سد خاییز افتتاح می‌شود

 خبر افتتاح سد خاییز که به گفته کارشناسان حوزه آب شرایط بهره‌برداری را دارد، واکنش‌هایی را از سوی برخی مسئولان مبنی بر نیمه‌کاره بودن این پروژه در پی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، استان بوشهر در حوزه تأمین آب با کمبودهای فراوانی روبرو است و یکی از مهمترین و بهترین راهکارها برای تأمین آب در استان، ساخت و تکمیل سدها است که اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است.

سد خائیز به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های حوزه آب استان بوشهر محسوب می‌شود که اهالی شهرستان تنگستان منتظر تکمیل و بهره‌برداری از این سد هستند و امیدوارند به زودی این مهم محقق شود.

عملیات اجرایی سد خاییز تنگستان در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ در سفر وزیر نیرو به استان بوشهر آغاز شد و بر اساس اعلام مسئولان به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

سد خائیز با ظرفیت ۱۶ میلیون مترمکعب دارای طول تاج ۶۱۰ متر، ارتفاع ۳۶ متر و از نوع خاکی با هسته رسی است که به منظور تأمین حقابه های کشاورزی و زیست محیطی ساخته می‌شود.

این سد علاوه بر کنترل سیلاب شاخه شیرین رودخانه اهرم، موجب کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی خواهد شد.

سد خائیز با مشروب ساختن ۶۸۱ هکتار از نخیلات تحت پوشش شبکه آبیاری اهرم، موجب افزایش راندمان آبیاری و افزایش کیفیت محصولات می‌شود.

این سد نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، باغ‌ها و نخیلات در شهرستان تنگستان خواهد داشت.

سد خاییز افتتاح می‌شود/ پروژه‌ای ناقص یا آماده بهره‌برداری

افتتاح سد خائیز در آینده نزدیک

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر روز گذشته از افتتاح سد ۱۶ میلیون متر مکعبی خاییز تنگستان و سد دو میلیون متر مکعبی ارغون بخش کلمه دشتستان در هفته آینده خبر داد.

مهرداد ستوده در پیامی به این مناسبت با بیان اینکه این سدها پیشکشی به مردم استان بوشهر است اضافه کرد: با همراهی و دعای خیر شما مردم عزیز قطعاً می‌توان با وجود نبود اعتبار نیز پروژه‌های بزرگ و سخت را به سرانجام رساند.

وی همچنین از همه اصحاب رسانه به عنوان چشم و گوش و راوی امین آحاد مختلف مردم دعوت کرد تا با حضور در محل، از نزدیک شاهد مراسم افتتاحیه و ثبت آنچه اتفاق افتاده باشند.

واکنش نماینده دشتی و تنگستان

این خبر معاون عمرانی استانداری بوشهر و اعلام شرکت آب منطقه‌ای این استان مبنی بر آغاز بهره برداری از سد خاییز تنگستان در روزهای آینده، واکنش نماینده تنگستان در مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت.

غلامحسین کرمی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود با اعتراض به وزیر نیرو در خصوص بهره برداری این سد گفت: «افتتاح سد نیمه تمام خاییز تنگستان خیانت است به مردم منطقه. تا کنون افتتاح سد بدون آب، بالابر دریچه خروجی و سرریز آب ندیده‌ایم. این یعنی فاجعه …»

این در حالی است که پیش از این، شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اعلام کرده بود پیشرفت فیزیکی این سد بیش از ۹۰ است و آماده آبگیری و آغاز بهره برداری است.

سد خاییز بدون هیچ ریسکی آماده بهره‌برداری است

محمد زند کارشناس فنی سازه‌های آبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تشریح شرایط استاندارد بهره برداری از سدها در ایران و خارج کشور اظهار کرد: با توجه به اتمام بدنه این سد و انجام یک میلیون مترمکعب خاکریزی و نصب همه ابزار دقیق و هیدرومکانیکال، آبگیری و شروع بهره برداری از این سد بدون پذیرش هیچ ریسکی قابل انجام است.

وی افزود: با توجه به اقدامات اجرایی مذکور و پروتکل‌های ریسک و استاندارد فنی، سد خاییز نسبت به سدهای مشابه در کشور و حتی خارج از کشور که در مواقعی حتی با بدنه نیمه تمام نیز آبگیری می‌کنند، بسیار جلوتر و آماده‌تر است.

سد خاییز افتتاح می‌شود/ پروژه‌ای ناقص یا آماده بهره‌برداری

خاییز پارسال هم شرایط آبگیری داشت

زند خاطر نشان کرد: شروع عملکرد سرریز سد زمانی اتفاق می‌افتد که حجم آب مخزن بیش از ظرفیت آن (در سد خاییز این رقم ۱۶ میلیون متر مکعب است) باشد و در این شرایط است که سرریز وارد مدار می‌شود.

این کارشناس فنی سازه‌های آبی افزود: حجم قابل ذخیره در مخزن پیش از رسیدن به تراز سرریز بسیار بیشتر از حجم برنامه ریزی مصارف تعیین شده سد خاییز است و با آبگیری در سال آبی پیش رو، بخش زیادی از مشکلات کشاورزان و باغداران اهرم که سال‌ها در انتظار آبی پایدار برای نخیلات خود هستند رفع خواهد شد.

وی افزود: سد خاییز در سال گذشته نیز قابلیت آبگیری داشت اما به دلیل نیاز کشاورزان به آب رودخانه، با وجود کم بارشی و رها شدن آن برای نخیلات، آبگیری به امسال موکول شد.

خشکسالی حاکم بر استان بوشهر بیش از دو دهه است که استمرار یافته و شرایط منابع آب سطحی و زیرزمینی این استان نیز مانند سایر نقاط کشور مناسب ارزیابی نمی‌شود.

دشت اهرم نیز یکی از مناطق ممنوعه و نیمه جان از نظر منابع آب زیرزمینی است و فشار آبیاری نخیلات این منطقه کاملاً به دوش سفره‌های آب زیر زمینی است.

در این حال، استفاده از همه منابع آب در دسترس برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت یکی از وظایف دولت‌ها محسوب می‌شود و در استان بوشهر که در انتهای حوضه‌های آبریز قرار دارد ساختن سد و کنترل سیلاب‌هایی که به دریا می‌ریزند، راهکاری اولویت دار به نظر می‌رسد.

کد خبر: 21518

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =