشتارگاه» ساخته عباس امینی، «هفت و نیم» ساخته برادران محمودی، «ایستگاه اتمسفر» ساخته مهدی جعفری، «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد، «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی و «بهت» ساخته عباس رافعی دیگر فیلم‌های عرضه شده در قالب اکران آنلاین در سال ۹۹ بوده‌اند که آمار فروش آن‌ها به صورت تفکیکی اعلام شده است.

اگر بخواهیم از دلایل  شکست این مسیر و استقبال نه چندان  مخاطبان  نام ببریم بدون شک یکی از مهمترین آن ها را می توان تبلیغ نشدن فیلم ها در تلویزیون عنوان کرد. تلویزیون به عنوان یک نهاد فرهنگی مرجع که به طور سراسری در دسترس عموم مردم کشور قرار دارد، حتما می‌توانست در اکران آنلاین هم راهگشا باشد و گره‌ای از گره‌های پرشمار سینما در این روزها باز کند، اگر علاقه‌ای به این کار داشت و اگر رابطه‌اش با سینما و محصولات سینمایی شکراب نبود!

در کنار تبلیغات موضوع دیگری که در این ماجرا دخیل بوده است نبود فیلم های مخاطب پسند و با کیفیت است که مهمترین دلیل آن همان نبود تضمین برای حفظ امنیت فیلم هاست.در کشور  ما یکی از دلایل شکست اکران آنلاین  نداشتن قانونی برای جلوگیری از کپی غیرمجاز است،به همین خاطر است که تنها چند ساعت بعد از نمایش آنلاین یک فیلم کپی آن در سایت ها،کانال ها وشبکه های ماهواره ای دست به دست می شود. در واقع بزرگترین مشکل این است که انگیزه و همتی برای صیانت از فیلم ها در مسئولان سینمایی  و مقام های قضایی نیست به همین خاطر است که متاسفانه یک فرصت خوب با سیاست گذاری های اشتباه سوزانده می شود.

فیلم سینمایی «بهت» در کم‌تر از ۲۴ ساعت قاچاق شد

چندی پیش نیز عباس رافعی در برنامه «سینما معیار»در این خصوص  گفت: متاسفانه مسئولان مختلف، به سینما اهمیت نمی‌دهند و در عین توانایی در رصد و پیگیری، منتشرکنندگان نسخه قاچاق در تلگرام را رصد نمی‌کنند. وی افزود: فیلم سینمایی «بهت» در کم‌تر از 24 ساعت پس از انتشار در پلتفرم‌های سینما آنلاین، مورد قاچاق قرار گرفت و در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد.

این کارگردان ادامه داد: متاسفانه این فیلم سینمایی با کم‌تر از 500 هزار مخاطب اکران آنلاین را پشت سر گذاشت. عباس رافعی تاکید داشت: فیلمی که در پرده سینما اکران نشود و فقط در بستر آنلاین منتشر شود، از نظر مالی به نقطه سر به سر نمی‌رسد. وی با اشاره به این که استقبال مخاطب از یک فیلم در سالن‌های سینما ارزش مالی فیلم را تعیین می‌کند، عنوان کرد: یک تهیه‌کننده به میزان استقبال فیلمش در سالن‌ سینما توجه می‌کند و بر اساس میزان تقاضایی که وجود دارد برای انتشار و فروش در شبکه نمایش خانگی به نرخ جدیدی می‌رسد.

وی با اشاره به این که پلتفرم‌های سینما آنلاین از فرآیند قاچاق شدن فیلم‌ها استقبال نمی‌کنند، اظهار داشت: تلویزیون‌های ماهواره‌ای فقط بخشی از درگاه‌های پخش محصولات قاچاق هستند. رافعی ادامه داد: کانال‌های تلگرامی یک فیلمِ در حال اکران را به راحتی و با سرعت بسیار زیادی نشر می‌دهند. وی افزود: کانال‌هایی (تلگرامی) که مباحث غیر سینمایی و بد (اخلاقی و سیاسی) را مطرح می‌کنند، در مدت زمانی کوتاه مورد رصد و پیگیر قانونی قرار می‌گیرد. این کارگردان اضافه کرد: متاسفانه مسئولان مختلف، به سینما اهمیت نمی‌دهند و در عین توانایی در رصد و پیگیری، منتشرکنندگان نسخه قاچاق در تلگرام را رصد نمی‌کنند.

کد خبر: 1873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =