دلیل برخی نتایج باطله انتخابات اشتباه رای دهنده در تعیین صندوق بود

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، برخی از آراء باطله انتخابات ۲۸ خردادماه را در اشتباه رای دهنده برای تعیین صندوق مربوطه به تعرفه دانست و بر پاسخگو بودن وزارت کشور در این باره تاکید کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، «نصرالله پژمان فر» روز چهارشنبه و در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در این دوره از انتخابات بیش از هزار شکایت به ما واصل شد و کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به وظیفه ذاتی خود به این موضوع ورود کرد ولی هنوز جمع بندی نهایی انجام نشده و باید گزارش دستگاه‌های مربوطه نیز در این باره گرفته شود.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره برخی از مشکلاتی که در روز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخابات شهر و روستا ایجاد شد، افزود: یکی از مشکلات نحوه شمارش آرا بود که در برخی از صندوق‌ها بعد از شمارش دوباره بیش از ۱۰۰ رای خطا در شمارش وجود داشت که این تعداد تفاوت بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه قرار است وزیر کشور در هفته آینده گزارش لازم را دراین باره ارائه دهد، گفت: ۲۹ خردادماه نیز وزیر کشور توضیحاتی درباره این مشکلات ارائه داد. ولی آنچه که در انتخابات سبب افزایش آراء باطله شد، نوشتن اسامی توسط رای دهنده در تعرفه‌ها بود که برخی از بین ۴ صندوق موجود، رای را به اشتباه در صندوق غیرمرتبط انداخته و سبب اعلام باطل شدن رای شده بود.

نماینده مردم مشهد و کلات ادامه داد: افرادی که از سواد کافی برخوردار نبودند یا افراد کهنسال در رأی‌ دادن دچار مشکل شدند تا در کنار هم قرار داده شدند صندوق‌ها سبب شود موقع انداختن تعرفه‌های خود به صندوق‌ها دچار خطا شوند.

وی با بیان اینکه تناقض در اعلام نتایج نگران‌کننده بود، گفت: شرایط به نحوی بود که افرادی که در این زمینه مسئولیت داشتند نظرات یکدیگر را نفی می‌کردند و با وجود اینکه ما تجربه برگزاری انتخابات متعدد را در کشور داشتیم طرز کار وزارت کشور در این دوره غلط بود.

پژمانفر با اشاره به تأخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در شعب اخذ رأی گفت: در برخی از شعب نیز تعجیل در بستن شعب رخ داد. درحالی که در ساعات ابتدایی صبح مردم با برخی رفتارها توهین‌آمیز نتوانستند آرای خود را در صندوق‌ها بیاندازند و با توجه به اینکه در ایام گرما دو زمان ابتدای صبح و عصر و پایان شب بیشترین حضور مردم در شعب برای شرکت در انتخابات بود، تعجیل در بستن برخی شعب رأی‌گیری از مردم انجام نشد.

نماینده مردم مشهد و کلات درباره کمبود صندوق‌های سیار به ویژه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اظهار داشت: این مورد نیز سبب نارضایتی کادر درمان شده بود و شکایات زیادی از این بخش به کمیسیون رسید که این افراد نتوانستند در انتخابات شرکت کنند. همچنین کندی سیستم‌ها به ویژه در حوزه‌هایی که به صورت الکترونیکی رأی‌گیری در آنها صورت می‌گرفت یکی دیگر از مشکلاتی بود که در این انتخابات وجود داشت.

وی ادامه داد: در این باره توضیحاتی را از همراه اول دریافت کردیم اما لازم است توضیحات وزارت کشور نیز در این باره شنیده شده و درباره ضعف عملکردی در این حوزه به جمع‌بندی برسیم.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: برخی بی نظمی‌ها و مشکلات در روند برگزاری انتخابات قابل پذیرش است و اگر تعداد این مشکلات محدود باشد می‌شود آن را به حساب خطای انسانی گذاشت. اما متأسفانه گزارش‌ها حاکی از آن است که این تخلفات تعداد بالایی داشته است و این نشان‌دهنده ضعف عملکردی وزارت کشور در برگزاری انتخابات است و و ان‌شاء الله گزارشی در این زمینه تهیه و در صحن مجلس قرائت خواهیم کرد.

کد خبر: 19624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =