اداره گران کشور مانعی برای رونق تعاونی‌ها

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: یکی از دلایلی که نتوانسته‌ایم از ظرفیت تعاونی‌ها در کشور استفاده کنیم این است که کشور را گران اداره می‌کنیم و نمود بارز آن، دخالت خارج از قاعده در حوزه اقتصادی است.

هادی ابوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: به‌رغم اینکه موضوع تعاون در دین و فرهنگ ما مورد اشاره و تاکید فراوان قرار گرفته، اما به آن شکلی که باید تا کنون نتوانسته‌ایم در کشور از این داده و ظرفیت مناسب استفاده لازم را داشته باشیم که البته این نقیصه دارای علت‌های مختلف و قابل بررسی است.

وی افزود: اینکه در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه بخش عمده‌ای از امور در قالب تعاونی‌ها اداره می‌شود، به این دلیل است که آن‌ها منافع بی‌شمار بهره‌برداری از ظرفیت‌های فراوان آن را دریافته‌اند.

ناکارآمدی اداره امور تعاونی‌ با دخالت دولت‌ها

این کارشناس حوزه کار در ادامه اظهار کرد: دولت‌ها در دوره‌های مختلف بعضا به جای اینکه به روحیه شکل‌گیری تعاونی در کشور کمک کنند، در امور آن‌ها دخالت داشته‌اند که موجبات کندی فعالیت و در برخی شرایط باعث بیراه رفتن در مسیر استفاده بهینه حوزه اقتصاد و تولید از ظرفیت این بخش مهم در کشور شده‌اند.

ابوی بیان کرد: نباید شرایطی در کشور داشته باشیم که تعاونی‌ها به هر دلیل از ادامه فعالیت صرف‌نظر کرده و تعطیلی آن‌ها را شاهد باشیم و یکی از نمونه‌های بارز آن، تعطیلی‌ شرکت‌های تعاونی مصرف محلی در کشور طی دهه‌های گذشته است.

راه حل مشکلات سیستم توزیع و مصرف

ابوی گفت: اگر اقتصاد مصرف و توزیع کشور بر محور تعاونی گردش کند، بسیاری از مشکلات حوزه اقتصاد و تورم حل می‌شود. در حال حاضر در تمام کشورهای توسعه‌یافته که نقش تعاونی‌ها در آن‌ها پررنگ دیده می‌شود، این اتفاق در حال انجام است که با ایجاد تعاونی‌های محلی در حال ارائه خدمات و کالا به مردم هستند.

وی افزود: البته پشت پرده انحلال تعاونی‌های محلی با کارنامه اثرگذاری مثبت در کشور، فروشگاه‌های عرضه کالایی است که مانند قارچ در تعداد فراوان در شهرها و محلات شکل گرفته است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور عنوان کرد: اطمینان دولت‌ها از ارائه کالا به افراد در قالب تعاونی‌های مصرف محلی، بهره‌مندی افراد ذی‌نفع در تعاونی‌ها از فعالیت آن‌ها و همچنین اعتماد به افراد گرداننده تعاونی‌های مصرف محلی، سه نکته مهم و مثبت این تعاونی‌ها در مقایسه با فروشگاه‌های محلی شکل گرفته در شهرها است.

لزوم خصوصی‌سازی در قالب تعاونی‌ها

ابوی  ادامه داد: در قالب خصوصی‌سازی، مردم باید بتوانند از منافع مورد نظر در شرکت‌های واگذار شده در پروسه مدنظر، بهره‌مندی لازم را داشته و به صورت تعاونی سود برگشتی از خدمات و ارائه کالاها را داشته باشند. اگر واگذاری‌های موضوع خصوصی‌سازی در قالب شرکت‌های تعاونی صورت گیرد، با نگاه به ظرفیت‌های جذب سرمایه و گردانندگی اقتصاد و تولید با توانمندی مردمی، جامعه می‌تواند از منافع حاصل ازاین مهم، بهره‌مند شود.

وی با اشاره به مشکلات جریان خصویص‌سازی در کشور بیان کرد: در این مسیر به جای اینکه تقویت شرکت‌های تعاونی در دستور کار باشد، در قالب اقداماتی، شخصی‌سازی به جای خصوصی‌سازی صورت گرفت.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور  اظهار کرد: اگر در کشور به دنبال اجرای کامل اصل (۴۴) هستیم، باید تمرکز لازم را بر حوزه تعاونی‌ها داشته باشیم و زمانی که مردم گرداننده و بهره‌مند از شرکت‌ها باشند، طبیعتاً اختلافات کمتر و سوء استفاده‌ در سطوح پایین‌تری را شاهد خواهیم بود و دلیل آن نیز نظارت عمومی ‌است.

وی گفت: نظارت امر مهمی ‌است که به صورت مفصل با استناد به تعاریف قانونی در ماهیت وجودی تعاونی‌ها دیده شده است. در همه تعاونی‌ها با وجود بازرس و فعالیت‌های نظارتی، کاهش فساد و اختلافات را شاهد خواهیم بود.

اشتغالزایی ارزان در چارچوب تعاونی‌ها

این فعال حوزه بازار کار در ادامه عنوان کرد: نکته بسیار مهم و قابل تأکید در حوزه اشتغال تعاونی‌ها این است که ایجاد اشتغال و خلق شغل در تعاونی‌ها به مراتب ارزان‌تر از اشتغالزایی در حوزه‌های دولتی و خصوصی است.

وی گفت: ارزان بودن و در دسترس بودن ایجاد اشتغال در تعاونی‌ها به دلیل این است که مردم سهامدار آن هستند و این موضوع می‌تواند درکشور ما رخ دهد.

کد خبر: 21624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =