تخاصم در میانه محکومیت دولت‌ها

پیشروی ارتش اتیوپی در ایالت تیگرای و همچنین اسارت ۵هزار سرباز توسط جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای نشان از تعمیق بحران در میانه مخالفت نهادها و دولت‌ها دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از قرار معلوم اتیوپی و ماجراهای آن به این زودی‌ها بنا نیست تمام شود و رسانه‌های جهان مدام خبرهای جدید از افزایش تنش و درگیری‌ها در این کشور در رابطه با شورشیان تیگرای منتشر می‌کنند.

اسارت نظامیان اتیوپی

در راستای آخرین تحولات در اتیوپی، رسانه‌ها گزارش دادند که جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای اعلام کرده که بیش از پنج هزار سرباز اتیوپیایی از جمله افسران عالی‌رتبه را در اسارت دارد که به زودی محاکمه خواهند شد. به گزارش سایت شبکه خبری روسیا الیوم، رهبر جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای خاطرنشان کرد که حدود هزار سرباز از نیروهای دولتی که در جریان درگیری‌ها در دوره اخیر اسیر شده بودند، آزاد شدند و دو طرف در حال آماده‌سازی برای مقابله در اراضی مورد نزاع در غرب این منطقه هستند. وی در ادامه افزود: «بیش از پنج هزار سرباز همچنان نزد ما هستند و افسران عالی رتبه به زودی محاکمه خواهند شد.» رهبر جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای همچنین تصریح کرد که این سربازان به مرزهای جنوبی تیگرای با منطقه أمهره اعزام شدند.

شبکه العربیه نیز گزارش داد، مقامات اتیوپیایی ۳۲۳ تن را به ظن حمایت از جبهه آزادیبخش خلق تیگرای دستگیر کرده‌اند. پیشتر رئیس جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای تاکید کرد که حتی اگر درگیری با دولت اتیوپی به زودی پایان یابد، آینده اقلیم تیگرای به عنوان بخشی از اتیوپی همچنان در تردید باقی خواهد ماند.

تحولات اخیر و ادامه درگیری‌ها، نگرانی کشورهای جهان را به دنبال داشته است. دولت آمریکا نسبت به کشیده شدن درگیری‌های موجود در اقلیم تیگرای در شمال اتیوپی به خارج از این منطقه، ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «جالینا پورتر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: «آمریکا به شدت از گزارش‌هایی که درباره استمرار اقدامات خصمانه در تیگرای منتشر شده‌اند، نگران است. در آنجا این خطر بزرگ وجود دارد که درگیری‌ها به خارج از این منطقه کشیده شود، لازم است همه طرف‌ها به اقدامات خصمانه خود پایان داده و برای برقراری فوری آتش‌بس از راه گفت‌وگو تلاش کنند.»

آمریکا در حالی از ضرورت آتش‌بس و گفت‌وگو سخن به میان می‌آورد که اتیوپی از بسیج نیروهای ویژه این کشور به سمت اقلیم‌های مختلف خود جهت آمادگی برای مقابله با جبهه آزادسازی تیگرای خبر داده است. گفتی است پس از آن که نیروهای «جبهه مردمی آزادسازی تیگرای» کنترل مرکز این اقلیم را به دست گرفتند، عفو بین‌الملل مقامات اتیوپی را به بازداشت ظالمانه ده‌ها تن از ساکنان این اقلیم در آدیس آبابا و دیگر شهرها متهم کرد. این سازمان اعلام کرد که در میان افراد بازداشت شده، برخی فعالان و خبرنگاران نیز وجود دارند که مورد ضرب و شتم قرار گرفته و صدها کیلومتر از مرکز تیگرای دور شده‌اند. عفو بین‌الملل در ادامه تعداد کل افراد بازداشت شده در اتیوپی را صدها تن اعلام و تاکید کرد که محل بازداشت بسیاری از آن‌ها مشخص نیست.

یک وکیل مخالف در تیگرای نیز اعلام کرد که اطلاعاتی دارد حاکی از اینکه طی دو هفته گذشته دستکم ۱۰۴ تن از ساکنان این اقلیم در آدیس آبابا بازداشت شده و پنج بازداشت نیز در شهر دیری داوا در شرق اتیوپی انجام شده است.

افزایش نگرانی‌ها

آمریکا اما یگانه کشوری نیست که نگران وضعیت فعلی در اتیوپی است. اتحادیه اروپا نیز طی روزهای گذشته اعلام کرد که آنچه در تیگرای اتفاق می‌افتد، به سطح «جنایت جنگی» رسیده است. به گزارش سایت النشره، اتحادیه اروپا اعلام کرد که نقض‌هایی در اقلیم تیگرای اتیوپی به دلیل درگیری‌های خونین بین نیروهای دولتی و جبهه آزادی‌بخش تیگرای وجود دارد که ممکن است این نقض‌ها به سطح «جنایت‌های جنگی» رسیده باشد.

از سوی دیگر، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به افزایش و ادامه درگیری‌ها در اتیوپی ابراز نگرانی کرد. این در حالی است که هفته گذشته، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به استمرار درگیری‌ها در اقلیم تیگرای اتیوپی، اظهار کرد: «آمریکا هرگونه حملات انتقام‌جویانه‌ای را که علیه غیرنظامیان در اقلیم تیگرای انجام شده و احتمالا انجام شود، صرف نظر از اینکه آنها را ارتش ترتیب داده یا دستگاه‌های امنیتی و یا نیروهای شورشی، به شدت محکوم می‌کند.»

از سوی دیگر دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا به اریتره و اتیوپی درباره احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر به دلیل پاکسازی نژادی در درگیری‌هایی که در آن‌ها مشارکت دارند، هشدار داد. طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت بایدن بر اساس گزارش سالانه وزارت خارجه درباره منع کشتار جمعی که در آن از دولت مرکزی خواسته شده اقدامات لازم برای ممانعت از چنین مسایلی در خارج از آمریکا را تعیین کند، به کنگره پیام داد. در این پیام آمده است: «دولت بایدن از حقوق بشر در سراسر جهان دفاع خواهد کرد و بر این باور است که جلوگیری از وقوع چنین فجایعی، منفعتی اساسی برای امنیت ملی و یک مسؤولیت اخلاقی مهم است.»

در این پیام اریتره و اتیوپی مسؤول پاکسازی نژادی در حمله به مخالفان در اقلیم تیگرای در غرب اتیوپی معرفی شده و آمده است: «آنتونی بیلنکن، وزیر خارجه آمریکا ماه مارس به کنگره اعلام کرد که در تیگرای اقداماتی در سطح پاکسازی نژادی در حال انجام هستند و دولت آمریکا نیز از همان زمان خروج کامل نیروهای اریتره‌ای از تیگرای را خواستار شد و برخی از مسئولان را ممنوع السفر کرد.»

با این همه، اتیوپی نشان داده که بنا ندارد در برابر این فشارها کوتاه بیاید. دولت اتیوپی در اعتراض به بیانیه‌های سازمان ملل درباره وضعیت اسف‌بار انسانی در این کشور، آن‌ها را «گمراه‌کننده و جانبدارانه» خواند و به دبیرکل این سازمان نامه داد.

به گزارش روسیا الیوم، مرکز حقیقت‌یاب وابسته به دولت اتیوپی در بیانیه‌ای درباره ارسال هوایی کمک‌ها به اقلیم تیگرای تاکید کرد که مسئولان این کشور در نامه خود به آنتونیو گوترش‌ اعتراض خود را به «اقدامات غیرسازنده» دفتر بشردوستانه سازمان ملل اعلام و تاکید کردند که این اقدامات با روابط نتیجه‌بخش و مفیدی که دو طرف پیش از این با هم داشته‌اند، هم‌خوانی ندارند.

آدیس آبابا در ادامه نامه خود دفتر سازمان ملل را مسئول انتشار گزارش‌هایی نادرست و تحریف واقعیت شرایط در تیگرای دانسته و تاکید کرد: «شیوه‌ای که این دفتر از زمان آغاز عملیات نظامی آدیس آبابا در اقلیم تیگرای در نوامبر گذشته در پیش گرفته، مفید و سازنده نبوده است.»

این تحولات و فاکتورها نشان از آن دارد که نه دولت اتیوپی و نه شورشیان تیگرای بنا ندارند از مواضع خود کوتاه بیایند و بنابراین انتظار می‌توان داشت که فاجعه انسانی در این کشور همچنان ادامه پیدا کرده و چه‌بسا سویه‌های فجیع‌تری به خود بگیرد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 22298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =