روزهای سخت برقی و راهکارهای پیشگیری از خاموشی

توان تولید برق در کشور به اندازه تامین نیازها نیست. گرمای امسال مصرف برق را بیشتر کرده است. وزارت نیرو نسبت به احتمال افزایش خاموشی‌ها بارها هشدار داده و از مشترکان خواسته است با رعایت نکاتی ساده مصرف را مدیریت کنند تا زمان بروز خاموشی را به حداقل برسانند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ایران روزهای سختی را پیش رو دارد. بر اساس اعلام وزارت نیرو، توان تولید برق در کشور در حال حاضر حدود ۵۴ هزار مگاوات است و این در حالی است که میزان نیاز به مصرف برق به ۶۵ هزار مگاوات رسیده است. این مسئله احتمال بروز خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده را بیشتر می‌کند.

در شرایط کرونایی این روزهای ایران و در حالی که وارد پیک پنجم کرونا می‌شویم، تامین برق بیمارستان‌ها به دلیل نیاز بیماران به دستگاه ونتیلاتور بسیار ضروری است اما در صورتی که بیمارستان تجهیزات لازم برای تامین نیازهای خود را در اختیار نداشته باشد، با اعمال خاموشی‌ها جان بیماران کرونایی هم به خطر می‌افتد.

افزایش دما و میزان مصرف برق

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی طی هفته جاری دمای هوا افزایش می‌یابد. هر درجه افزایش دما حدود یک هزار و ۲۰۰ مگاوات مصرف برق در کشور را افزایش می‌دهد. این میزان مصرف بیش از ظرفیت تولید نیروگاه‌هایی مثل نیروگاه نکا یا اتمی بوشهر است.

یعنی هر درجه افزایش دما میزان مصرف برق کشور را بیش از توان تولید یک نیروگاه هزار مگاواتی افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی، برای تامین نیازهای کشور باید یک نیروگاه جدید وارد مدار شود اما از آنجا که نرخ رشد سرمایه‌گذاری در صنعت برق روند نزولی طی می‌کند، این صنعت توان تامین نیازهای کشور را ندارد.

پیام سخنگوی صنعت برق برای مدیریت مصرف

با توجه به احتمال افزایش دما و نیاز بیشتر به مصرف برق، دیروز مصطفی رجبی مشهدی -سخنگوی صنعت برق- در پیامی اعلام کرد که این صنعت روزهای سختی را سپری می‌کند و مشترکان باید جداول خاموشی را جدی‌تر بگیرند.

وی در پیامی صوتی گفت: در حال حاضر صنعت برق شرایط بسیار سختی را سپری می‌کند به‌طوری که اکنون فاصله تولید و مصرف برق به دلیل گرمای هوا به شدت افزایش یافته و حتی تا ۱۱ هزار مگاوات رسیده است.

سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: هموطنان در این شرایط که مصرف به شدت افزایش یافته است، جداول خاموشی را جدی‌تر بگیرند و از قطع برق خود براساس جداول اعلامی شرکت‌های توزیع اطلاع حاصل کنند.

راهکارهایی ساده برای مدیریت مصرف برق

هشدارهای وزارت نیرو درباره خاموشی‌ها بدون همراهی مردم راه به جایی نمی‌برد. کافی است مشترکان خانگی چند نکته ساده را رعایت کنند تا این روزهای سخت پشت سر گذاشته شود و خدای نکرده جان بیماران در بیمارستان‌ها به دلیل کمبود برق به خطر نیفتد.

اگر مشترکان خانگی دمای کولرهای گازی را روی ۲۵ درجه و بالاتر تنظیم نکنند، مقداری زیادی برق صرفه‌جویی خواهد شد. دور کند کولر در کولرهای آبی به ویژه در ساعات اوج مصرف کمک خواهد کرد که به شبکه برق فشار کمتری وارد شده و کشور درگیر بحران نشود.

عدم استفاده از وسایل پر مصرف برقی در ساعات بین ۱۲ تا ۱۸ هر روز که ساعات اوج مصرف نامیده می‌شود، بخشی از مشکلات صنعت برق را حل می‌کند. کافی است شستن لباس با لباسشویی به ساعات پایان شب یا اوایل صبح منتقل شود. اتوی لباس‌ها هم در همین ساعات انجام شود و یا جارو کشیدن منزل قبل از ظهر انجام شود. به این ترتیب بخش زیادی از فشار وارد به شبکه کاهش می‌یابد.

استفاده از نور طبیعی روز و روشن کردن تعداد کمتری لامپ کمک بزرگی به شبکه برق کشور خواهد کرد. در روزهای تابستان که طول روز بیشتر است و ساعات زیادی از روز مشغول به کار هستیم، کافی است که پرده خانه‌ها را کنار بزنیم تا نور خورشید به داخل منزل راه یابد و نیاز به روشنایی با نور مصنوعی را به حداقل برسانیم.

نکات دیگری که در زمینه مدیریت مصرف باید رعایت کرد این است که شارژر وسایل برقی حتی اگر اقدام به شارژ این وسایل نکنند، برق مصرف می‌کنند. هر شارژر مثل مداری است که انتهای آن باز است. بنابراین اگر نیازی به شارژ گوشی تلفن همراه یا دیگر وسایل برقی نداریم، کافی است شارژها را به حال خود رها نکنیم و آنها را از برق بکشیم. با همین عمل ساده شاید بتوانیم با کاهش مصرف برق، جان یک بیمار کرونایی را از خطر مرگ حتمی نجات دهیم.

کد خبر: 20736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =