کاهش بیمه‌پردازی به تامین‌اجتماعی با وجود پیمانکاران

نماینده کارگران در شورای عالی کار در خصوص کاهش درآمدزایی تامین اجتماعی با وجود شرکت‌های پیمانکار نیروی انسانی گفت: با نگاه این نکته که بسیاری از شاغلان در کارگاه‌ها که به واسطه شرکت‌ پیمانکاری مشغول به کار هستند، با مدارک تحصیلی عالیه در سطوح کاری بسیار پایینتر در حال فعالیت هستند و این موضوع که بیمه‌پردازی کمتری را به سازمان تامین اجتماعی موجب می‌شود، در واقع در بلندمدت آسیب فراوانی به منابع این سازمان وارد خواهد شد.

احمدرضا معینی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: ادامه این روند طبیعتاً کاهش درآمدزایی سازمان تامین اجتماعی را موجب شده و اعتقاد بر این است که با حذف این شرکت‌ها و ارتباط مستقیم کارگر با کارفرما، افزایش بهره‌وری در کارگاه و افزایش انگیزه در نیروی فعال کارگری، ایجاد شرایط تولیدی بهتری در کشور و همچنین افزایش منابع بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی رقم خواهد خورد.

پیمانکاران مولد نیستند

این فعال کارگری در ادامه گفت: باید در نظر داشت که پیمانکاران نیروی انسانی مولد نیستند و به عبارتی می‌توان گفت که این شرکت ها در واقع دلالان حوزه تولید هستند.

وی بیان کرد: اکثر کارگران از اینکه قرارداد مستقیم با کارفرما داشته باشند رضایت دارند که متاسفانه در حال حاضر و با گسترده شدن فعالیت شرکت‌های پیمانکاری، ارتباط مستقیم قراردادی کارگران و کارفرمایان روز به روز در حال کاهش است.

وی افزود: وجود پیمانکاران نیروی انسانی موجب کاهش تولید و بی انگیزگی کارگران و همچنین کاهش بهره وری تولید می شوند و با ادامه این روند باید بشدت نگران شراط تولید در کشور بود.

اختلال در پرداخت مالیات پیمانکاران

معینی در ادامه گفت: وجود این شرکت‌ها با ایجاد دفاتر متعدد، مانعی در پرداخت مالیات‌های مربوطه است و برخی از این فعالان شرکت‌های پیمانکار نیروی انسانی با دور زدن قانون، اقدام به پرداخت مالیات، کمتر از میزان تعیین شده در قانون می‌شوند و در این بین، آسیب به حوزه مالیاتی را با فعالیت پیمانکاران در کشور شاهد خواهیم بود.

محرومیت کارگران از دریافت حداقل‌های قانونی

عضو کارگری شورای عالی کار ادامه داد:  برخی کارفرمایان به دلیل اینکه با کارگران به طور مستقیم روبرو نباشند، اختیاراتی را به شرکت‌های پیمانکاری واگذار کرده‌اند و در عمل ارتباط کارگر به کارفرمای اصلی را قطع کرده و دغدغه کارگران را مربوط به شرکت‌های پیمانکار می‌دانند.

وی ادامه داد: حتی شاهد این هستیم که بسیاری از کارگران در قالب این شرکت‌ها از دریافت حداقل‌های قانونی مطابق قانون کار محروم هستند و به ناچار به کار خود ادامه می‌دهند.

آغاز بررسی حذف شرکت‌های پیمانکار در مجلس

دبیرکل  کانون عالی  هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه بیان کرد: فرایند بررسی حذف شرکت‌های پیمانکار نیروی انسانی با پیگیری‌های فراوان تشکلات کارگری، در کمیسیون کارگری مجلس آغاز شده است و امیدواریم که با تلاش جامعه کارگری و اهتمام مجلس و دولت جدید، شاهد حذف شرکت‌های پیمانکاری و بازگشت بخشی از حقوق قانونی به کارگران باشیم.

کد خبر: 21774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =