کمبود کارگر خارجی و سلطنت کارگران بومی

کارشناسان امور مهاجرت می‌گویند داده‌های قابل اعتماد کافی برای تعیین اینکه آیا کمبود قابل درک کارگران نتیجه برگزیت است یا همه‌گیری کرونا و یا ترکیبی از این دو، وجود ندارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، خانم «اگنیسکا بلاکا» کارشناس مهاجرت در سال‌های گذشته برای یافتن شرکت‌هایی که به کارگر احتیاج دارند مجبور ‌شد سخت جست‌وجو کند. او بیشتر روز خود را با مراجعه به مشاغل محلی در شهر پرستون در شمال انگلیس که در آن مستقر است، سپری کرد. اما اکنون، خانم بلیکا، صاحب «وورک‌فورس کانسولتنت»، شرکتی که در بریتانیا برای اکثراً اروپای شرقی و مرکزی شغلی پیدا می‌کند، می‌گوید که او روزانه چندین تماس از طرف شرکت‌هایی که به دنبال کارمندان موقت هستند، برقرار می‌کند و نمی‌تواند این روند را ادامه دهد. وی گفت: «استخر ماهی در حال کوچکتر شدن است و مردم در حال انتخاب و انتخاب شغل هستند یا آنکه آنجا را ترک می‌کنند و به کشورهای خود می‌روند.» حرکت آزاد بین انگلیس و اروپا از نظر فنی به دلیل برگزیت در آغاز سال ۲۰۲۱ پایان یافت، اما اثرات آن با محدودیت‌های شدید مسافرتی ناشی از همه‌گیر پوشانده شد. اخیراً که وضعیت اقتصاد رو به بهبود گذاشته، اما واقعیت جدید کاملاً احساس می‌شود».

بازار کارمندان 

کارشناسان امور مهاجرت می‌گویند داده‌های قابل اعتماد کافی برای تعیین اینکه آیا کمبود قابل درک کارگران نتیجه برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، بیماری همه‌گیر یا ترکیبی از این دو است‌، وجود ندارد. همچنین مشخص نیست آیا این تأثیرات موقت هستند یا تغییر پایدارتری را نشان می‌دهند. اما کماکان این سؤال مطرح است که آیا بسیاری از شرکت‌ها با مشکل قابل توجهی در زمینه ایجاد شغل روبه‌رو هستند یا خیر؟

خانم بلیکا این وضعیت را «بازار کارمندان» توصیف کرد؛ خصوصاً در بین کارگرانی که معمولاً در مشاغل انبارهای صنعتی‌، ساخت‌وساز، محوطه‌سازی و سایر مشاغل کم‌مهارت قرار می‌گیرند. او گفت: «این تغییری ۱۸۰ درجه‌ای است؛ جایی که قبلاً افراد زیادی داشتیم و جای خالی زیادی برای پر کردن وجود نداشت، اکنون وضعیت برعکس است.» بسیاری از ساکنان اروپای‌ شرقی که پس از دسترسی آزاد انگلیس به بازارهای کار در سال ۲۰۰۴ به انگلیس آمدند، به طور دائم اقامت گزیدند. اما برخی دیگر که به انگلیس بستگی نداشتند، حتی قبل از وقوع همه‌گیری‌، به کشورهای خود بازگشتند، به‌ویژه کسانی از اروپای شرقی و مرکزی که مشاغل کم‌مهارت را پر کردند که اکنون این کار سخت‌تر به نظر می‌رسد. برگزیت و احساسات ضدمهاجرتی که به آن کمک کرد بسیاری را با احساس ناخوشایند مواجه کرد، در حالی که دیگران با کاهش شدید ارزش پوند پس از رأی‌گیری برای خروج از اتحادیه اروپا دلسرد شدند.

 تغییرات مهاجرتی 

خانم بلیکا به عنوان عضوی از جامعه لهستانی که فرزندان‌اش در یک مدرسه لهستانی در شهر پرستون انگلیس تحصیل می‌کنند، گفت که از زمان شیوع همه‌گیری تعداد دانش‌آموزان به طور محسوسی کاهش یافته است. وی گفت: «باید چیزی وجود داشته باشد که مردم را به عقب برگرداند ‌و کرونا قطعاً به این امر کمکی نکرده است.» وی خاطرنشان کرد که برخی از کارگران ممکن است اکنون در کشورهای خود کیفیت زندگی بهتر و اقتصاد قوی‌تری نسبت به زمان ترک خود پیدا کنند.

تغییرات مهاجرتی پس از برگزیت‌ که از یک سیستم مبتنی بر امتیاز استفاده می‌کند، به منظور محدود کردن حرکت کارگران با مهارت کمتر از اروپا به نفع کارگران با مهارت بالاتر در نقش‌های متخصص است. با این وجود، «مادلین سامپشن»، مدیر رصدخانه مهاجرت‌، یک نهاد تحقیقاتی در دانشگاه آکسفورد، گفت که ایجاد یک خط مستقیم بین تغییرات در سیستم مهاجرتی کشور و کمبود کارگر دشوار است. فقدان اطلاعات قابل اعتماد در مورد مهاجرت‌، این واقعیت که برخی از کارگران هنوز در معرض خطر قرار دارند و عدم اطمینان از بیماری همه‌گیری، همه اینها را به تصویری مبهم تبدیل کرده است. او در مورد چگونگی ارائه داده‌های مهاجرت جمع‌آوری شده در انگلیس در طی همه‌گیری هشدار داد که تخمین‌ها برای ترک صدها هزار اروپایی ممکن است نباشد. به گفته وی‌، رقم واقعی به احتمال زیاد نزدیک به ۱۰ هزار نفر است. وی افزود: این آمار هنوز هم می‌تواند قابل‌توجه باشد. وی گفت: «در سطح کلان، انتظار نمی‌رود تأثیر تغییر سیستم از این طریق بسیار زیاد باشد، ‌اما برای کارفرمایان فردی‌، این موضوع کاملاً قابل‌ توجه است».

وی خاطرنشان کرد: «صنایعی مانند تولید و فرآوری مواد غذایی‌ که بسیار متکی به مهاجران کم‌مهارت اروپایی است‌، می‌تواند رشد خود را با کمبود کارگر مختل کند.» وی پیش از برگزیت گفت: «آنچه ممکن است ما انتظار داشته باشیم این است که با شروع دوباره استخدام، افراد جدید با استفاده از حقوق حرکت آزاد خود یا افراد دیگری که قبلاً ترک کرده بودند، به انگلیس بیایند.» حالا دیگر این گزینه مطرح نیست. صنعت مهمانداری در انگلیس یکی از کارفرمایان اصلی مهاجران اروپایی بوده و هم‌اکنون از ناتوانی در جذب تازه‌واردان رنج می‌برد.

«جک کندی»، اقتصاددان در «ایندید»‌، سایت جست‌وجوی کار، گفت که تقاضای کارگران مهمانداری از تعداد کارگران موجود در این بخش پیشی می‌گیرد. وی گفت: «اعلانات شغلی به سرعت در حال افزایش است و عرضه نامزدها واقعاً نتوانسته با آن همگام شود.»، وی افزود که اتکای برخی از صنایع به کارگران متولد خارج از کشور که ممکن است در طی بیماری همه‌گیر ترک کشور کرده باشند احتمالاً بخشی از مشکلات بوده است.

گزارش: کامران برادران

کد خبر: 20366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =