پیشگیری از ابتلاء با تشکیل دو میلیون پرونده بیماران مزمن

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به جایگاه سازمان تامین‌اجتماعی در نظام سلامت کشور که درمان بیش از نیمی از جمعیت کشور را برعهده دارد، ورود این سازمان را به عرصه پیشگیری و غربالگری بیماری‌ها برای ارتقای سلامت مردم و نیز کاهش هزینه‌ها اقدامی اجتناب‌ناپذیر توصیف و اعلام کرد که سازمان در این زمینه برنامه‌های جامعی دارد.

دکتر هوشنگ فولادی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، اظهار کرد: تشکیل پرونده بیماران مزمن که از سال‌های گذشته در سازمان به اجرا در می‌آید، به عنوان یک اقدام زیربنایی در پایش بیماران است که علاوه بر مساله بیماریابی، به پیشگیری از بیماری‌ها و عوارض آن نیز کمک می‌کند و از سوی دیگر، دستیابی به اطلاعات بیمار، می‌تواند در اجرای برنامه «سلامت محور» سازمان موثر واقع شود.

وی افزود: در سال گذشته این رویکرد در سازمان مطرح شد که علاوه بر توجه به حوزه درمان بیمه‌شدگان که در دو بخش درمان مستقیم در مراکز ملکی و درمان غیرمستقیم در مراکز طرف قرارداد، ارائه می‌شود، وارد عرصه پیشگیری و غربالگری بیماری‌ها نیز شویم.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: هرچند، سال ۹۹ سال عجیبی بود و بیماری ناشناخته و پیش‌رونده کرونا حوزه سلامت کشورهای دنیا را درگیر کرد، اما این مسأله باعث غفلت و فراموشی مبحث «پیشگیری» در کشور نشد و در بازنگری تشکیلاتی سازمان که در سال ۹۹ انجام شد، حوزه معاونت درمان با انجام مطالعات گسترده که مبتنی بر اهداف آینده‌نگری و آینده‌پژوهی بود، همراستا با سیاست‌های کلان کشور پیش رفت.  

فولادی افزود: بحث طب سالمندی و بیماری‌های مزمن، اکنون جزو برنامه‌های اولویت‌دار وزارت بهداشت است و بر این اساس تأمین‌اجتماعی نیز با تبعیت از سیاست‌های خرد و کلان این وزارتخانه، تشکیلات خود را بازنگری و چند اداره جدید احداث کرد.

وی تشکیل اداره بیماری‌های مزمن و طب سالمندی را از شاخص‌ترین این اداره‌ها برشمرد و گفت: همچنین اداره‌هایی مانند سلامت الکترونیک، اداره سطح‌بندی خدمات، اداره پیشگیری و غربالگری در راستای اهداف پیشگیرانه تشکیل و متعاقب آن برنامه‌های عملیاتی این ادارات تنظیم شد.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه این برنامه‌ریزی متکی بر پدیده انتقال جمعیتی است، اظهار کرد: با توجه به تغییر ساختار سنی جمعیت که در حال گذار از گروه‌های سنی جوان به گروه‌های سنی بالاتر است، برنامه کاری خود طراحی کرده‌ایم تا انشاءالله بتوانیم به هدف سالمندی سالم و موفق دسترسی یابیم.  

فولادی با اشاره به اینکه سازمان از قبل نیز برای بیماران مزمن تشکیل پرونده داده و سلامت این بیماران را پایش می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر دو میلیون پرونده برای بیماران مزمن ایجاد شده؛ اما باید تأکید کنم رویکرد سازمان از نگرش «درمان‌محور» به «سلامت‌محور» تغییر یافته است و به دنبال آن هستیم که اساساً از ایجاد بیماری پیشگیری شود.

وی تصریح کرد: بیماران مزمن، زمانی شناسایی می‌شوند که بیماری در آن‌ها نهادینه و مزمن شده است و ما با تشکیل پرونده بیماران مزمن، درصدد درمان و کنترل بیماری‌ها برمی‌آییم؛ هرچند این خدمت نیز به حفظ سلامت بیماران و پیشگیری از عوارض بیماری کمک می‌کند، اما این رویکرد، سنتی و منسوخ شده و امروزه در دنیا به دنبال آن هستند تا اساساً از بیماری‌ها پیشگیری شده و به تعداد بیماران مزمن افزوده نشود.

برنامه‌های تحقق رویکرد «سلامت‌محور»

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به برنامه‌هایی که می‌تواند در تحقق رویکرد سلامت‌محور مؤثر باشد، افزود: این امر نیازمند برنامه‌ریزی منسجم در افزایش آگاهی و فرهنگسازی افراد جامعه برای تبعیت از سبک زندگی سالم است. برای مثال، اگر بتوانیم نمک را از سفره غذایی گروه‌های هدف حذف کنیم، با این اقدام ساده می‌توانیم ادعا کنیم از درصد قابل توجهی از افرادی که در معرض بیماری پرفشاری خون هستند، محافظت کرده‌ایم.

فولادی گفت: پیشگیری از فشارخون بالا، قطعاً عوارض این بیماری را مانند سکته‌های قلبی و مغزی و سایر مشکلاتی را که مترتب بر این بیماری است، کاهش می‌دهد. به طور حتم چنین رویه‌ای بیش از روش شناسایی بیماران فشارخون و تحت درمان قرار دادن آن‌ها، مؤثر خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما همچنین به دنبال آن هستیم تا افراد کمتری دچار بیماری‌های مزمن و ناتوان‌کننده مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، اعصاب و روان، بیماری‌های تیرویید، آسم، برخی بیماری‌های ریوی و فشارخون شوند.

سبقت مرگ‌ومیر قلبی عروقی از حوادث‌

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: این‌ها بیماری‌های مزمنی هستند که برای‌شان برنامه‌ریزی کرده و تلاش می‌کنیم تا تدابیر پیشگیرانه اجرا شود. باید توجه داشت که متأسفانه در حال حاضر مرگ‌ومیر ناشی از مشکلات قلبی و عروقی گوی سبقت را سوانح و حوادث ربوده و در رتبه اول قرار گرفته است.

کد خبر: 21436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =